Kunnen er rare klachten na een intake gesprek bij een psycholoog ontstaan?

Ik ben 1,5 week geleden bij een psycholoog geweest. Waar ik voor het eerst over mijn emotie moest komen praten. Vanaf dat ik bij deze vrouw ben geweest heb ik nonstop hartkloppingen en ben ik extreem angstig. Geen idee waar dit vandaan komt. Weet iemand of dit ermee te maken kan hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
8.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
stress omdat je er nu actief mee bezig gaat? en dat het idee van verandering eng is?

Antwoorden (3)

Die hartkloppingen en die angst zijn waarschijnlijk het gevolg van het feit dat je nu voor het eerst over je gevoelens hebt gepraat. Dat brengt heel veel spanning en angst met zich mee. Je lichaam en geest werken ook nauw samen en omdat er nu allerlei processen in gang zijn gezet gaan zowel lichaam als geest reageren. Er is onlangs nog een soortgelijke vraag op GV gesteld en daar zijn heel goede antwoorden opgekomen die ik niet goed kan weergeven. Kijk dus ook even in het archief van GV,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je, door er over te praten, nog veel bewuster bezig bent met je blootgelegde emoties. Het is aan de psycholoog om je daar niet te lang mee rond te laten lopen. Een vervolg gesprek dient dus op korte termijn gevoerd te worden waarbij je dit effect wel ter tafel moet brengen.
Na het tweede gesprek moet je rustiger zijn, anders moet ze je niet zomaar laten gaan. Ik weet dat een psycholoog veel goeds kan verrichten als ze goed kan luisteren voordat ze je een handreiking doet om de positieve draai te kunnen maken, om jezelf weer in balans te krijgen. Ik wens je een goede voortzetting
9 jaar geleden
Dat kan. Mensen onderdrukken soms emoties als angst en boosheid. Jij hebt blijkbaar emotionele problemen, anders zou je niet naar een psycholoog gaan. Zeker als je altijd gewend was om vooral NIET over je problemen en emoties te praten, kan het zijn dat je nu als het ware een opening hebt gemaakt waardoor je die emoties sterker ervaart. Vergelijk het met huilen bij een nare gebeurtenis: vaak probeer je het te onderdrukken, zeker zolang je onder de mensen bent. Zodra je jezelf laat gaan of het niet meer kúnt onderdrukken, begin je te huilen. En soms is er dan geen houden meer aan: je blijft snikken en snotteren.

Het kan zoiets zijn: door te praten over je emoties komt er ineens van alles naar boven. Het kan ook zijn dat je nu ineens stilstaat bij je problemen: door erover te vertellen wordt het ineens 'echt', en soms naar je beleving ook groter nu je ze niet meer wegdrukt. Dat alleen al kan heel angstig zijn, omdat het je confronteert met jezelf. En voor sommige mensen is alleen het praten bij een psycholoog al beladen, om allerlei redenen: iemand kan het voelen als falen, bang zijn dat de behandeling niet werkt of heel zwaar wordt, bang voor wat de omgeving zal denken van het feit dat je naar een psycholoog gaat, bang voor wat de psycholoog van je denkt, etc.

Maar: het kan natuurlijk ook een puur fysiek probleem zijn. Bij angst in combinatie met hartkloppingen is een te snel werkende schildklier één van de voor de hand liggende medische mogelijkheden, maar er zijn er meer. Het lijkt me niet heel waarschijnlijk, want je kunt deze klachten heel goed psychologisch verklaren. Maar juist ook dan is het goed om alert te zijn zodat je geen andere oorzaken over het hoofd ziet.

Ik zou je daarom toch aanraden om - zeker als dit niet minder wordt - je huisarts te consulteren. Die kan sowieso veel beter dan wij beoordelen hoe waarschijnlijk een medische oorzaak is voor jouw klachten, en zal indien nodig aanvullende onderzoeken aanvragen om één en ander uit te sluiten. Vaak werkt dat ook nog eens twee kanten op: als de huisarts je gerust kan stellen, is de kans groot dat je alleen door die geruststelling al wat minder klachten krijgt. Je hebt dan - hopelijk - in elk geval geen zorgen meer om wat er wel niet aan de hand zou kunnen zijn.

Bedenk ook voor jezelf even of er nog andere oorzaken mogelijk zijn, zoals bijwerkingen van medicijnen of overmatig caffeïnegebruik.

Én vergeet niet deze klachten ook met je psycholoog te bespreken de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed dat je ook de huisarts noemt. (+) Automatisch richt je je op de gevolgen van een eerste gesprek met een psycholoog. Hartkloppingen moet je niet zomaar accepteren. Even na laten kijken bij de huisarts en hopelijk is de volgende afspraak met de psycholoog al snel.