Help! Ik ben ontslagen in mijn proeftijd als kassamedewerker, reden is onzekerheid en stress. Ik ben hsp heeft iemand tips om hiermee om te gaan?

Het is een lang verhaal, maar ik wou het toch graag even kwijt omdat ik er erg mee zit.
Ik ben hoogsensitief en dat heeft voor mij meer nadelen dan voordelen.
Naast mijn hoogsensitiviteit ben ik paranormaal begaafd (helderwetend en helderhorend), ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.
Op het werk ben ik vaak gestresst als ik onder druk moet werken, op de vingers wordt gekeken of prestatie leveren.
Ook neem ik negatieve gevoelens van klanten over en word ik afgeleid door zoveel verschillende prikkels dat ik helemaal niet meer logisch kan nadenken.
Hierdoor ben ik nu mijn bijbaan kwijt geraakt en verschillende stages liepen hierdoor ook helemaal verkeerd.
Ik heb al trainingen gevolgd om assertiever en zelfverzekerder te worden, maar niets lijkt te helpen. Ik weet niet meer wat ik moet doen of waar ik het moet zoeken.
Heeft iemand misschien dezelfde ervaringen of kan iemand tips of adviezen geven.
Ik word er namelijk nogal wanhopig en verdrietig van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Het beste antwoord

Beste Fruitbloem,

Jou verhaal kon zo de mijne zijn. Ik las en dacht dat ik het zelf was!
Dus ik weet exact wat je probleem is. Een oplossing is per direct eigenlijk onmogelijk. (Ook ik heb assertiviteitstrainingen gehad). Het is mooie theorie, maar je HSP blijft een aanwezigheid, waardoor het toch van tijd tot tijd een moeilijkheid blijft.
Het is jammer dat je je bijbaan verloor, maar wellicht kun je beter iets anders bemachtigen waarbij je niet zoveel druk op je af zult krijgen.
Aan de kassa heeft mij dus nog nooit getrokken, de reden weet je al :-)
Mooi hoe je dat zegt dat je negativiteit van mensen overneemt. Dit is erg vervelend voor je, maar daar kun je wel beter mee leren omgaan.
Ik ben wellicht ouder dan jij, en heb inmiddels wel redelijk geleerd om te gaan met negatieve mensen. Het is nog steeds niet makkelijk, maar hun probleem, stemming, of wat dan ook is niet direct de jouwe.
Je moet je dan ook niet verantwoordelijk voelen voor de sores van een ander, bijv. óók niet als er een aan de kassa naar zijn idee te lang moet wachten. Je kunt in dat geval overigens ook excuses aanbieden namens het bedrijf (al zeg je dat er niet bij), dat is wel professioneel maar dit hoef je in je hoofd dan ook niet als iets persoonlijks te beschouwen.
Als je werkt speel je in feite ook een soort rol, in dienst van een werkgever. Je kunt hierbij dus ook leren te acteren indien nodig, om het professioneel en vriendelijk te houden. Ook al is iemand onredelijk en straalt negatieve energie uit.
HSP zul je naar mijn idee altijd blijven, maar je kunt wel leren er beter mee om te gaan.
In sommige gevallen zul je bijv. harder moeten worden, dat klinkt onprettig maar bij negatieve mensen is dat soms echt nodig. Dit soort mensen zijn namelijk zelf ook hard en meestal géén HSP.
En het is ook heel rechtvaardig: wie hard is kan ook hard terugverwachten.
Ik hoop dat ik je een stukje verder heb geholpen.

Als je meer contact wil hebben kan dat ook, dan geef het maar even aan.
Ik vind jou ook boeiend vanwege je paranormale gave, dat interesseert mij zeker.

