Ik ben "uitgetherapiet", maar nog veel last van mijn verleden. Waar kan ik mezelf nu nog mee helpen?

Ik heb een zeer moeilijke jeugd, pubertijd én adolescentie gehad. Voor mijn gevoel heb ik meer voor mijn kiezen gehad dan ik aan kon. Voor mijn 25e had ik al 2 traumatische ervaringen en een sociale fobie gehad. Hierdoor voel ik me vaak slachtoffer, onbegrepen, eenzaam en verdrietig. Het voelt 'zwaar'. Ik weet dat ik niet goed met mijn gevoelens om kan gaan, maar therapie wil ik écht niet meer. Kan iemand mij iets adviseren? Hoe kan ik beter met mijn verleden en gevoelsleven om leren gaan, zonder weer te moeten "therapieën"? Ik wil de kracht in mezelf terugvinden. Bvd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn therapeut zei tegen me, toen we 'klaar' waren : Je kunt weer vliegen : nu moet je leren vertrouwen op je eigen vleugels.... maw : ga weer léven, en durf...
Laat achter je, waar je niets meer aan kunt veranderen, en leer genieten van wat er elke dag ís.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal een ding zeggen.
Zolang jij jezelf blijft zien als een slachtoffer, zal je altijd hulpbehoevend blijven.
Het verleden vormt je, maar het verleden creeerd je niet.
Jij bent verantwoordelijk voor je acties die je nu neemt. Maak een plan hoe je wilt zijn. En begin met het uitvoeren van een kleine handeling... En doe dat steeds vaker en groter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Slimshady
Wat heb je er mee GEDAAN???
Met die therapieen?
Je moet er natuurlijk wel wat mee DOEN.
En dat moet je ZELF doen! Iemand anders kan jou niet veranderen,
dat kan je alleen zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel! Ik heb echt heel hard gewerkt, echt waar!
En die therapie(en) met veel succes afgerond!
Alleen in het dagelijks leven vind ik het moeilijk om het geleerde in de praktijk te brengen. Ik heb het gevoel dat ik veel meer weet dan ik laat zien. Dat mensen me heel anders zien dan wie ik werkelijk ben. Ik heb zoveel meegemaakt, ben door zo'n diep dal gegaan, maar de wijsheid die ik daarmee heb vergaard lijkt er echt voor geen meter uit te komen..! Dat frustreert me. Ik zit zelf te denken aan iets op het spirituele vlak. Meer vertrouwen op mijn gevoel, beter vanuit mijn eigen ik leren praten, leren voelen... Ik weet het niet en ik kan er geen woorden aan geven, grrrrr!!! Ik ben zoveel meer dan wat eruit komt...! Maar ik weet niet wat die wereld allemaal te bieden heeft. Wat helpt, en wat is zweverij, kwakzalverij? Wat zoek ik nou?! (sorry hoor, frustratie komt eruit!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed!!! Gooi het er maar uit, dat lucht op!
Heb je al emdr gehad?
Dat is wel een therapievorm, maar kan enorm veel helpen bij trauma's en bepaalde fobieën.... eigen ervaring.
Ik herken je frustraties en dacht ook "uitgetherapied" te zijn.... zooooveel geleerd, maar niet goed in staat om dat in de praktijk te brengen....
Ik had emdr nog niet geprobeerd.... ben er nu mee bezig en het levert me al heel veel positiefs op.
Het is zeer zwaar, maar vanwege de resultaten zeer de moeite en moeilijkheden waard!!!
Alles is beter, dan dat machteloze en wanhopige gevoel dat ik had, en ik bij jou ook teruglees.
Het alternatieve circuit kan je altijd nog in.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy. :-}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede antwoord van WendyH.
Gooi het eruit!!! Schrijf eens alles op wat je dwarszit en waar je boos om bent, pijn van hebt, verdriet, etc.
Huil, 'schreeuw'. sla op een kussen terwijl je dit doet en ook zeker erna. Het is geen geneeswijze maar het lucht tijdelijk ontzettend op en geeft jou weer een kans om even bij te komen en helder te denken "hoe verder te gaan". Geef jezelf niet de schuld dat praattherapie bij een psycholoog of degelijke niet heeft geholpen. Wat ook hier heb je goed en slechte in. Als je iemand hebt gehad waarvan je het gevoel had dat hij\zij je niet snapte werkt het niet. Idem met een therapeut die alleen vanuit zijn studiemateriaal vraag en antwoord kan geven. En hierdoor alleen methodisch te werk kan gaan.
JIJ bent het echte leven en geen casus uit een boek.
Meid sterkte ermee. Je komt er wel, maar het kan verdomd! lang duren. Niet opgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@slimshady: Het gaat er om dat jij weet wie je bent, en dat je jezelf accepteert zoals je bent. Jij weet dat je door alles wat je hebt mee gemaakt, een wijzer mens bent geworden. Dat niet iedereen dat merkt, moet je loslaten. Het is onmogelijk om zo over te komen, zoals je zou willen, zodat iedereen precies weet hoe jij bent en wat jij kan. (ik herken het wel hoor) Probeer dat niet. Dan wordt je veel te krampachtig. Het is best lastig. Maar echt, naarmate de tijd vordert, gaat dat vanzelf veel beter. Het is de kunst om tevreden te zijn met wie jij bent en dat anderen niet alles zien wat jij in je hebt, moet je niet belangrijk vinden. Als jij het maar weet. En mensen die oprecht in jou geïnteresseerd zijn en verder kijken dan hun neus lang is, komen daar echt wel achter. Maar bij mij was het sleutelwoord: acceptatie. Accepteer de situatie zoals hij nu is. En zo te lezen ben jij al ontzettend ver gekomen. Het belangrijkste wat ik zelf van de therapieën heb geleerd is, dat het niet goed is om constant met je eigen gevoelens bezig te zijn en het analyseren daarvan. Ja, in het begin was dat nodig voor de verwerking, maar op een gegeven moment, ga je het overdrijven. (is mijn ervaring hoor). Alles wat je doet en niet doet ga je psychologisch analyseren. Oh, had ik dat maar niet gedaan. Of "Oh, nou heb ik al weer niet durven zeggen dat .... ". Nou en, de een durft dat wel, de ander niet. Ik ben wie ik ben en dat is goed. Accepteren en loslaten zijn bij mij nog steeds sleutelwoorden. En ik moet zeggen, dat het naarmate de jaren vorderen, steeds een stukje makkelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een therapie heeft alleen maar nut volgens mij als je vrij vlug interactie, resultaat, beweging hebt. Als je bij een therapie zoiets hebt van...wat moet ik hiermee, zit je bij de foute therapie volgens mijn ervaring. Alle heil kwam bij mij ook niet van één therapie, meerdere boeken en vizies hielpen mij.
Verhuizen heeft bij mij ook héél véél geholpen.

