Kan iemand een psychische stoornis hebben die nog niet bestaat?

Kan iemand een psychische stoornis hebben waarover nog niks bekend is? of zijn er echt alleen de psychische stoornissen die al bekend zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dat hangt af van de definitie van psychische stoornis die je hanteert. Het kan zeker zo zijn dat iemand last heeft van iets wat nog geen naam heeft, maar bijvoorbeeld lijkt op iets wat we al kennen. Dat er iets helemaal nieuw wordt ontdekt kun je nooit helemaal uitsluiten.
Maar als je psychische stoornis omschrijft als iets wat een ander een psychische aandoening noemt kom je al gauw in de problemen met wie dat dan bepaalt. Vooralsnog gebruikt "men" in de psychiatrie de indeling van de dsm IV (binnenkort de V), waarin staat wat men kan hebben volgens de huidige inzichten. Als je problemen hebt die daar niet instaan zal men datgene zoeken dat er het dichtst bij komt en die diagnose geven (een verlegenheidsdiagnose).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alle psychische stoornissen zijn door mensen bedacht. Wij vinden bepaald gedrag niet normaal en geven er een stempeltje aan. Soms is het fijn een stempeltje te krijgen, dan zijn er blijkbaar meer mensen met vergelijkbaar gedrag en hier is misschien wel een therapie voor bedacht en dus kun je hulp krijgen als je dat wilt. Soms is het vervelend om een stempel te krijgen, het is dan net alsof jij niet helemaal oké bent zoals je bent en er iets moet veranderen. Gelukkig bepaal je dat altijd nog zelf (tenzij je anderen iets aandoet ;-). Alle bedachte 'afwijkingen staan inderdaad in de DSMV. En aangezien iedere kwaliteit uit zijn verband een afwijking wordt kun je er nog wel duizenden bij verzinnen. Pas als deze vaker voorkomt zal hij in de DSMV worden opgenomen. Soms val je dan gewoon onder 'overige'. Er bestaat overigens nauwelijks mensen die na testen niet in een of andere diagnose vallen. De farmaceutische industrie is daar heel blij mee, die heeft het liefst iedereen aan de pillen, want daar verdienen zij hun geld mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan zeer zeker omdat iedereen uniek is en dus ook iedereen vroeg of laat unieke psychische afwijkingen kan vertonen die anderen dan weer als stoornis omschrijven.

De ene noemt het niet als 'normaal' (h)erkend psychisch fenomeen een stoornis, de andere en afwijking en nog anderen een gave of talent.

Het is maar hoe of vanuit welk persoonlijk psychisch standpunt je naar eender wel psychisch fenomeen kijkt hé ;-)

Anyway, Have Fun Any Way!