Succes ermee en geloof vooral in jezelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoi, jij hebt het over paranormaal begaafd dus ga ik er van uit dat jij er in gelooft (net als ik). Iedereen is paranormaal begaafd maar kan er niet mee overweg of weet niet dat hij/zij het heeft. Er zijn mediamieke cursussen te volgen via verenigingen die jou kunnen leren omgaan (beheersen) met paranormale gaven zodat jij de baas bent en zij jou niet. Paranormale gaven moeten een normale leuke gave zijn en jou niet tot last zijn. Via http://www.epcn.eu/ kan je kijken of er iets in de buurt zit voor jou. Door deze cursussen en meditaties kan je ver komen zodat jij weer de baas bent over jezelf en met beide benen op de grond komt te staan. Je bent altijd welkom bij www.epcdelekstroom.nl. Groetjes Johan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het toch jammer dat het nog niemand (niemand) gelukt is om het bestaan van zijn paranormale begaafdheden onder gecontroleerde omstandigheden te bewijzen. Zelfs niet als er 1 miljoen dollar mee te verdienen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed hè AdrieK. Ik ben blij dat jij er zoveel tijd en moeite in hebt gestoken om het voor jezelf te ontdekken en niet zomaar met andere mensen meeloopt. Mensen die hier mee bezig zijn om andere te helpen en ook inderdaad helpen en geholpen hebben, hebben geen zin om het anderen, incl. jou, te bewijzen. Als jij hier niet in gelooft is dat jouw probleem, laat dit soort onderwerpen dan met rust en ga andere in andere categorieen helpen. Ik ga mij niet voor jou bewijzen.
ik denk dat je misschien simpel gezegd niet zo onder/met mensen moet werken.
daardoor wordt je veel te veel afgeleid/beïnvloed en daar heb je niks aan.
als je gevoelig bent, of 'nog erger' hsp én paranormaal begaafd, dan zal je moeten nadenken wat wel en niet goed voor jou is. negeren helpt niet, dus zal je vooraf moeten bedenken in "welke hoek" van de samenleving jij minder prikkels tegenkomt.

als bijbaan is voor jou misschien een krantenwijk (geen mensen, buiten) op dit moment het hoogst haalbare qua werkomgeving...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ga lekker bij de post werken ofzo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik las net dat je nog maar kort weet dat je paranormaal begaafd bent en er dus erg mee bezit bent, logisch, daarom denk ik dat je misschien tijdelijk een "niet met/dichtbij mensen" werkperiode moet inplannen deze vakantie, zodat je over een paar maanden/halfjaar beter weet hoe er mee om te gaan... is dat een idee ?
je leert er dan mee omgaan en kunt opbouwen met hoeveel/wat voor mensen je wél kunt werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima idee om het rustig aan te doen en uit te vogelen wat je
wèl wilt en hoe je het wèl aan kunt !
geniet van je vakantie en laat je niet tijdens gebeurtenissen,
die ervaringen worden, afbluffen door mensen die er niets of (te) weinig van af weten en daardoor niet begrijpen wat het betekent.
veel plezier nog fruitbloem !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jou niet verteld of geleerd wordt om hier mee om te gaan is na ( en tijdens) jouw rustperiode het probleem van gevoeligheid en paranormale gaven (niets ergs aan) niet veranderd en komt het gewoon terug. Dit zal jij moeten aanpakken anders lost het zich niet op. Jij zal er controle over moeten hebben d.m.v. afsluiten of de teugels in handen nemen. Andere baantjes zoeken en 1-op-1 dingen doen is alleen maar een uitvlucht en helpt niet het probleem op te lossen. Maar.... doe je het toch? succes (zowieso) en laat mij het tegenovergestelde nog even weten. Geniet ervan.
Reinig eerst je eigen energie,
door met open vlakke handen op een kleine afstand van lichaam, langs je energieveld te strijken,
van boven naar beneden, voor achter zijkanten.
Dan ga je met gekruiste handen boven je hoofd beginnen, kruinchakra. (polsen zijn gekruist over elkaar.
Ga dan aan de voorkant, in een spiraalvorm,
en neem de zijkant mee,
kruislings verder naar beneden tot over je voeten op de grond.
Dan doe je dit ook met je achterachterkant.
Ook weer boven je hoofd beginnen,
je armen draaien vanzelf mee in de juiste richting en dan zo ook weer tot beneden aan toe.
Denk hierbij in jezelf dat je je voor de energie van andere mensen afsluit en dat die nu niet bij jou "binnen" kunnen komen.
En dan ga je opgefrist aan het werk of iets anders doen.
Baat het niet, schaadt ook niet. :)

Op de afbeelding doet iemand anders dit.
Maar deze beweging kan je ook zelf.