Het beste antwoord

Heel herkenbaar..
het mooiste zou kunnen zijn, dat je vanuit 'therapie' iets gaat (her)kennen.. een herkenning van wat , en wie je bent achter het verhaal, achter de gebeurtenissen.
Als dit eenmaal is, ga je breder/ dieper kijken. Wie je meer bent, dan het kleine, slachtoffer,de eenzame.
Het gaat dan niet zozeer om 'ergens vanaf komen' , maar om ontdekken wie je nu echt bent... 'therapie' word dan transpersoonlijk. Door de persoon heen, je bent niet die gebeurtenissen..
Ik spreek uit ervaring, en hoewel het hier ook nog steeds 'puinruimen' is, het is prachtig.

Om echt uit je slachtofferrol te stappen is een zeer pijnlijk proces... maar ook zo verruimend, essentieel.

Waarschijnlijk heb je met therapieën tot nu toe alleen aan symptoombestrijding gedaan. Manieren zoeken om ermee om te gaan, trucjes, rationele therapie etc.
Uiteindelijk werkt dit niet, word je er zat van.

Dit gaat over een ontdekkingstocht.. niet iets waar je zat van bent, maar iets waar je naar toe wilt. Het ervaren van eenheid, verbondenheid.

Ik denk zelfs dat dat de enige weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer herkenbaar en m.i. zeer waardevol antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt echt helemaal!!! Dank je, dat je het onder woorden hebt gebracht. Dit, wat jij nu omschrijft, wil ik. Maar hoe? Waar moet ik zoeken?Waar kan ik dat leren? Ik geloof echt dat ik het niet kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk weet ik het wel... Dat vindt je alleen in jezelf hè. Diep van binnen, daar zit het. En daar ga ik nog niet vaak genoeg heen...

