hoe kan je het beste iemand helpen die een huis vol rotzooi heeft en blijft kopen?

mun schoonmoeder is een verzamelaar van allemaal spullen al haar kamers staan vol met spullen het lijkt al een beetje op de tv programma verslaafd aan verzamelen en ze wil geen hulp omdat ze bang is dat we haar spullen/rotzooi weggooien mun vriendin maakt zich zorgen hoe kan ik het beste doen voor die 2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dit ook meegemaakt met de ouders van mijn ex. Helaas naar veel proberen (opruimen ed) is het niks geworden. Als mensen niet willen veranderen, lukt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet je nu serieus een vraag beantwoorden waarin gesproken wordt van MUN ??
Bedoel je MIJN of HUN ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je iemand niet mocht aanspreken op zijn/haar taalfouten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die regel heb ik niet bedacht ; van mij MOET het zelfs. Hoe wil je de boel hier anders een beetje leesbaar houden, c.q. hoe moeten mensen er anders achter komen dat ze er een zootje van maken ? Tik- en werkwoordsfouten zijn geen punt, die maken we allemaal wel eens, maar hier is me eerlijk gezegd niet eens duidelijk of ze mijn of hun bedoelt.......

Het beste antwoord

Je kunt aan je vriendin vragen, of die zich kan herinneren, wanneer het verzamelen is begonnen. Er zal waarschijnlijk een aanleiding zijn : het verliezen van haar man, of dat ook het laatste kind het huis uitgegaan is.

Het wonderlijke is, dat dingen die in onze ogen volledig waardeloos zijn, beslist niet weggegooid mogen worden.

Zo had mijn vader beslist 150 lege boer'nvla containers...

Bij mijn vader was het duidelijk het verlies van mijn moeder, dat hij blijkbaar probeerde te 'vullen' met meer en meer spullen. Via allerlei blaadjes deed hij bestellingen, oa. ook bij Bakker (van de planten en de bollen), maar hij pakte de dozen niet eens uit, en zei mij ook niet, dat er planten gekomen waren, als ik elke week langskwam om de boodschappen te doen. Ik zag alleen kamer na kamer in het huis onbegaanbaarder worden, en in de schuur dozen volledig verrotte planten, als ik daar onverwacht moest zijn....

Toen mijn zus en ik een keer een 'weggetje' naar zijn laptop hadden gemaakt, zodat hij weer eens les kon krijgen, wat hij erg graag wou ( hij wilde skypen met mijn in het buitenland wonende zusje), lieten wij hem trots zien, wat we in 4 uur als druppel op de gloeiende plaat hadden bereikt.
Hij knikte, bekeek het, en zei intens treurig, dat hij zich bestolen voelde : z'n boer'nvla-containers waren bijna allemaal weg, en die had hij toch nog nodig.....

Als je de aanleiding kunt begrijpen kan je misschien iets meer begrip opbrengen voor het compensatie-gedrag, wat dit is.
Maar zoals je uit dat tv-programma wel weet : zolang iemand zelf niet inziet, dat hij/zij hulp nodig heeft, zal er niets veranderen...

Ik wens vooral je vriendin erg veel sterkte toe : het vraagt enorm veel verdraagzaamheid en incasseringsvermogen en bijna bovenaards geduld van een kind, als je ouder zo is geworden.

(Bij mijn vader is er, na zijn overlijden, door een professioneel bedrijf meer dan 70 kub uit het huis gehaald, waaronder jeugdherinneringen die wij zo graag hadden willen terugvinden, maar die nu onherroepelijk verdwenen zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan weinig doen dan. Er is inderdaad enkel sprake van hulp als degene er zelf om vraagt of er in toestemt. Wel jammer dat je niets meer van jullie jeugdherinneringen hebben kunnen vinden tussen de spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een páár dingen gelukkig wel - de puddingvormen uit onze kindertijd, bijv, maar alle Kerstversierselen, die we al ons héle leven kenden, zijn weg, net als de helft van de foto-dagboeken, die mijn moeder altijd had bijgehouden....

Andere antwoorden (7)

Zoek professionele hulp. Je zal in je eentje of met je vriendin waarschijnlijk niets kunnen doen tegen dit gedrag.

