Komt mijn angst terug ondanks medicatie?

Ik zal hier een korte uitleg geven over mijn situatie. Ik slik sinds een half jaar Citalopram, Mirtazapine en Risperidon tegen mijn angst. De angst wat mij overheerst is ook lichamelijk, diarree, braken, paniekaanvallen etc. Sinds het gebruik van de medicatie zijn die verschijnselen zo goed als verdwenen en ook mijn angst.

Afgelopen week ben ik wel wat geschrokken, omdat ik al een week diarree heb (zonder buikpijn). Sinds ik de medicatie gebruik viel ik ook gelijk in slaap door de mirtazapine, nu val ik helaas niet meer zo snel in slaap als eerst.
Moet ik deze symptomen zien als dat de medicatie uitgewerkt zijn en mijn angst terug komt of is er misschien toch niks aan de hand?

9 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat de dosering verhoogd moet worden maar het kan ook zijn dat je huidige lichamelijke klachten door iets anders zijn ontstaan. En nu ben je bang dat je andere klachten ook terugkomen. Daardoor ben je weer meer gespannen en dat kan er dan weer de oorzaak van zijn dat je niet goed in slaap komt.
Heb je al aan je dokter verteld dat je nu weer diarree hebt?

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je klachten weer terugkomen als de medicijnen zijn uitgewerkt. Dat kan maar dat HOEFT niet zo te zijn.

Ik zou als ik jou was het over dit alles even contact opnemen met je behandelaar of je huisarts. Al is het alleen maar om je gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Ik heb al contact gehad met mijn behandelaar, en die heeft mijn verteld dat de antidepressiva niet zomaar hun effect verliezen. Dus hij zag er vanaf om de dosering te verhogen
Eric1993
9 jaar geleden
Ik heb een paar keer een horrorfilm gekeken met vrienden. Kan dat de oorzaak zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door het kijken naar die film kunnen bepaalde aspecten van je angst misschien zijn aangewakkerd. Daardoor heb je misschien ook wat slechter geslapen. En daar word je dan weer angstig van. Een vicieuze cirkel dus. Ik zou dus voorlopig niet meer naar een horrorfilm kijken. Als die films de oorzaak zijn dan verdwijnen die klachten wel weer snel.
Je behandelaar heeft gelijk dat die antidepressiva niet zomaar hun effect verliezen. Zelfs als je stopt met deze medicijnen werken ze nog een tijdje door.
Hoe gaat het overigens met de diarree? Is die al minder?
Beter slapen op zo'n soort medicijn is over het algemeen een bijwerking. De meeste bijwerkingen verdwijnen of verminderen als je een medicijn een tijdje gebruikt. De werking verminderd echter niet zomaar. Zeker niet als je al een half jaar op een helpende dosering zit. Mochten je angst klachten wel verergeren dit natuurlijk zsm bespreken
Wel zou ik je adviseren nogmaals naar je arts te gaan en je diarree te bespreken.
En ik hoop dat je ook gedragstherapie krijgt voor de lange termijn. Dat is zeker aan te raden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Ik ben sinds begin januari gestopt met gedragstherapie in overleg met de arts. Hij zei dat het best goed ging en ik al grote stappen heb gezet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij nog medicijnen nodig hebt tegen je angst betekend dit kort gezegd dat het nog niet goed genoeg gaat. De therapie zou moeten maken dat je geen medicijnen nodig hebt. Wat zeker bij dit soort problemen heel goed mogelijk is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je reactie is iets te kort door de bocht remmy. Er zijn mensen die jarenlang medicijnen tegen angst gebruiken (Ik ken ze) en die daarmee uitstekend functioneren en geen gedragstherapie nodig hebben. Veel artsen zeggen dat medicijnen na een bepaalde tijd niet meer werken maar lang niet alle artsen zijn het daar over eens (ik weet dit van een deskundige die veel met mensen met psychische problematiek werkt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk zijn er mensen die jaren op medicijnen goed functioneren, maar dat betekend niet dat dit een lange termijn oplossing is. Het is maar hoe je denkt. Mijn mening is, dat je beter kan investeren in een goede (gedrags)therapie, dan jarenlang medicijnen slikken, met vaak op korte maar zeker ook op lange termijn (schadelijke) bijwerkingen
AD werken zeker ook op lange termijn, maar ik vind therapie veel minder schadelijk dan dagelijks medicijnen slikken.
Je moet het probleem aanpakken, en het niet wegwerken met medicijnen, mits er geen andere mogelijkheden zijn
Doordat je ergens van geschrokken bent is de angst weer heftiger geworden in jezelf, daardoor kan het even niet meer onderdrukt worden. Door de diarree is er misschien ook iets meer van de stof verdwenen, dus dat is dubbel. Medicatie zoals die jij krijgt onderdrukt, dat kan dus even werken, maar wanneer de angst echt 'gezien' wil worden komt deze dus toch wel. Je kunt beter kiezen voor een behandeling waarbij je de angst aan gaat pakken, écht aanpakken en niet onderdrukken dus. Er zijn veel (complementaire) behandelmogelijkheden hiervoor.