Ps. Weet jij mischien of je kan magnetiseren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Afbeelding niet gelukt zie ik, stuur hem wel even via PB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee met nummers daar weet ik nix van. Maar er komt al genoeg op je af. Mischien kan eens proberen om er nix mee te doen en het gewoon te laten zo als het gaat en komt. En dan eens kijken wat er gebeurt.
Dus zonder dat jij er controle over wilt hebben.Of wilt snappen wat het nu allemaal betekent en is. Neem waar wat er gebeurt en zeg b.v. oke het is daar en ik ga verder met waar ik mee bezig ben. Mischien is het ook, zoals jodokus al zegt beter om een baan te zoeken waar je met minder mensen te maken hebt. B.v. in de thuiszorg, huishouding. Je kan de ouderen helpen en steunen met wat jij weet en je kan lekker op je gemak werken, althans dat is mijn ervaring daarin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zien van dubbele getallen op een dag (tijd, kassabon, bedragen, telefoonnr. etc etc) geeft aan dat dit een speciaal nummer is voor jou en een betekenis heeft. Een keer 11:11 op de klok zien is niets. Die dubbele 1-en zegt jou: Zorg dat je gedachten in de gaten houd, focus enkel op waar je naar toe wenst te gaan. Er zullen zich nieuwe kansen aanbieden en je gedachten zullen zich in record snelheden minifesteren. Het universum maakt nu een momentopname van je gedachten en zal deze manifesteren in vorm. Het kan ook betekenen dat er een nieuwe fase van start gaat. Puur algemene tekst maar wel van toepassing op jou.
Oudere mensen hebben veel mee gemaakt dus zullen ook een hoop bagage hebben die ze bij jou droppen. Tevens zijn zij vaak energiebehoeftig en ook dit zullen ze bij jou weg slurpen. Veel plezier met de oudjes hoor. Leuk en lachen maar sluit je goed af, aub.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 13 jaar in de thuiszorg gewerkt en ik vond het zeer relax bij die oudjes. Tuurlijk heb je er bij die moeilijk zijn, maar daar leer je wel mee omgaan.
Ze hebben zeeën van tijd en leuke en mooie ervaringsverhalen van vroeger. Heb nooit het gevoel gehad dat het mijn energie koste. Zowel geestelijk als lichamelijk
Moest juist mijn tempo verlagen en veel zitten en luisteren haha! Ik werk nu een jaar in een gezin met drie kids en dat is echt weer een ander verhaal qua energie. Waar veel mensen samen komen in gebouwen komt er van alles aan energie binnen en dat is idd. overweldigend.
Als ik eerlijk ben heb ik niet veel met paranormaal begaafd, dus daar weet ik niet veel vanaf. Maar aan onzekerheid is veel te doen, je zei dat je al verschillende trainingen hebt gedaan... heb je ook een sociale vaardigheidstraining gedaan? Dit helpt namelijk ook voor onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
chronische hyperventilatie heb ik ook gehad, en die training dus ook. Ik hoop dan maar dat er nog iemand een goede tip heeft voor de hsp!
Hoogsensitiviteit, Helderwetendheid en helderhorendheid zijn vaak symptomen van iets dat in de psychologie een naam(pje) heeft. In bijn alle gevallen is er sprake van een comorbiditeit van ADD.

Hiervoor is het nodig dat je leert omgaan met je intuitie. Dat is niet makkelijk maar je heil zoeken bij hulpverlening die daarvoor niet geoutilleerd is, draagt niet bij tot meer zelfverzekerd zijn.

