Hoe raak ik mijn angst voor uitvoeren van mijn grootste hobby kwijt?

Hoi allemaal, ik ben Gerrit en loop al een paar maand tegen een vervelend probleem aan. Ik heb in 2022 een dure drone gekocht met het doel een nieuwe hobby op te zetten, namelijk het vliegen met een drone om zo mooie foto's te maken.. tijdens de derde keer kwam iemand kwaad naar mij toe, dat ik niet mocht vliegen. Het mocht zeker wel maar meneer voelde zich bekeken terwijl er echt geen sprake van was. Sindsdien ben ik bang vóór het uitvoeren van mijn hobby. Weet iemand tips en tricks om hier van af te komen zodat ik mijn hobby uit kan voeren?
Zodra ik uit de auto stap springt het zweet mij aan alle kanten eruit, dus ik durf niet eens mijn drone uit de tas te halen. Heel confronterend. Alvsst bedankt.
Ik heb het gevoel dat ik iedereen tot last ben door het gezoem en dat iemand denkt dat ik iemands privacy aantast

een jaar geleden
in: Psyche
2K
ronron1212
een jaar geleden
Waar vlieg je dan?
jc54
een jaar geleden
Om ervaring en kundigheid op te doen ga je eerst vliegen boven onbewoond gebied zoals weilanden en/of natuurgebieden (waar vliegen is toegestaan).
Gerrit1969
een jaar geleden
Ik vloog tot nu toe uitsluitend boven natuur gebied. Uitgestrekte landschappen. En met een drone van 249 gr mag je zelfs boven woonwijken. Maar ik ben denk ik bang voor confrontaties. Hoe kan ik hiermee om gaan?
Inekez1
een jaar geleden
Het beste kun je gaan vliegen in een gebied zonder woningen en met veel geluid. Staat er toch een enkele woning, een kampeerterrein of picknick-gelegenheid, vlieg daar dan met een grote boog omheen. Door de aanwezigheid van geluid van verkeer (of van de zee) valt het gezoem van de drone niet op. Juist in een stil natuurgebied, waar mensen speciaal naar toe gaan om te genieten van de rust en stilte, is het heel storend als er ineens een drone rondvliegt. Dat iets wettelijk mag, wil niet zeggen dat het ook altijd probleemloos kan. Waar je mag vliegen (oa. hoogte en afstand tot mensen) is afhankelijk van het gewicht van je drone. Dat je ergens mag vliegen, wil nog niet zeggen dat je daar ook mag filmen! Houd niet alleen rekening met mensen, maar ook met dieren. Zeker nu in het voorjaar zijn jonge dieren en weidevogels erg kwetsbaar voor verstoring. Als jij niks en niemand stoort, stoort ook niemand jou.
SingingCoyote13
een jaar geleden
dit heb je met alles wat een camera kan herbergen. mensen zijn tegenwoordig oplettender op malafide en rare handelingen van anderen dan vroeger het geval was, volgens mij ook omdat cameras toen superduur waren en het niet voorkwam dat ze overal in verwerkt konden worden (zoals zelfs bv smartwatches). wil niet zeggen dat het normaal is als je iemand je gelijk (woedend) aanvalt hierop ipv normaal een gesprek beginnen, als je met een drone aan het vliegen bent boven zijn huis, tuin of straat maar het kan gebeuren.

Antwoorden (3)

Lees je goed in over de wetten en regels omtrent drone vliegen, en neem dit geprint mee. Dan kun je aan mensen die je aanspreken laten zien dat je niks verkeerd doet.

Als iemand zich zorgen maakt over de privacy kun je de beelden laten zien die je gefilmd hebt om ze gerust te stellen.
een jaar geleden
Zorg om te beginnen dat je ergens gaat vliegen waar je weinig aanleiding geeft tot klachten (maar dat doe je al). Als je in de stad je drone boven iemands tuin laat vliegen is het te begrijpen dat iemand gaat klagen. Dan helpt onderstaand advies niet zo, zelfs al sta je theoretisch in je recht. Je wil dit niet doen om mensen dwars te zitten.
Om van je angst af te komen: Zoek iemand die een paar keer met je mee gaat en die geen probleem ziet in praten met mensen die je aanspreken.
Als je dan iemand tegenkomt kan deze persoon het woord doen en kun je hopelijk "de kunst" afkijken hoe je een klacht over het vliegen in een gesprekje ombuigt naar een enthousiast verhaal over een leuke hobby.
Met 2 personen voel je je altijd al sterker, in je eentje in een donker bos is doodeng, met 2 lafaards in dat zelfde bos doe je allebei je best voor de ander en is het net is minder eng.
Als je zelf echt niemand weet die een keer mee kan? Vraag een collega of hang een briefje op in de supermarkt. Er zijn mogelijk mensen die zelf geen dure drone kunnen betalen maar het heel leuk vinden mee te gaan om te kijken (en/of evt zelf te proberen als tegenprestatie voor het voeren van het gesprek).
een jaar geleden
Probeer stap voor stap te beginnen en bouw het langzaam op. Zoek eventueel hulp van een coach of therapeut om je te begeleiden bij het overwinnen van je angst. Blijf positief en focus op de voordelen van het uitvoeren van je hobby.
9 maanden geleden