Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het mogelijk om een nieuwe psycholoog niet alle oude pyschologische dossiers te geven?

Ik wil liever geen inzage geven in oude dossiers, omdat ik deze niet van belang vind.

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk is het mogelijk, maar is het verstandig? Als je niet alles wilt openbaren, kan je kiezen voor de optie om zonder dossiers naar de nieuwe psycholoog te gaan. Kan het? Kent of weet deze nieuwe behandelaar niets van of over je? Geef de helft van de dossiers/stukken en het is niet denkbeeldig dat je zo deze psycholoog op het verkeerde been zet... en dat is niet verstandig. Of de behandeling duurt veel langer of mogelijk is het een probleem om de patiënt juist te diagnosticeren. Ja, het kan. Advies: ik zou het niet doen.

Ja, dat is niet alleen mogelijk, maar ook je goed recht. Alleen jij bepaald wie jouw dossiers ziet; dit is een recht volgens zowel AVG als WGBO. Of het wel of niet van belang is, kan alleen jijzelf inschatten. Soms is een frisse blik juist goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100