Beter is het om te gaan onderzoeken of je onzekerheid te maken heeft met een bovengemiddeld intelligentieniveau en/of ADD. Vooral de HSP kan met het laatste te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Verfrissend realistisch antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd een goed uitgangspunt. En dan is medicatie na mijn mening ook een hele goede volgende stap, bv ritalin.
Als dit middel goed aanslaat gaat er een wereld voor je open, echt waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houdt er alsjeblieft rekening mee dat Ritalin niet aan volwassenen voor AD(H)D mag worden voorgeschreven. Methylfenidaat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel mooi!!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhhmm, hansppc......is dat niet het zelfde? Ik dacht altijd dat ritalin een merknaam was..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, echter de goedkeuring voor ritalin is enkel gegeven voor kinderen en adolescenten. Niet voor behandeling van volwassenen voor AD(H)D. Daarom wordt voor behandeling van volwassenen Methylfenidaat veelal voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, dan snap ik het. Hoe dan ook, het mag van mij ook wel wondermiddel heten :-) !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritalin is een merknaam (komt uit zwitserland) en een woord wat veel mensen gebruiken voor middelen waar methylfenidaat in zit (waaronder generieke methylfenidaat) ook volwassen kunnen dit krijgen op recept na gedegen onderzoek door specialisten, dus met de diagnose
AD(H)D, of het nu goedgekeurd is of niet. het is idd een middel voor kinderen met ADHD, of volwassen met narcolepsie. de bijsluiter:
Ritalin mag niet worden gebruikt voor de behandeling van ADHD bij kinderen jonger dan 6 jaar en bij volwassenen. (vind het zelf een beetje vreemd eigenlijk....)
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt inderdaad. Zulke middelen worden te vaak voorgeschreven, vaak alleen maar omdat een kind nu eenmaal een kind is en niet twee uur lang geconcentreerd kan stilzitten als er om hem heen allerlei interessante dingen gebeuren. Aan de andere kant zijn er ook mensen die WEL echt baat hebben bij Ritalin en verwante middelen. De kunst is erachter te komen of in een bepaald geval Ritalin inderdaad de beste oplossing is, of dat het gewoon gaat om de aard van het beestje, of dat misschien een soort zelf-gedragstherapie nuttig is. Als voor vraagsteller Ritalin de beste oplossing is, dan moet ze daar vooral gebruik van maken. Misschien definitief, misschien als tijdelijk hulpmiddel om tot rust te komen en aan het eigen gedrag te werken. Dat kunnen wij niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens Cryo discussie of niet, verkeerde diagnoses of niet voor de persoon zelf is dit in de meeste gevallen totaal onbelangrijk. zelf gebruik ik het wel, maar mijn dochter met ADD en zoontje met ADHD krijgen het niet.
en nee, mijn zoontje kan nog geen minuut stilzitten, maar er zijn vele opties en manier en vooral know how (ipv afkeuren en het onmogelijke vragen/opdringen) maken dat hij het (nu) niet nodig heeft. er zijn zoveel factoren en aanpassingen mogelijk (zowel op school als in de thuissituatie) dat hij gewoon zichzelf kan zijn: een lekker vrolijk en druk mannetje dat zichzelf prima kan redden en zelf steeds beter om leert te gaan met ADHD, ook al is ie gewoon druk. hij is niet zoals de meesten, en dat is okay en hij kan zichzelf ermee prima mee redden. (en wij hier ook) ;-) de optie is er, en elk persoon of elke ouder moet zelf de overweging maken of het nodig is of niet, daar hoeven anderen zich in feite niet eens tegenaan te bemoeien of te bepalen, goed bedoeld of niet. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel realistisch antwoord. Je zou een workshop denkstijlen kunnen doen NLP www.wegeneropleidingen.nl om je onzekerheid te leren beheersen. Hier word je bewust van je vaardigheden en welke overtuigingen jou belemmeren om jou doel te realiseren een assertief iemand zijn die zich niet laat beinvloeden door stemmingen, gedrag en denkstijlen van anderen.
HSP i.c.m. een baan achter de kassa ?!
gepiep van de scan, kletsende mensen, ongeduld, drammende en luide kindertjes, geroep om codes, het gehaaste (want dit zijn ze allemaal), het onpersoonlijke, het wisselen van kassa, de verlichting, pal voor je neus alle facetten van lichaamstaal etc. AIIII!!!

wees niet onzeker en verdrietig, maar probeer te accepteer en aanvaarden dat je bent zoals je bent met ALLES wat hierbij hoort.

dingen gaan 'verkeerd' gaan als het niet bij je past, en/óf door bepaalde verwachtingen.

dat ligt niet aan andere mensen, de werkgever, niet aan situaties, en al zeker niet aan jou!!
het is de combinatie van bepaalde factoren wat voor jou persoonlijk niet werkt, en dat is okay, dat heeft iedereen.

durf hiervan te leren en twijfel niet aan jezelf en wees er niet verdrietig om hoor.
vergeet niet: het is gewoon super dat je het hebt gedaan en hebt geprobeerd! en helemaal dat je het langer dan een uur hebt vol kunnen houden!!!
geen falen dus, maar een situatie waar je waardevolle dingen van kan leren die je mee kan nemen.

als HSP zal je het vaker tegenkomen:
als jij je niet prettig voelt, en/of van de kaart raakt, en/of waardoor dingen anders gaan dan je had gewild (mislukken?) vraag jezelf dan af:
wat vind ik moeilijk, waarom vind ik het moeilijk, wat kan ik veranderen hieraan en wat niet, verwacht ik niet teveel van mezelf.
dus: waar moet ik de volgende keer rekening mee houden zodat ik niet weer in een soortgelijke situatie kom.

