Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Help! Ik ben ontslagen in mijn proeftijd als kassamedewerker, reden is onzekerheid en stress. Ik ben hsp heeft iemand tips om hiermee om te gaan?

Het is een lang verhaal, maar ik wou het toch graag even kwijt omdat ik er erg mee zit.
Ik ben hoogsensitief en dat heeft voor mij meer nadelen dan voordelen.
Naast mijn hoogsensitiviteit ben ik paranormaal begaafd (helderwetend en helderhorend), ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.
Op het werk ben ik vaak gestresst als ik onder druk moet werken, op de vingers wordt gekeken of prestatie leveren.
Ook neem ik negatieve gevoelens van klanten over en word ik afgeleid door zoveel verschillende prikkels dat ik helemaal niet meer logisch kan nadenken.
Hierdoor ben ik nu mijn bijbaan kwijt geraakt en verschillende stages liepen hierdoor ook helemaal verkeerd.
Ik heb al trainingen gevolgd om assertiever en zelfverzekerder te worden, maar niets lijkt te helpen. Ik weet niet meer wat ik moet doen of waar ik het moet zoeken.
Heeft iemand misschien dezelfde ervaringen of kan iemand tips of adviezen geven.
Ik word er namelijk nogal wanhopig en verdrietig van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Beste Fruitbloem, Jou verhaal kon zo de mijne zijn. Ik las en dacht dat ik het zelf was! Dus ik weet exact wat je probleem is. Een oplossing is per direct eigenlijk onmogelijk. (Ook ik heb assertiviteitstrainingen gehad). Het is mooie theorie, maar je HSP blijft een aanwezigheid, waardoor het toch van tijd tot tijd een moeilijkheid blijft. Het is jammer dat je je bijbaan verloor, maar wellicht kun je beter iets anders bemachtigen waarbij je niet zoveel druk op je af zult krijgen. Aan de kassa heeft mij dus nog nooit getrokken, de reden weet je al :-) Mooi hoe je dat zegt dat je negativiteit van mensen overneemt. Dit is erg vervelend voor je, maar daar kun je wel beter mee leren omgaan. Ik ben wellicht ouder dan jij, en heb inmiddels wel redelijk geleerd om te gaan met negatieve mensen. Het is nog steeds niet makkelijk, maar hun probleem, stemming, of wat dan ook is niet direct de jouwe. Je moet je dan ook niet verantwoordelijk voelen voor de sores van een ander, bijv. óók niet als er een aan de kassa naar zijn idee te lang moet wachten. Je kunt in dat geval overigens ook excuses aanbieden namens het bedrijf (al zeg je dat er niet bij), dat is wel professioneel maar dit hoef je in je hoofd dan ook niet als iets persoonlijks te beschouwen. Als je werkt speel je in feite ook een soort rol, in dienst van een werkgever. Je kunt hierbij dus ook leren te acteren indien nodig, om het professioneel en vriendelijk te houden. Ook al is iemand onredelijk en straalt negatieve energie uit. HSP zul je naar mijn idee altijd blijven, maar je kunt wel leren er beter mee om te gaan. In sommige gevallen zul je bijv. harder moeten worden, dat klinkt onprettig maar bij negatieve mensen is dat soms echt nodig. Dit soort mensen zijn namelijk zelf ook hard en meestal géén HSP. En het is ook heel rechtvaardig: wie hard is kan ook hard terugverwachten. Ik hoop dat ik je een stukje verder heb geholpen. Als je meer contact wil hebben kan dat ook, dan geef het maar even aan. Ik vind jou ook boeiend vanwege je paranormale gave, dat interesseert mij zeker. Succes ermee en geloof vooral in jezelf!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100