Andere antwoorden (11)

Je bent hier niet de enigste in ik heb zelf dit ook alleen dan me een 'zeer' ernstig ongeluk waarbij ook 3 vriendinnen van mij zijn om gekomen. Maar hoe je kracht een beetje terug krijgt is het niet wegschruiven maar op momenten dat je het nodig heb er over praten . En concerteert je vooral op leuke momenten in het leven. Als je der over.praat praat dan met iemand die jou goed aanvoelt

Toegevoegd na 1 dag:
Voor afleiding kan je bijvoorbeeld naar de sportschool gaan en daar je hoofd even leegmaken door te sporten

Toegevoegd na 1 dag:
Als je wil mag je mailen en alles er gewoon uittegooien (ik heb het ook op deze manier opgelost) of er gewoon over praten. Dit zal je ook helpen. (praten met lot genoten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreselijk erg zeg.ik leef met je mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd afschuwelijk..! Daar word je wel ff stil van...
liveisgreat
12 jaar geleden
Eliane, ik heb je vraag hieromtrent gezien. Je bent een enorm sterke dame, ondanks je eigen moeilijke periode ben je in staat om anderen bij te staan.
een plusje in het minste wat ik je hiervoor kan geven!
Ja, gezien jouw vragengeschiedenis begrijp ik dat wel.

Onbeantwoorde liefde, gevoelloze man, geslagen worden en de man toch niet kwijt willen, een verleden met een minachtende moeder.

Daar zijn toch een paar heel goede antwoorden op gekomen ook?

Jij moet inderdaad de kracht in jezelf vinden.
Het verleden los laten.
Foute mannen en foute vrienden los laten.
Zelfvertrouwen krijgen.
Volwassen worden.

Neem afscheid van je jeugd.
Neem afscheid van je moeder bijvoorbeeld. Waarom zou je daar blijven hangen als je eigenlijk wel weet dat niets helpt? Weg met die overbodige ballast.
Je WAS ooit slachtoffer.
NU niet meer.
Want je WILT geen slachtoffer meer zijn. Dat was TOEN.

Als je geen therapie meer wilt dan zul je je eigen therapeut moeten worden.
Ga de goede boeken lezen.

Jan Verhulst heeft er een paar geschreven, die ik zelf niet ken, maar die uitgaan van de Rationeel Emotieve Therapie.
Jezelf kunnen willen durven veranderen

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/jezelf-kunnen-willen-durven-veranderen/1001004004497718/index.html

Zelf heb ik best veel gehad aan
"Gevoel en verstand" van A. Ellis en R.A. Harper.
Beetje oud inmiddels (1995), maar daarom nog wel geldig.

http://www.performanceconsultancy.nl/artikelen/Zelfcoaching.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Momopoyolo
Een antwoord dat ook op mij van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het hele punt is:
Of je nu therapie van een ander krijgt
of uit een boek
of wat voor manier dan ook:
je moet er natuurlijk wel wat mee DOEN!
Alleen luisteren of alleen lezen, dat helpt niet.
Ik spreek uit ervaring: ga naar een holistisch therapeut die je lichaam in balans brengt. Door alle ervaringen uit je verleden heeft je lichaam zich waarschijnlijk in standje overleving gezet. Wanneer je je richt op je chakra's en aura en leert hoe je jezelf kunt helen, scheelt dit int ieder geval het drukkende gevoel, de schuld, de last.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is onterecht. Hoewel je hebt soms andere middelen nodig om 'beter' te woren maar een holistische aanpak is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doet zo'n holistisch therapeut dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij pakt je hele 'lijf' aan i.p.v. alleen het vermeende probleem. Geest en lichaam gaan altijd samen. Je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou het eens googlen als je eens tijd hebt. Is best boeiend materiaal, vind ik.
liveisgreat
12 jaar geleden
heb al gegoogled want lijkt me interessant, maar is in België alleszins niet te vinden...Misschien heet dat hier anders?
Heb één zijn voor je:
Je verleden kan je niet veranderen, de toekomst is aan jou.

