Mag een psycholoog zeggen dat je raar bent en niet normaal?

Mijn psycholoog zei tegen mij dat ik raar was en niet normaal. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit gewoon mogen zeggen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
SimonV
6 jaar geleden
De laatste persoon ter wereld die dat mag zeggen is een psycholoog.
Deze wordt geacht te begrijpen waarom je je gedraagt zoals je doet, en hier geen oordeel aan te hangen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Was dit letterlijk wat hij/zij tegen je zei?
Of is dit hoe jij een gemaakte opmerking opvatte?
Reddie
6 jaar geleden
Dat je raar bent betekent alleen dat je niet bent zoals de meeste mensen. Dat is geenszins een diskwalificatie. Je kunt het zelfs als compliment opvatten. Ik schrijf computerprogramma's, geef wiskundeles, kan een vrachtwagen besturen en kan waterleiding aanleggen. Er zijn maar heel weinig mensen die dat doen/kunnen. Dus ik ben heel erg abnormaal, raar. So what?
Erna55
6 jaar geleden
@leentje589 :
Je vind het blijkbaar vervelend dat je psycholoog dit gezegd heeft.
Je opent nu een account op GV om te vragen of het toegestaan is om dit te zeggen....
Praat hierover met je psycholoog , vertel dat je het vervelend vindt dat dit gezegd is. ( of dat jij het zo opgevat hebt )
Wanneer er binnen de therapie dingen besproken worden die je vervelend is, bespreek het dan daar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over het algemeen zijn ze er om jou te helpen en niet om je slechter te laten voelen.
Parra187
6 jaar geleden
wettelijk gezien vast wel, maar dit is hoogst onprofessioneel om zoiets tegen een patiënt te zeggen, plus het helpt de patiënt op geen enkele manier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is letterlijk gezegd.
Erna55
6 jaar geleden
In welke context ?
Bv:
L : " Ik vind spruitjes lekkerder dan ijsco's . Is dat raar ? "
P: " Ja, dat is raar "
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ik mezelfbeschadig en al een half jaar niet heb gegeten. Ik snap wel dat ik niet helemaal gezond ben maar me raar en niet normaal te noemen vind ik wat gemeen
Erna55
6 jaar geleden
Het klopt dat het niet normaal is dat je jezelf beschadigt en een half jaar niet eet...
Erna55
6 jaar geleden
Wil je liever dat je gedrag ( zelfbeschadiging en niet eten ) als "normaal" benoemd wordt ?
Wanneer het " normaal" is, hoef je daar niets aan te veranderen.....
Wil je daar liever mee doorgaan ? Vind je niet dat je daar iets aan zou moeten veranderen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het probleem snap ik wel en dat het wat raar is ook. mijn vraag is gewoon of een psycholoog zo´n opmerking mag maken
Erna55
6 jaar geleden
Je weet dat je gedrag raar is. Je psycholoog wil je dit heel duidelijk maken ( om je motivatie naar verandering te vergroten ) .
Waarom wil je nu weten of je psycholoog dit "mag " zeggen ?
Erna55
6 jaar geleden
Waarom wil je weten of de psycholoog dit " mag" zeggen...
Is het mogelijk dat je iets zoekt om niet meer met deze psycholoog te hoeven werken ?
Zoek je een smoes om deze psycholoog niet meer serieus te hoeven nemen en dan dus je gedrag niet hoeft te veranderen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb verder geen probleem met deze psycholoog en ook neem ik haar serieus en wil ik wel werken aan verandering. maar het zit me gewoon dwars dat zo´n persoon zoiets mag zeggen en op een of andere manier denk ik niet dat ze zoiets mogen zeggen
Erna55
6 jaar geleden
" .. het zit me gewoon dwars dat zo´n persoon zoiets mag zeggen en op een of andere manier denk ik niet dat ze zoiets mogen zeggen"
Je weet zelf dat je gedrag raar is, dus waarom " mag" het niet gezegd worden ?
Wil je dit dan liever in een verbloemende taal ? Zoals : " dat vinden we niet raar, het is heel bijzonder " .....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
daar gaat het niet om. het hoeft voor mij niet verbloemt te worden. maar ik ben gewoon benieuwt of ggz hulpverleners zoiets mogen zeggen
Erna55
6 jaar geleden
Wil je dan een klacht gaan indienen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee ik wil het met haar er over hebben
Erna55
6 jaar geleden
Je kunt het er natuurlijk over hebben!
Het is niet nodig om dan eerst een account aan te maken bij GV en daar de vraag te stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb alle recht dit te vragen ook online
Erna55
6 jaar geleden
zie mijn eerste reactie.
Ik zeg niet dat je geen recht hebt om deze vraag te stellen....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar de vraag is nog niet beantwoord
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik vind die psycholoog raar en niet normaal. Zoiets zeg je niet tegen een cliënt. Dat is er een die duidelijk het verkeerde beroep heeft gekozen. En daar ga jij echt niet beter van worden. Ongeacht wat jij in het verleden hebt gedaan, vind ik jou al verstandiger dan je psycholoog. Jij hebt hulp gezocht voor jezelf en die psycholoog heeft blijkbaar zelf nog niet door dat zij het verkeerde beroep heeft gekozen, nogal dom van haar eigenlijk....
SentWierda
6 jaar geleden
Kan het zijn dat de psycholoog niet het Nederlandse 'raar' heeft gezegd or bedoeld, maar het Engelse 'rare'? Dat betekent iets heel anders: zeldzaam.
Iets dat of iemand die niet normaal is, is bijzonder en soms kan dat zeldzaam zijn.
SentWierda
6 jaar geleden
En het Duitse woord rar betekent ook: zeldzaam.
De gedachte dringt zich bij mij op dat de psycholoog of een Engelstalige of een Duitstalige achtergrond kan hebben.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ver gezocht van dat "rare" ofwel zeldzaam.
Want hoe verklaar je dan dat ze ook gezegd heeft "niet normaal"
SentWierda
6 jaar geleden
Ik blijf erbij dat de psycholoog zich wellicht wat ongelukkig heeft uitgedrukt. Ze heeft 'raar' gezegd en daarmee kan ze bedoeld hebben: vreemd, eigenaardig. Dat is taalkundig te verklaren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met zo'n label help je iemand niet. Het kan iemand blokkeren. Beter zou zijn als ze je helpt bij de oorzaken van je problemen. Ze zal het misschien mogen zeggen maar handig lijkt het me niet.

Antwoorden (1)

Ligt er aan in welke context deze woorden gebruikt worden. Het zal niet zo gezegd worden als resultaat van onderzoek.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blijkbaar was die bewoording nodig om tot je door te laten dringen dat gedrag dat jij vertoonde afwijkt van het gedrag dat de meeste mensen in een vergelijkbare situatie zouden vertonen. Dat jij een negatieve connotatie hieraan verbindt is jammer. Dat je psycholoog dat blijkbaar niet voldoende heeft voorzien is ook jammer. Spreek dat bij een volgende consult gewoon uit.