Hoe kan het dat je heimwee hebt, maar niet weet waarnaar?

Ik heb heel vaak heimwee, maar ik weet niet waarnaar. Ik heb ook nooit last gehad van heimwee in de zin van ergens anders zijn, ik logeer overal en ook op vakantie heb ik geen heimwee naar thuis.

Maar als ik bepaalde liedjes hoor (ook liedjes van voor mijn tijd) of dingen zie dan krijg ik opeens zo'n heimwee. Soms moet ik gewoon huilen omdat ik heimwee heb. Ik heb gewoon altijd het gevoel dat ik niet hier hoor, dat ik iets mis. En ik word gek van dat gevoel van 'heimwee'.

Ik vind het zelf ook wel een beetje vreemd eigenlijk maar vroeg me af of er misschien wel mensen zijn die het herkennen en weten hoe het komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je melancholiek of weemoedig? Heimwee is echt naar een plaats. Melancholiek of weemoedig is meer in 't algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat beter verwoord ja.
Maar alsnog vind ik het vreemd, want als ik nou 40 was en heimwee had naar mijn jeugd, maar ik voel me al zo sinds mijn dertiende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat, ik wel herken is, dat een liedje vaak emoties losmaakt van de tijd dat dat liedje was, .. en dat je denkt van: dat was mooi toen, ik wil terug, naar die tijd.. Maar dat komt omdat je de goede dingen onthoud, en de slechte dingen vergeet van die tijd..
Jij hebt dit ook bij liedjes voor je tijd, dat kan ik echt niet verklaren, onthoud wel dat muziek soms pure emotie bij mensen los kan maken, bij de 1 vrij weinig bij de ander best veel..

Het beste antwoord

Ik denk dat je bedoelt wat de Portugezen 'saudade' noemen, een woord dat vrijwel onvertaalbaar is maar te maken heeft met melancholie, weemoed, nostalgie, heimwee, vaak een bitterzoet gevoel van gemis. Saudade is haast niet te beschrijven in het Nederlands, het voelt altijd een beetje alsof beschrijvingen ernaast zitten. Maar dat er talen zijn waar er wel een woord voor is, geeft al aan dat je niet de enige bent.

Het is een gevoel dat je kunt hebben voor iets concreets, een plek waar je geweest bent of een persoon die je gekend hebt, maar het kan ook een veel vager gevoel van gemis zijn voor wat ooit had kunnen zijn (hoe je leven zou zijn als je ooit een ander pad in was geslagen) of zelfs wat nooit zou kunnen zijn.

Saudade is vaak het centrale thema in fado's, Portugese volksliederen. Misschien vind je het niets, maar je zou eens wat van die muziek kunnen opzoeken op YouTube en kijken of het een gevoel van herkenning geeft.

De Engelse Wikipedia heeft een heel aardig artikel over saudade, zie bron. Helaas schiet de Nederlandse Wikipedia wat dit betreft nogal tekort, het gevoel wordt daar wat kort door de bocht beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ja, ik denk weer eens dat ik de enige ben (zoals met veel dingen) en dat blijkt natuurlijk weer niet zo te zijn.
Apart dat ze daar in het Portugees wel een woord voor hebben.
Ik heb de muziek gezocht op youtube, en alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen zo'n gevoel krijgen bij die muziek, heb ik dat zelf niet.
Inderdaad, het is een gevoel van gemis van wat ooit had kunnen zijn.
En gedeeltelijk is dat bij mij ook wel weer te verklaren, dramatisch is mijn jeugd niet geweest, maar om nou te zeggen leuk is anders. Dus ik bedenk heel vaak in mijn hoofd dat ik weer twaalf ben en dat dingen wel goed liepen en dan moet ik soms een klein beetje huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig omschreven dat gevoel , mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi + en herkenbaar ook

Andere antwoorden (7)

Heel herkenbaar. Dus ja je kunt heimwee hebben. Ik kom niet uit een warm nest en had geen vrienden. Toen ik buitenshuis ging studeren op mijn 16e had ik enorme heimwee. Dat gevoel heb ik jaren gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heimwee is in principe dat e iets mist dat je lief hebt of had, en waar je op zo een moment, graag weer zou zijn of zou meemaken.