Het is niet dat ik geen uitgebreider antwoord wil geven, maar het zegt eigenlijk alles.
Ik zeg het regelmatig tegen mezelf.

Toegevoegd na 53 seconden:
Zijn = zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het zinvol kontakt te leggen met lotgenoten. Die zouden je tot steun kunnen zijn bij het hervinden van de kracht in jezelf. Vraag eens bij de Riagg of er praatgroepen zijn of zoek dergelijke sites op internet. Voor ieder probleem is er wel een forum.
12 jaar geleden
Als je ècht bent "uitgetherapied", dan kan je de kracht vinden in jezelf door dat, wat je allemaal hebt geleerd en aan mogelijkheden hebt aangereikt gekregen en ingeoefend, in de praktijk toe te gaan passen.
Te beginnen, denk ik, met jezelf uit de slachtofferrol te halen met de middelen en de hulp, die je zijn gegeven.
Dus in het hier en nu aan de slag met jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie antwoorden hier. Probeer in overleg met je therapeut of huisarts passende medicijnen te vinden die de scherpe kantjes eraf haalt. Bij mij werkt citalopram erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zeer goede ervaringen gehad met EMDR. Dit is een therapie waarbij d.m.v. klikjes van links naar rechts door een koptelefoon je trauma verwerkt. Het kan ook dat je op de handen van je therapeut moet tikken of hij op die van jou. In de tussentijd moet je aan de gebeurtenis denken. Dit klinkt misschien vreselijk, maar ik vond het echt aangenaam en het heeft me ook echt goed geholpen. Na afloop kun je wel heel moe zijn, maar je bent dan ook meteen van je trauma af. Voor meer info: www.emdr.nl
Ik hoop dat het je helpt en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens cognitieve gedrags therapie gehad? Dat laat je een andere manier van denken zien. Zodat je ook anders kijkt naar het leven. Veel mensen hebben daar echt iets aan gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is de meest gegeven therapie, als ze therapiemoe is dan heeft ze dit vast al heel vaak gehad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je nooit. Sorry, maar ik geef gewoon antwoord op wat ik denk dat misschien helpt. Is dat nu slecht dan?
een heel goed boek hiervoor vond ik "je kunt je leven helen" van Louise Hay. Zij beschrijft hoe je uit gelijk welk verleden toch een schitterende toekomst kunt creëren voor jezelf.
Echt een aanrader, al zal je (net als ik) bij aanvang allicht heel wat weerstand voelen over wat ze schrijft. Maar als je doet wat ze zegt vind je gegarandeerd opnieuw de kracht in jezelf terug....
liveisgreat
12 jaar geleden
Wat had je verwacht? Dat je na de therapie klaar was?
Je hebt een verleden (let goed op dat woord!), een zwaar verleden gehad. Dat geloof ik meteen. Een last op je schouders, die je er gewoon niet aftillen gaat. je zult, hoe hard het ook klinkt, toch altijd iets aan die traumatische ervaringen overhouden. Maar je kunt het verbeteren, lichter maken. Daar heb je vast al vanalles over gehoord.

Je hebt in zo´n therapie veel opgestoken, dat is zeker.
Dat laat je al zien door te zeggen dat je niet meer wil. Dat betekent dat je je zo ingezet hebt voor wat je gedaan hebt, dat je denkt alles gehad te hebben, dat je alles dan nog een keer krijgt.
De therapie zelf is het begin, wanneer het `afgerond` is, begint het pas. Je moet je verleden gebruiken voor de toekomst.
Laat de wereld maar zien wat voor persoon je bent.
Wat je nu doet is blijven hangen. Blijven hangen in de rol van `slachtoffer.` probeer, hoe moeilijk dat ook is, te doen alsof je een zelfverzekerd persoon bent. Nep het totdat het echt wordt.
Verstel je grenzen. Durf wat je wil durfen, en doe wat je wil doen.

ik ben 14 en zoveel ervaring heb ik niet, maar ik hoop vurig dat ik zo heb kunnen bijdragen aan wat jij wilt bereiken.

Als laatste:
Probeer de draad op te pakken. gewoon door te gaan, laat in het verleden wat in het verleden is. neem een voorbeeld aan honden! die doen dat ook (klinkt wat afgezaagd)

Heel veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig verwoord voor iemand van 14. Mijn complimenten!