Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Moet ik gaan slapen als ik moe ben, ongeacht hoe laat het is?

De laatste tijd slaap ik heel slecht, kan heel moeilijk in slaap komen omdat mijn hersens niet kunnen stoppen met malen.

Nu ben ik vaker moe rond dit tijdstip en eerder, (rond 20:00 uur).
Wat is dan verstandig om te doen, zal ik dan zo vroeg al naar bed gaan (in de hoop dat ik dan meteen in slaap val), of moet ik gewoon op de normale tijd naar bed, rond 22:00 / 23:00 uur, zodat ik hier aan gewend raak?"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het eerste wat je moet doen, is achter de oorzaak komen van de moeheid. Je kunt het best advies vragen aan je huisarts.

Je zegt 'rond 22.00 / 23.00 uur, zodat ik hier aan gewend raak?' Wat was dan de tijd dat je naar bed ging als het niet rond deze tijd was? Over je hersens die niet kunnen stoppen met malen kan ik vertellen wat mij altijd helpt. Als dat zo'n 15, 20 minuten duurt, ga ik uit bed en schrijf alles op wat er in mijn gedachten komt. Het maakt niet uit hoe je het schrijft, want niemand krijgt het ooit te lezen dus je kan de diepste geheimen of vreselijkste dingen schrijven als die in je op komen. Als je op het punt komt dat je niet meer weet wat je wilt schrijven, dan ga je naar bed. Alles wat je uit je slaap heeft gehouden staat nu op papier, en je kunt rustig slapen. En over om 20.00 uur naar bed gaan, ja, waarom probeer je dat niet? Al is het alleen maar om een beetje slaap in te halen voor zover dat mogelijk is - het kan eigenlijk alleen maar ingehaald worden wat je de afgelopen 24 uur te kort bent gekomen. Je zult ongetwijfeld heel vroeg in de ochtend wakker worden, en misschien kun je dan een week om 20.00 uur naar bed gaan (als je slaap hebt) en de volgende week om 9.00 uur, totdat je weer op een 'normale' tijd slaap krijgt. Je kunt het zelf het beste bepalen, jij voelt het en misschien kun je het versnellen, en misschien moet je het over een langere tijd uitsmeren. Welterusten!

je moet gewoon naar je lichaam luisteren. Als je echt moe bent om 20 u dan ga je naar bed om 20 u. Veel kans dat het maar enkele dagen duurt, en je nadien terug op je "gewone" uur kan gaan slapen. Je hebt al zeer goede tips gekregen over wat je kan doen om niet meer te "malen" in je hoofd, dus zeker doen. Wat ik soms deed (lukt ook niet altijd) is tegen mezelf zeggen "okee, het helpt helemaal niet als je er nu aan denkt, maar morgenochtend vanaf (bv) 7 u mag je er volop over piekeren". dan kon ik het soms los laten. De vraag is natuurlijk over wat je juist piekert. Piekeren lost helemaal niks op. Je kan je onnozel piekeren en toch blijft de situatie hetzelfde. meer zelfs : je hebt al die tijd verloren waarop je veel leukere dingen had kunnen doen. zoals slapen bv. Heel eerlijk gezegd heb ik een licht slaapmiddel in huis dat ik enkel neem als ik er niet toe kom uit mezelf te stoppen met piekeren. En dat neem ik heel occasioneel om terug in het ritme van mn slaap te komen.