OOK als is het in feite vol te houden op wilskracht, en jezelf totaal voorbij gaat (welke eigenschap/oorzaak/label dan ook): het is niet prettig en gezond het uiterste van jezelf te vergen.

het levert meer stress op, wat op zijn beurt wat weer van alles en nog wat kan triggeren (en hup: HSP op zijn scherpst)waardoor je juist gevoeliger gaat worden en let op je omgeving en dus meer op zal pikken wat je van de kaart brengt, meer twijfels, meer stress enz. enz.)

(deel 1, verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(vervolg, deel 2) bij een HSP bekabeling draait er zoals bij een computer van alles en nog wat op de achtergrond aan 'programma's' mee (alle indrukken die je heel bewust moet filteren)
het 'PCU gebruik' is dus heel hoog continu en snel overbelast waardoor andere dingen trager gaan. zoek dus tussendoor ruimte en mogelijkheid om even tot rust te komen. (ff minder prikkels) zodat de PCU kan zakken, en ook de 'parameters' (je wanhoop en verdriet)weer wat kunnen (af)z(w)akken.
als is het maar om even buiten te staan kijken naar de lucht, en een paar keer diep in en uit te ademen b.v.
ook belangrijk: leer nee te zeggen (jouw persoonlijke grenzen) als je deze dingen weet, aanvaard, accepteerd en toepast ben je al een heel eind verder.
maar.....je grenzen leer je (helaas) juist kennen door missers te maken. een kantenwijk als bijbaan zou wellicht geschikter zijn b.v.
(vroeg uit de veren, niemand op straat, je bent buiten, kan zelf de tijd een beetje indelen, etc.)
achter de kassa in een winkel waar mensen voor hun plezier komen (hele andere stemming van klanten!!) zoekt iets met weinig prikkels, waar je niet veel hoeft te multitasken, event. zelf je taken kan indelen, of zoek iets waar je juist enorm in uitblinkt, want HS zijn heeft zeker ook voordelen en eigenschappen waar je profijt van kan hebben. wat betreft het paranormale gebied ben ik niet in thuis, maar ook hierin kan je meer rust/info/tips vinden zodat je al lerend en onderzoekend stukje bij beetje 'de regie' en jezelf weer terug kan vinden zonder met de nodige impact steeds overdonderd te worden door van alles en nog wat. good luck! :)
Cryofiel
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen dank! :) een krantenwijk is maar een voorbeeldje, wellicht is werken in een tuincentrum (lekker groen, mensen die zelf ook wat fleuriger zijn dan in de supermarkt) ook wel een optie? schappenvullen zou mogelijk ook nog kunnen (minder multitasken, minder spoed, gedram, ontevredenheid en haast van klanten) of iets in de zorg of welzijn (met HSP pik je meer op waardoor je makkelijker betrokken bent bij mensen) of.... plaats eens een AD dat je wil oppassen (op kind of dier) als strijkhulp (uit of thuis), in de tuin wil werken (onkruid groeit als een gek, en tuinmannen zijn super duur, mensen houden het niet altijd bij in de vakantie) als het jou maar ligt en het prima te doen is. :) bedenk wat je leuk vind, en brainstorm naar baantjes met dit gegeven.
je zou b.v. bedrijven kunnen bellen, (staat er een vacature open, of komt er binnenkort een vacature?: gemotiveerd kom je in ieder geval over) ipv van wachten tot er een vacature kenbaar gemaakt wordt waar de halve stad/dorp op af komt. er zijn enorm veel ideetjes, dus opties genoeg. (wil met alle plezier meedenken hoor, maar stuur dan ff een BP omdat je hier niet mag chatten) vind het fijn te lezen dat je er nu anders tegenover staat, en dat het geen schande is als je tegen je onmogelijkheden aanloopt. (dingen worden enkel duidelijker, zo ook je #mogelijkheden# en mooie eigenschappen) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er is meer te doen in een tuincentrum dan achter de kassa :)
(de kassa gaat m zeer waarschijnlijk niet worden, nergens niet) maar je hebt helemaal gelijk: geniet lekker van de vakantie, en de RUST en ontspanning, en ga van daaruit op je gemak nadenken en dingen op een rijtje zetten. wellicht kan je een grote opruiming houden (al dan niet met een vriendin bv) een op een rommelmarkt gaan staan zodat je toch een beetje kan verdienen, en ondertussen ook schik hebt. zelf heb ik door het adverteren altijd bijbaantjes gehad (schoonmaken) zonder een werkgever op mijn nek, geen tijdsdruk, strak schema, eeuwige urenstaten (heb er het overzicht niet voor) roosters, gehaast en gedoe. en wie weet lopen mensen die iemand zoeken dan tegen jou aan. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:))
Ik zal wel weer aangevallen worden op mijn anti-paranormale reactie, maar als je kunt bewijzen dat je paranormaal bent kun je simpel een miljoen dollar verdienen en hoef je je voorlopig weinig zorgen meer te maken over je bijbaantje.

