Hoe komt het dat ik steeds wakker schrik uit mijn slaap met schokken in mijn lijf en angstaanvalletjes?

Ik moet er even bij zeggen dat ik momenteel erg oververmoeid ben, HSP ben, aan CHV lijd en PTSS heb. Kan het zo zijn dat ik dit "meeneem" naar bed en dat mijn zenuwstelsel overprikkeld is? En gaat het weer over? Want ik vind het erg beangstigend en ik word er niet uitgerust van wakker :-(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6K

Antwoorden (4)

Van spanning kun je inderdaad met een schok wakker worden. Ik heb het ook weleens gehad. Als dat de oorzaak is gaat het wel weer over, zeker als je wat meer ontspannen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de stress Anne.
In de nacht is je lichaam en je geest aan het "afreageren": aan het verwerken wat er overdag gebeurt.
Lijkt me niks om je zorgen om te maken, maar doe je dat wel: neem even contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou lieverd, ik ga morgenochtend even bellen voor een afspraak met de huisarts. Wil toch even langs gaan voor die oververmoeidheid/stress. Al is het maar voor mijn gemoedsrust. Ma heeft ook al mijn bloedsuiker geprikt eergisteren (op haar werk), en die was echt tegen het minimale aan, 4,5. Maar Wendy, gaan die klachten nog wel over? Ik vind het heel vervelend zo, want ik geef me dus wel over aan de moeheid hoe vervelend het ook is, maar zelfs in mijn slaap lijkt mijn lichaam niet te kunnen ontspannen. Kusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het wakker schrikken door lijfschokken en angst van lang geleden: ik heb 2x in mijn leven zo'n periode mogen meemaken tijdens heel veel stress en ben er weer vanaf gekomen. Ontstressen heeft gewoon even tijd nodig. Waar ik ook nog aan zat te denken: misschien heb je last van slaapapneu:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu
Dan kan je ook wakker schrikken met een schokkend lijf en dat geeft veel angst. Misschien een idee om morgen ook even met je arts te bespreken, je weet nooit.
Hartstikke goed dat je even naar je huisarts gaat, heel verstandig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nou ik ga het even aankaarten bij de dr! Dank je wel! Echter, ik heb er 's nachts geen last van. Alleen overdag als ik op de bank ga liggen (en dan voel ik mij ook vaak veel slechter dan wanneer ik 's nachts op bed ga, 's avonds "klaar ik vaak op". Maar overdag heb ik vaak last van die extreme moeheid dat ik zó opgebrand ben dat ik niet vooruit kom en me zelfs op de bank niet kan ontspannen omdat mijn ledematen rusteloos zijn etc. Ik hou je op de hoogte :-) Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sukzeven meis, ik denk aan en duim voor je!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He verdoeme, niet sukacht?! Wat ben jij nou voor din?! :-p Nee hoor, dikke kus, dank je! Heb net een kwartiertje rustig op de hometrainer gefietst. Volgens mij heeft die burn out ook invloed op mijn conditie, want waar ik voorheen pas bij 10 km begon te zweten, begon het nu al na 2 km. Goed dat ik rustig aan doe, dan. Maar mijn koppie moet ook wat meer van zuurstof worden voorzien, dus heb toch even lekker een kwartier gefietst. Misschien slaap ik dan ook wat beter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaaa, je hebt gelijk, snorrieieieieieie!!! Zulleme dan suktien doen???
Neeneenee: we draaien het om: KUStien doen we ;-)))))
Geen zorgen over die spieren en conditie, ook een bekend verschijnsel. Je lijf is aan het herstellen en moet je es kijken hoe keihard het moet werken!!!! Geen eisen aan jezelf stellen, daar blijf ik bij!!!
Geniet van die 2 kilometer (uh: ik vind het veel!!!), dat fix je maar mooi!
Pavor nocturnus misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk ben jij ook in je slaap erg bezig om van alles en nog wat te verwerken. Dan droom je vaak en ook zonder dat je weet dat je gedroomd hebt. Het is alleen het gevoel bij het wakker worden die niet lekker is.
En als je dan ook nog overprikkelt bent, overspannen en al die afkortingen die ik niet ken.
Zelf raad ik je aan om eens met meditatie bezig te gaan houden. Hiervan kan je rust in je hoofd krijgen en zal je steeds meer kunnen ontspannen en de stress kunnen loslaten.
Eventueel samen met hypnotherapie om direct met de actuele thema's te gaan werken.

Zelf merk ik ook dat ik momenteel ook erg veel droom. Doordat ik nu ook vooral s'ochtends ook mediteer, merk ik dat dit helpt om het 'werken' in mijn slaap ook weer beter met een schone lijn te beginnen voor de komende dag. Dit samen met mediteren voor het slapen gaan om de dag te verwerken en af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypnotherapie durf ik niet, omdat ik doof ben, maar ik zat er zelf aan te denken om weer terug te gaan naar de Cesar-therapeut of om Haptonomie te gaan vragen. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je doof bent is hypnotherapie niet echt iets voor jou. Toch is de basis van hypnotherapie erg goed en ook best zelf goed te ontwikkelen. Als je daarbij in tekst eerst leest wat je moet doen en je zelf wat meer bedreven raakt in het mediteren en in trans raken van je geest. Hierbij ook lerende om zelf je grenzen te blijven bewaken, zodat het veilig blijft. Ik hoop dat jou therapieen kunnen helpen. Maar je moet ook eerlijk tegen jezelf zijn als iets niet goed bij jou past en je er niet veel resultaten uit kunt halen. Vooral andere dingen uitproberen is dan nodig om de juiste voor jou te kunnen vinden.