Tijdens mijn bezigheden kan ik zo plots ongewild in 'dagdromen ' of 'andere werelden' terecht komen. Hoe kan ik dit voorkomen?

Is soms vervelend bij concentratie.
muziek helpt niet , in tegendeel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

dit komt bij mij ook vaak voor. ik beland in dromenland'' vooral als het heel stil is en ... als ik baal van dezelfde werkzaamheden. mijn gedachten dwalen af naar een wereld waar ik blij ben, waar het mooi is, waar ik iets kan doen of juist niet..

soms geeft dat aan dat je dan aan iets anders toe ben. ''iets'' dat relaxer werkt op het lichaam! ik kan niet uitmaken wat voor bezigheden dat zijn.. maar meestal helpt een babbeltje of een uitstapje ertegen... de natuur, frisse lucht,etc. helpen je concentratievermogen upboosteren!

wetenschappelijk is er ook een oplossing voor meer concentratie: op een kauwgum kauwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je komt dan in een trans terecht. Een manier om eruit te komen is je wil opleggen dat je terug wilt komen. Concentreer je dan op je voeten en de onderkant van je voeten. Voel hoe die op de grond staan. Beweeg je tenen wat om je focus te kunnen vasthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind je niet leuk wat je aan het doen bent ... iets anders doen ...

Dagdromen mag ook wel ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om leren of geconcentreerd bezig zijn gaat, dat hou je 'normaal' gezien anderhalf uur vol, zorg dan dat je na die tijd even pauze neemt, half uur ofzo en dan kan je daarna weer verder (anderhalf uur). Lukt dit niet dan werkt het mss ff om te gaan stampen, als dat lukt weet niet in welke omgeving dit voorkomt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook een voordeel zijn:

Als je dagdroomt, dan zie je weer heel andere dingen dan als je "volledig bij je verstand bent".
Het verstand kan mensen soms enorm beperken (ik spreek helaas uit ervaring).

Dus geniet ervan :-) en ga daarna kijken of het ook haalbaar is wat je dagdroomt (of HOE het haalbaar is).
13 jaar geleden
concentratie is over het algemeen niet zo makkelijk voor ons, mensen. wij hebben immers geleerd dat we om dingen op te lossen veel moeten nadenken.
andere culturen zoeken de oplossing van dingen meer in stilte en concentratie (bv. meditatie).
mediteren is dan ook zeer goed om dit te doorbreken. ik bekijk dit nu wel heel ruim. alles wat je doet en dat je geest helemaal in beslag neemt, noem ik meditatief bezig zijn.
dus ik zou zeggen; probeer sowieso een kwartier per dag te mediteren (mag ook meer zijn, maar hoeft geen uren): gewoon stilzitten, je adem voelen, je inademingen en uitademingen tellen. als er gedachten komen, laat je ze komen maar geef je er geen aandacht aan. je zegt gewoon "aha, nu denk ik aan..." maar denkt er niet bij "oh ja, ik moet haar dringend eens bellen".
het meditatief bezig zijn is bezig zijn met dingen die je helemaal opslorpen.
nu kan het soms zo zijn dat je in dingen niet meer kunt inkruipen, hoe graag je ze ook doet. dit heeft soms te maken met het leven teveel in de hand willen houden.
ontspan je dan, aanvaard dat je even in deze situatie verkeerd, zeg tegen jezelf dat niet alles perfect hoeft te zijn om te genieten, maw stel jezelf gerust.
veel succes.