Probeer het eens uit. Het _kan_ zijn dat je dan toch na een vast aantal uren wakker wordt, dus dat je ineens heel vroeg wakker wordt. Het kan ook zijn dat je gewoon eens een keer lang genoeg kunt slapen, zodat je daarna weer in je ritme zit. Het 'inzakken' rond 8 uur 's avonds kan ook met je eetpatroon te maken hebben. Probeer ontspanningsoefeningen te doen in je bed en gebruik je slaapkamer alleen om te slapen (hooguit even lezen voor het slapen gaan, _als_ dat je ontspant, dus geen spannende detective die je wakker houdt). Als ik blijf malen, dan stel ik me voor dat ik op een duintop zit, kijkend naar het strand en de zee, de wind in m'n haren, vogels in de lucht, de zilte geur... Misschien werkt zoiets voor jou ook (zee, of bos, of misschien wil je wel vliegen boven de wolken, in je fantasie kan het allemaal). Daarnaast: zorg dat je kamer fris genoeg is (ventilatie, en niet te warm wat temperatuur betreft), donker genoeg, dat je bed lekker ligt (heb je een goed kussen?), dat e geen koude voeten hebt (gebruik anders een kruik, met koude voeten val ik nauwelijks in slaap). Bouw af naar het slapengaan: hou een tijdje daarvoor al op met computeren of werken met je telefoon, zet de felste lampen uit. Sommige mensen worden slaperig van een douche, anderen juist niet. Hetzelfde geldt voor een orgasme: de een wordt er wakker van, de ander juist soezerig (en soms slaperig als het 's ochtends is en wakker als het avond is, dus dat is een kwestie van uitproberen...). Nog een optie: ga op je rug liggen, gestrekt, ogen dicht, concentreer je op je voeten... die heel zwaar aanvoelen, en steeds zwaarder... Vervolgens je onderbenen... je bovenbenen... je armen... Enzovoorts. Langzaam in- en uitademen. Soms helpt het, soms word je ineens een prinses op je erwt en voel je een plooi in het laken: gewoon rechtstrijken, en opnieuw beginnen. Afhankelijk van hoe je in elkaar zit, kan het helpen 's avonds even op te schrijven wat je dwarszit, wat je nog moet doen en niet mag vergeten - zodat je het daarna los kunt laten, rustig kunt gaan slapen in de wetenschap dat je er morgen wel weer naar kijkt.

Ik raad je aan hier zo min mogelijk aan toe te geven. Gevaar is dat je je dagritme omgooit en dus overdag al slaapprikkels krijgt ipv s'avonds. Wat ik je aan raad is om s'middags even, hoogstens, een uurtje te gaan liggen. Proberen te slapen en als dat niet lukt even een muziekje in bed luisteren of een ontspannend boek lezen of tv kijken. Forceer niks.

Wen jezelf aan een goed dag nachtritme. Dat is dus voor de gemiddelde mens, tussen 6 en 8 uur slaap per nacht. Als je niet kan stoppen met malen, lees dan eens wat stripboeken voor het slapen gaan, misschien dat dat helpt. Bij mij helpt dat altijd.Je kunt ook proberen om ontspanningsoefeningen te doen, door je te concentreren op je buikademhaling. Of door met je aandacht, door je hele lichaam te gaan, en daar op te concentreren, en dan elk lichaamsdeel te ontspannen. Verder kun je hypnose proberen, door je voor te stellen, dat je lichaam zwaar wordt, en dat elk lichaamsdeel, waar je dan bij stilstaat zwaar wordt. Als dat ook niet helpt, probeer dan een glas warme melk voor het slapen gaan. Ik wens je heel veel sterkte.

@gewoonkimofzo : Alle voorgaande antwoorden bevatten ideeen/adviezen die heel bruikbaar lijken en na uitproberen weet je wat er voor jou werkt. Ter aanvulling kan ik je meegeven wat bij mij werkt. Ik weet van mezelf dat ik vaak na 19.30uur wegzak in een soms te lange slaap. Soms gebeurt het ook pas 's avonds laat en word ik midden in de nacht wakker. Niet fijn. Mijn oplossing : vroeg in de avond in bed gaan liggen, de wekker zetten op de ene keer 20.00uur de andere op 21.00uur, en met een boek/tijdschrift in slaap vallen die ongeveer anderhalf uur mag duren. Daarna sta ik op en ben fris voor de tweede helft van de avond. 1. ik heb al even geslapen 2. ik wordt niet midden in de nacht wakker 3. ik doe dit niet iedere dag, maar wel regelmatig Ik hoop dat je er iets aan hebt. Wanneer dit te lang duurt (slecht slapen) zou ik advies bij de huisarts gaan halen.

zoveel mogelijk het ritme erin houden lijkt mij verstandig. omdat je aangeeft dat het iets van de laatste tijd is lijkt het me geen (chronische) slaapstoornis. je biologische klok is wellicht wat in de war omdat het gewent is aan een ander ritme op het moment, dus aan jou de taak om het bij te sturen door de regie te houden. het is ook niet verkeerd om te kijken naar je voeding, mogelijke stressfactoren, en algemene gezondheid waaruit mogelijk een oorzaak te halen is waarom je zo vroeg moe bent. ik heb zelf DSPS en hou ook zoveel mogelijk het ritme aan wat 'normaal' is omdat ik anders binnen 24 mijn ritme finaal omdraai.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100