Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt men best voor zichzelf op bij iemand met narcistische trekken?

Dankzij enkele antwoorden op GV en vannacht veel opzoeken op internet, kwam ik tot de conclusie dat niet alleen mijn beide ouders maar ook mijn huidige vriend een veeleer narcistische persoonlijkheidsstructuur hebben.
Dat ontbreken van alle communicatie met mn vriend, die ruzie met schoonma en de manier waarop pa ermee omgaat, waarover vragen van me gingen op G.V. heeft voor mij ineens een gegronde reden.
Vermits ik hen niet kan veranderen, gaat het er echter om hoe ik er ZELF mee omspring. Ik kan mn vriend natuurlijk aan de deur zetten maar dat doe je ook niet op slag en stoot. En ik zie die man graag natuurlijk, al heeft de relatie --als hij het niet gaat inzien- geen toekomst.
Bovendien vermoed ik dat ik uit omgang hen ook zelf iets kan leren, ik zal immers fundamenteel een persoonlijkheid gevormd hebben in mn kindertijd die zich niet altijd op n even gezonde manier heeft aanpast aan narcisten.
Tijd om daarmee aan de slag te gaan dus, met dit nieuwe inzicht. Ik zoek hiervoor professionele hulp, maar moet nog iemand geschikt vinden.
Hoe doe ik ondertussen tov deze mensen in mn dagelijks leven? Geen zin om me naar hen te plooien, ik wil echt wel mijn mening kunnen blijven geven en mijn persoonlijke integriteit behouden ook al doen ze alles om me die te ontfutselen.
Hoe kom ik voor mezelf op zonder hen zo zwaar te confronteren dat ze enkel woedend worden?

Toegevoegd na 1 dag:
bedankt allemaal voor de reacties en antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

goeie vraag! ;-) mijn ervaring is dat met alle bestwil en geduld van de wereld niet tot een ander inzicht gebracht kan worden. (het heeft me ettelijke jaren geduurd om tot deze conclusie te komen, maar het is vechten tegen de bierkaai) wat mij heeft geholpen: weten wat je wil, je grenzen bepalen, jezelf in bescherming nemen (wat ze zuigen je leeg, lopen over je heen, bepalen je doen, laten, denken als je ze hun gang laat gaan) volgende punt wat accepteren dat iemand niet kan veranderen dus hierop ook je verwachtingen aanpassen. hoe ver laat je het zelf gaan? kan jij leven met het idee dat iemand zich nooit in je kan verplaatsen, empathie nooit spontaan komt? ik bleef niet meer afwegen tussen mezelf en de ander om het leefbaar te houden, het was mij te oppervlakkig, te moeizaam. weten wat je wil, en de ander heel duidelijk aangeven wat je NIET wil. je niet latten pakken op woorden (ze zoeken een strijd en weten hoe ze je moeten kwetsen) duidelijk aangeven dat jij er anders over denkt (uitleggen waarom heeft geen zin) vragen ze iets waar jij geen brood in ziet geef dan aan: hier werk ik niet aan mee. je hoeft niet in het straatje van een narcist te passen. al doen ze alles om je toch zover te krijgen: je hoeft hier niet aan toe te geven. je mening geven doet niet ter zake. het past niet in het straatje en een narsict ziet dit als een punt waarop ie je snoeihard kan pakken. (of meepratten om je in zijn straatje te krijgen dus wees altijd op je hoede) kortom mijn ervaring is op je strepen gaan staan uit pure zelfbescherming. als dat afstand creëert is dat jammer maar een andere mogelijkheid is er niet. als je de middelen herkent waarmee een narcist zijn doel wil bereiken ben je al een stap verder. vloeken en schelden zijn in feite hetzelfde dan paaien en om de vinger winden. het zijn simpelweg middelen om iemand naar je toe te trekken waardoor de narcist zijn zin zal krijgen ten kosten van een ander. in de wereld van een narsic bestaat er maar 1 ding IKKE. al het andere bestaat uit IK wil, IK vind, en JIJ moet. het is aan jou in hoeverre je daarin gaat om het maar een normale relatie te laten lijken. het gaat niet om jou, wat een narcist niet bij jou kan vinden zoekt ie bij een ander, want de WIL van een narcist zal hoe dan ook door een ander vervult moeten worden. is het niet door jou, dan wel door een ander. ik heb me laten gebruiken als een soort voorwerp, maar nogmaals: dit is geen aanrader. ;-)

Ik kan de tekst niet kopieeren maar kijken eens bij deze bron misschien heb je er wat aan! succes knap dat je het zo wilt proberen!

Bronnen:
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-same...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100