Met je hoogsensitiviteit is het waarschijnlijk niet handig om in een hectische omgeving van een supermarkt te gaan zitten, inclusief klagende klanten.
Zoek liever een baan waar je niet veel met gestresste mensen in contact komt. Postbesteller, of werk in de tuinbouw (contact met de natuur) lijkt veel meer geschikt voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Die ogenschijnlijke paranormaliteit is waarschijnlijk heel gewoon het goed kunnen lezen van lichaamstaal. Juist doordat zelfs de kleinste dingetjes jou opvallen, zie je veel meer dan de gemiddelde mens. Anderen denken dan al snel dat je dingen weet die je helemaal niet kunt weten - maar in werkelijkheid heb je je conclusies getrokken uit dat kleine spierspanninkje, of uit die miniscule hapering in de stem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij een plusje. Drijf niet af in hekserij en paranormale zaken, maar focus op jouw eigen mogelijkheden en wat je daarmee wilt. Er zijn duizenden mensen die beweren paranormale gaven te bezitten, het is nog nooit onmiskenbaar aangetoond bij iemand. Het vervelende van deze wereld is dat er zich erg veel mensen in begeven die trainingen (tegen betaling) aanbieden aan hoogsensitieve en onzekere mensen zoals jij. Laat je niet uitbuiten door deze charlatans. Een aantal gelooft het echt en heeft goede bedoelingen, maar het gros verdient er gewoon geld mee over de rug van onzekere mensen. Zoek liever echte hulp van een psycholoog, daar hoef je je niet voor te schamen. Ik ken genoeg zeer intelligente mensen met goede banen die ooit bij een psycholoog hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry fruitbloem, maar paranormaal bestaat gewoon niet.
Hoogsensitief ja, en dat kan soms wonderlijke effecten hebben. Zesde zintuigen, geesten, sinterklaas en elfjes: het is allemaal onzin. Kom met je voeten op de grond en los je aardse problemen op. De rest gaat dan vanzelf.
Cryofiel
11 jaar geleden
fruitbloem, als het niet is aangetoond, hoe weet je dan dat het zo is? Mijn houding is: zolang iets niet is aangetoond, ga ik er in ieder geval niet van uit dat het bestaat. Het kán natuurlijk wel bestaan, dus die *mogelijkheid* houd ik open. Ik ga er echter niet van uit.
Cryofiel
11 jaar geleden
Energieën zijn wetenschappelijk heel makkelijk aan te tonen. We kunnen zelfs de energie meten van een kaarsvlammetje dat op de maan brandt (als daar zuurstof zou zijn). En nogmaals: als je het niet kunt aantonen, hoe weet je dan dat het zo is? Dan blijft het toch bij een geloof in iets dat wellicht helemaal niet bestaat? (Niet dat daar iets mis mee is, begrijp me niet verkeerd. Maar erken dan wel dat het een geloof is, en dus niet noodzakelijkerwijs een feit.)
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat vind ik een heel positieve houding! Dat gevoel van energie, dat is er. Dat is echt en oprecht. Veel mensen gaan er dan helaas automatisch van uit dat die energie er dan "dus" ook echt "moet" zijn. Volgens mij zou je meer mogelijkheden open moeten laten: "ik *voel* energie, dat is een feit; laten we nu eens kijken of er ook echt energie *is*, of dat er alleen een gevoel is". Dat is wat ik bedoel met een open houding: open staan voor alle mogelijkheden, niet direct één mogelijkheid kiezen en alle andere mogelijkheden afwijzen. Als ik jouw laatste reactie zo lees, zie ik daarin ook die openheid, zeg maar een stukje inzicht. En dat vind ik heel positief.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk dat een grote fijngevoeligheid, om het zo maar eens te noemen, inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring is voor jouw gave om mensen als het ware te doorzien. Van Derek Ogilvie is al lang en breed bewezen dat hij cold reading gebruikt. In de TV-shows zie je dat niet zo duidelijk, maar dat komt doordat ze daar selecteren welke stukken ze wel en niet uitzenden. In onderzoeken waarin hij probeerde zijn gave te bewijzen zie je wel het hele verhaal. Daar zie je de onderzoekers hoofdschuddend staan toekijken hoe Derek voor de zoveelste keer zijn proefpersonen beïnvloedt, al had hij nog zo vaak beloofd dat hij dat niet zou doen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad veel mensen die beweren dat ze dingen "zien". Een deel van hen zal bedriegers zijn. Maar een ander deel zal echt oprecht overtuigd zijn dat ze iets kunnen "zien". Voor zover ik weet, is er echter nog nooit iemand geweest die heeft kunnen laten zien dat hij iets kon "zien" (kun je me nog volgen?). Terwijl hier toch heel veel onderzoeken naar zijn gedaan. Ik denk zelf dat het een heel hoge gevoeligheid is voor miniscule aanwijzinkjes. Hieraan gekoppeld een selectief geheugen (waar niets mis mee is, dat hebben we allemaal). Zo ontstaat dan de overtuiging dat je iets bijzonders kunt. Er is moed voor nodig om "van een afstandje" naar jezelf te kijken, om te ontdekken of je echt zulke gaven hebt of dat je het jezelf maar wijsmaakt.
Spiritueel:
Zwarte toermalijn dragen.
+
Een opleiding tot reiki master volgen.
(In amsterdam zit een instituut dat erkent wordt door verzekeraars, waarna jij als je klaar bent ook eventueel vergoed wordt mocht het je roeping blijken)
Je leert (negatieve) energie te kanaliseren.

