Waar kan ik gratis oefening vinden voor transcendente meditatie techniek ?

ik kan alleen maar op google vinden dat er betaalde cursus hierom wordt gevraagd om deze techniek aanleren. Graag over transcendente , dus gratis online cursus, of iets richting transcendente.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
7.9K

Het beste antwoord

Op YouTube (en andere websites) kun je verschillende meditatietechnieken vinden. Neem eens rustig de tijd om de video's te bekijken die je hier kunt vinden:
http://www.youtube.com/results?search_query=meditatie+oefeningen&oq=meditatie&gs_l=youtube.1.7.0l10.1597.5528.0.10830.9.8.0.1.1.0.71.500.8.8.0...0.0...1ac.UGZiHcmA25c

Transcendente meditatie is een techniek op basis van een mantra: een rustgevende klank die je in gedachten telkens herhaalt. Die mantra zou voor iedereen anders zijn; dus afgestemd op de persoon. (Of dit werkelijk zo is weet ik niet, want het is niet toegestaan om de mantra met anderen te delen. Als je een "verkeerde" mantra gebruikt die niet bij je past, zou dat averechts werken en juist spanning oproepen). Het geheim van TM zit-em juist in de mantra. Omdat die geheim is, zul je op het internet geen TM-oefeningen tegenkomen. Alleen na betaling van het cursusgeld krijg je de mantra.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mantra's zijn niet de basis van Transcendente Meditatie.
Die zijn alleen een hulpmiddel om je af te leiden van je gedachten.
Daar is verder niks geheimzinnigs aan. Je kan gewoon zelf wat verzinnen om steeds te herhalen. Je bent gek als je daarvoor iemand gaat betalen. Het doel van TM is om je in het transcendente te krijgen, en daarvoor moet je stoppen met je bewustzijn richten op je gedachten.
Pieter2011
11 jaar geleden
Klopt: mantra's zijn inderdaad bedoeld om je gedachten op een ander (lees: hoger i.c. spiritueel) niveau te brengen. En dat is ook waar het bij meditatie áltijd om draait. Als je ooit een cursus transcendente meditatie hebt gedaan, dan weet je dat het belangrijkste onderdeel juist die mantra is. De cursus zelf stelt helemaal niets voor, maar op de laatste dag vindt een bijzonder ritueel plaats. Dan wordt de mantra bekend gemaakt. Overigens is die mantra niets meer of minder dan een rustgevende klank die je telkens herhaalt. Doordat je je aandacht telkens op die klank moet richten, is die mantra ook niets meer of minder dan een gedachte; het enige verschil is dat een mantra een woord is zonder een betekenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pluspunten voor allebei!!