Een psycholoog kan hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je het beste kan doen??
niets,die mensen kan je zonder
grote ruzies niet helpen.
Dat schijnt een grote verslaving
te zijn, die mensen worden dood
ongelukkig als je daar verandering
in aan gaat brengen.
Doe net of je gek ben als je bij haar
op bezoek gaat en laat ze lekker
verzamelen.
Sterkte.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij wel een + hoor
als ze zelf niet mee wil werken sta je denk ik met de rug tegen de muur.

extreem verzamelen (jezelf inbouwen en meer aanschaffen) is meer dan zomaar aanschaffen, maar kan het psychiatrische aandoening zijn.

uiteraard kan het ook zo zijn dat het langzaam maar zeker veel te veel is geworden en er zoveel chaos en spullen zijn dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet en niet meer weet hoe het probleem op te lossen (opruimen dus)

wellicht dat je kan helpen om de spullen te soorteren en het in dozen te doen zodat het niet meer zo in de weg staat en het weer ruimte schept.

wil ze niet dat jullie dingen weggooien: dan ook echt niet doen aangezien het wantrouwen dan nog groter zal worden.

mocht het zo zijn dat ze ook geen mensen meer ontvangt en op sociaal gebied zichzelf terugtrekt zou ik persoonlijk aan de bel trekken (huisarts) omdat het probleem dan dieper kan liggen dan enkel het kopen van spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze ziekelijke verzamelzucht heet hoarding.
Angst dat anderen je spullen weg gaan gooien, komt veel voor onder hoarders. Logisch ook, ook niet-hoarders vinden het niet leuk als anderen hun spullen weg willen doen.
Haar spullen weg gaan gooien, of haar dwingen dat te doen, is dus zeker geen goede stap. Het helpt ook niet, vaak begint iemand dan al snel weer opnieuw veel te verzamelen tot het weer vol staat.

Psychische hulp van professionals die hier ervaring mee hebben, lijkt mij de beste stap.
Misschien kan je met haar daarover praten en uitleggen dat niemand ongevraagd haar spullen gaat weggooien, dat zíj de baas blijft over wat er gebeurt.

Ze kan naar de huisarts gaan om zich te laten doorverwijzen naar een psycholoog, je huisarts zal wel weten bij wie ze goed terecht kan, of haar kunnen doorverwijzen naar anderen die wel weten bij wie ze moet zijn. Je zou ook kunnen kijken of Xenophora kan helpen, dat is een landelijke werkgroep voor hoarding, maar ze hebben geloof ik geen website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen zorgen maken , jij hoeft er niet te wonen . Zij voelt zich er prima bij . Zolang ze niet in geldnood komt is er niets aan de hand .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er zeker niet standaard vanuit gaan dat die persoon zich hier fijn bij voelt, het is vaak (deel van) een psychisch probleem, dat behoorlijk zwaar kan zijn. Ook kan het bij sommigen hygiënische problemen veroorzaken en een sociaal isolement creëren of versterken (geen mensen meer uit kunnen nodigen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hélemaal mee eens, Fynnya!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een gedeelte heb je gelijk Fynnya, maar ook weer niet. Ik ken twee mensen die enorm veel dingen in hun huis hebben staan. Je kunt totaal niet normaal door hun huis lopen. De 1 verzameld alles in dozen. de ander zet het gewoon in huis. Of eigenlijk is het leggen. Want de kasten als die er zijn, beide heren leven een gewoon leven zoals jij en ik. Werken en hebben zeker wel een sociaal leven. Niets mis mee dus. Er zijn natuurlijk uitzonderingen daar. Daar moet ik je gelijk in geven. Maar een boel mensen kijken door de rommel heen en zien gewoon een leuk en sociaal persoon.
Niet denk ik.

"Helpen" doe je als iemand een probleem heeft en jij hulp kunt bieden.

Als iemand het zelf niet zo ziet is het "hulp opdringen" en dat is iets anders.

Maar dat vraag je niet want je bedoeling is natuurlijk goed.

Je kunt echter niets doen tot zij er zelf achter staat
12 jaar geleden
Opruimen is belangrijk. Het is een desorganisatie die haar normale gang in het leven belemmert. Maar hoe doe je dat als ze gehecht is. Vaak is het zo dat je spulletjes op zolder kunt leggen en in dozen kunt opbergen. Maak in een schuurtje bv een zolder voor de dozen en spulletjes, zeg haar dat je niets weg gooit. Maak de ruimtes weer toegankelijk. Probeer te overleggen of ze iets wil verkopen. Mensen kunnen ook gaan verzamelen doordat ze zichzelf niet als waardevol zien en geen serieuze bezigheden hebben; je zou een cursus of bezigheid buitenshuis kunnen voorstellen.