Niet-spiritueel:
Naar huisarts gaan en medicatie als valium, ritalin en anti-depressiva vragen / krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een min voor het tweede deel van je antwoord.
Het lijkt me geen goed plan om de geneesmiddelenindustrie te gaan sponsoren door je geest te verdoven en je lichaam langzaam te vergiftigen. Leren omgaan met je 'afwijking', al dan niet met professionele hulp is wel een optie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook een min van mij. Omdat je een wel heel karikaturaal beeld van de huisarts schetst. Een beeld zoals je dat alleen ziet op vage sites die alles wat alternatief is zien als de hemel op aarde, en alles wat regulier is als gif.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een min van mij. Zwarte toermalijn dragen? Ik heb het voor de gein eens een weekje geprobeerd, niets van gemerkt. Ook bij een collega in de tas gestopt, gebeurde ook niets. Na een weekje maar eens gevraagd of hij nog iets bijzonders had meegemaakt. Bleek dat zijn koffieapparaat kapot was gegaan in die week. Ik vermoed dat de steen daar niets mee te maken had.
Cryofiel
11 jaar geleden
Realistisch idee, vind ik. Ook ik denk dat je alles puur zelf doet, met je eigen gedachten en daardoor met je eigen (geestelijke) houding. En weet je: zodra je je realiseert dat je het eigenlijk zélf doet, geeft dat je alleen maar méér zelfvertrouwen. Je leert je eigen mogelijkheden kennen, je wordt sterker. En toch blijft die steen dat vertrouwde beschermende gevoel geven. Als een soort houvast. Daar is natuurlijk niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ADD-er lag het receptje voor methylfenidaat echt niet zomaar klaar, en enige diagnose is hieraan voorafgaand overigens ook gebruikelijk. als zou ik een heel grindpad om mijn nek hangen, ook dát geneest mij (methylfenidaat evenmin) energie kanaliseren lukt wel: als je hiermee bedoeld dat je jezelf leert kennen, accepteren, aanvaarden en dit alles weet toe te passen zodat je niet vast blijft lopen zoals ik eerder deed. (doe het nog wel, maar heftige impact heeft het niet meer) een pilletje of welk steentje dan ook zegt #per definitie# geen hol over dit dergelijke proces, want dat is het wel degelijk!