Het laat je gewoon duidelijk weten, dat je iets wilt. Al is het vaak in een situatie dat het dus juist niet kan.
Ik heb zelfs heimwee naar de tijd dat mijn moeder jong was, als ik hoor hoe gezellig het dan echt kon zijn zeg... ik mis iets dat ik nooit heb gehad en waarschinlijk ook nooit ga hebben, maar het is niet anders. heimwee kun je dus ook omzetten, het zegt je heel veel over jezelf, je hebt nou eenmaal geen heimwee naar dingen die je niet leuk vind.
Misschien onderdruk je iets, vooral als je zegt dat e het gevoel hebt da tje iets mist, waardoor het niet compleet is. Ga zoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij helemaal herkenbaar..
Ik heb precies hetzelfde gevoel, terwijl het lijkt alsof alles goed gaat..
Misschien zit er toch wat bij je dwars wat je mist? praat er is over met anderen, dat helpt meestal wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar isvoormij wel het gevoel te hebben dat ik hier niet hoor.
Het nergens echt bij horen, het eeuwige buitenbeentje zijn .
Dat ik me anders voel of ben dande gemiddelde mens komt voort van uit mn fijngevoelig zijn .

mischien heb je een soort van heimwee naar de veiligheid vd baarmoeder .
Probeer opzoek tegaan naarde veiligheid in jezelf .

hoop dat je hier iets aanhebt of iets meekan .
succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is iets uit jouw verleden dat door een prikkel in het nu weer naar boven komt. Ik denk dat heimwee ook niet het goed woord is. Je wordt door een prikkel getriggerd naar een punt in het verleden waar een emotie aan vast zat. Die trigger raakt de emotie omdat er iets gebeurt met herinneren. De gevoelige snaar wordt geraakt. Het mechanisme is heel normaal. Als de emotie te heftig is, dan kun je kijken of dit om extra aandacht vraagt om iets te moeten verwerken. Dat kan ik van hieraf niet bepalen. Je kunt dit zelf wel voelen doordat er een wens is om er iets mee te doen.
Veel inspiratie gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat bepaalde songs een gevoelige snaar bij jou aan tippen en dat je dat verwart met heimwee.

Wellicht roept het iets als melancholie op als je een liedje hoort uit je jeugd omdat de associatie naar je kind periode bij je kan bovenkomen.

Je kind periode waarin je nog onbezorgd je gang kon gaan en waar je soms weleens erg naar kunt terug verlangen.

Met een beetje goede wil zou je dit gevoel als een soort 'heimwee' naar je kindertijd kunnen omschrijven.

Sommige mensen hebben zelfs een soort heimwee naar de tijd dat ze nog in de moederbuik zaten..Dat veilige gevoel naar die tijd..dat ze onbewust heel erg kunnen missen.

Misschien heb jij iets dergelijks ook wel..

Ik heb er zelf geen last van maar..ik heb gedurende mijn leven wel mensen ontmoet die iets gelijkaardigs hadden..dus je bent niet de enige..

Misschien een kleine troost voor je..

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het gevoel.
Waar het vandaan kan komen is veelvoudig.

Het zou kunnen zijn dat je in een fase zit waarin weinig spannends gebeurt of dat je geen [levens]invulling ervaart. Je zit ahw op een dood spoor.

Uitgaande van reincarnatie, kom je vanuit een warm nest met veel licht, liefde en harmonie naar de koude aarde met zijn bekende beperkingen voor de ziel die je bent.

Het ontberen van deze 'warmte' kan ons het gevoel geven 'heimwee' te ervaren naar die 'warmte, licht en harmonie die we gewend waren en waar we uiteindelijk weer naar toe zullen [over]gaan.