Is er een link tussen op volwassen leeftijd verstrooid zijn en meer kans op dementie?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel dus eigenlijk: hebben mensen die verstrooid en vergeetachtig zijn, op latere leeftijd meer kans op dementie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (2)

Nee. Dementie verschilt duidelijk van normale vergeetachtigheid of verstrooidheid.
Bij dementie bestaan de geheugenproblemen vooral uit het vergeten van dingen die kort geleden zijn gebeurd of gezegd. Niet alleen de details worden vergeten, maar ook de grote lijnen of zelfs de hele gebeurtenis. Het is een aandoening bestaande uit meerdere stoornissen, waarbij geheugenverlies meestal voorop staat. Tegelijkertijd zijn er stoornissen in het uitvoeren van allerlei dagelijkse vaardigheden, de spraak of het besef van tijd.

Gezonde mensen kunnen ook geheugenklachten hebben, maar deze kunnen vaak worden verklaard door iets anders. Bijvoorbeeld een depressieve stemming, bepaalde medicijnen, spanningen of het hoofd er niet bij hebben.
Veel ouderen hebben ook vaak last van vergeetachtigheid. Met het ouder worden verloopt alles wat trager, ook het leren van nieuwe dingen of het opdiepen van informatie uit het geheugen.
Maar er moeten meer problemen tegelijk aanwezig zijn om te kunnen spreken van dementie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Dementie is een ziekte, vergeetachtigheid niet.
Nee er is een groot verschil tussen vergeetachtigheid en dementie.

Iets vergeten doen we allemaal wel eens, of verstrooid zijn dit komt vaak door drukte.
Het verschil met dementie is, dat bij gewone verstrooidheid de informatie wel opgeslagen wordt alleen (tijdelijk) niet oproepbaar is, je kan het je later best wél weer herinneren.
Bij dementie worden dingen niet meer opgeslagen in het geheugen waardoor ze nooit meer oproepbaar zijn.

Demente kunnen zich dingen van vroeger herinneren, die zijn opgeslagen,. maar wat ze gisteren hebben gedaan kunnen ze vaak niet terug halen omdat het niet opgeslagen is.

Het is dus het verschil in inprenting, niet het kunnen onthouden van iets.

Dat je altijd al verstrooid en/of vergeetachtig bent zegt niets over het wel of niet dement worden.