welke boeken of dergelijke bestaan over het fenomeen dat je altijd degene bent die een stap achteruit (moet) zet(ten)?

ik heb een bijzonder raar patroon. hoewel ik meer en meer leer om me niet meer te bekommeren over wat andere mensen van me denken, blijft er één ding me parten spelen. op de één of andere manier kom ik altijd in situaties waarbij ik op een "zij-plaats" komt.
Bv
- ik speel mee met een toneelstuk. we delen de rol omdat er zoveel opvoeringen zijn. hoewel ik als eerste deelnam, mag mijn medespeelster toch naar het persmoment.
- ik ben iemand aan het praten. mijn zus (of één van mijn vriendinnen) komt binnen. gelijk trekken zij de aandacht van mijn gesprekspartner naar zich toe en dat lukt altijd
- ik geef me op voor vrijwilligerswerk. wat later hoor ik dat er nog iemand hetzelfde wil doen. "doen we het toch gewoon samen" zeg ik. blijkt dat zij al meteen meer dingen mag doen dan ik.
Vroeger probeerde ik de aandacht terug te winnen, maar nu ga ik weg of hou me afzijdig (en voel me heel klein, onaantrekkelijk, dom...).
Het is een oud patroon, wellicht door iets uit mijn kindertijd. Maar ik weet niet hoe ik het moet benoemen. Dus het is heel moeilijk om uit te zoeken wat ik hierover kan lezen of dergelijke.
Heeft iemand hier tips? IK ZOEK GEEN GOEDE RAAD noch EEN OORDEEL (of dergelijke), enkel een tip voor een boek of docu of filmpjes of meditaties of.... Therapieën heb ik al genoeg gedaan.
Ik wil echt nu "zelfstudie" over het thema en zelfhulp.
Het kan toch niet dat ik de enige ben die dat heeft, dus er moet toch iets over bestaan (hoop ik toch).
bedankt alvast!

liveisgreat
6 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Het klinkt als onzekerheid of verlegenheid
liveisgreat
6 jaar geleden
ik ben verre van verlegen en onzeker. ik durf overal mijn mannetje staan, doe animatie op metalfestivals, ga alleen op reis, doe graag een praatje enz...
en ben overtuigd van mijn eigen kwaliteiten. die worden ook door anderen gehonoreerd maar dat interesseert me niet zo, wat anderen vinden. ik ga mijn weg.
maar dit is een diep patroon waar ik zicht op wil krijgen, ondanks alles blijft het me parten spelen.

Antwoorden (2)

Wayne Dyer : niet morgen maar nu!

Het klinkt als overdonderd worden, keer op keer en niet weten hoe dit te voorkomen; psycholoog of andere gesprekspartner, was mijn eerste gedachte.
Daarna dacht ik aan Dr Wayne Dyer : lees even op de eerste link e.e.a. dan wordt het wel duidelijk.

Succes Liveisgreat!

N.B. nieuw kopen kan altijd, maar er zitten talloze koopjes tussen, gebonden geniet de voorkeur als je dit boek echt gaat gebruiken. :)

Hier staat ook nog informatie over de inhoud te lezen:
http://www.spiritum.nl/spirituele-boeken/niet-morgen-maar-nu/

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog pdf ook:
https://www.managementboek.nl/code/inkijkexemplaar/9789022992876/niet-morgen-maar-nu-wayne-dyer.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
wayne dyer heb ik gelezen, staat in mijn boekenkast. ik denk dat ik min of meer ook zo leef. alleen dat ene patroon blijft me parten spelen.
ik vind het idd een superboek, gelezen als ik midden de 20 was en heeft mijn ogen fel geopend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, is uit 1976 las ik. Misschien nog eens lezen?
Hij heeft trouwens ook andere titels op zijn naam, maar die ken ik verder niet. Kan ik niet aanraden. :)
liveisgreat
6 jaar geleden
hij is nadien een andere weg ingeslagen. "Niet Morgen maar Nu" gaat nog uit van de schud van de ander die je wil manipuleren en waar ij weerstand aan kan bieden als...Heel nuttige tips, die me goed wakker geschud hebben destijds.
nadien is hij meer de New Age toer opgegaan, waarbij ervaringen beschouwd werden als creaties van jezelf, vanuit je onbewuste overtuigingen.
Ik vind de combinatie van beiden heel prima. Ik geloof sterk dat je je eigen leven creëert en geen slachtoffer bent. Tegelijk is een gezonde weerbaarheid ook nodig, om te leren ageren vanuit eigenwaarde.
Ik heb een vergelijkbaar boek (in het Duits wel), die heet "der Egoismus Bibel". Waar er dus komaf gemaakt wordt met leven volgens wat andere willen.
Beiden boeken herlezen is zeker een goed idee, maar het patroon zit diep. Dus daar wil ik ook bij. Ik ben best weerbaar, leef mijn eigen leven enz... toch is er iets dat me tegenhoudt en dat wordt me weerspiegeld in mijn buitenwereld.
Een boek om dat te exploreren zou dus handig zijn.
Compelling People - The hidden qualities that make us influential- van John Neffinger en Matthew Kohut.

Dit boek gaat over dit soort situaties en legt uit hoe de dynamiek ervan in elkaar zit.
Echt een eye-opener.

Het is wel in het Engels. Ik weet niet of er al een Nederlandse vertaling van is. Het is een boek uit 2014.
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
he dat klinkt interessant, zal ik es zoeken hier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/f/compelling-people/9200000018951561/
liveisgreat
6 jaar geleden
dankjewel Jodokus :-)