Hoe vergeet je een lange reeks aan zeer ongemakkelijke en achteraf beschamende acties van jezelf?

Je weet wel, van die dingen waar je gewoon liever niet meer aan denkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.1K

Het beste antwoord

door te beseffen dat je vandaag iemand anders was als gister, en morgen ben je weer iemand anders.
Iedere dag ben je nieuw, en in dat nieuwe kies jij weer voor hoe je je wilt opstellen, en openstellen voor het leven.
Dat deed je toen ook, maar niet- of minder- bewust.
Je kon niet anders,. en nu ook kan je niet anders, dan zijn wie je nu bent.
Besef dat degene die daar het meest last van heeft -die acties- jezelf bent.
Vergeten daarin hoeft niet, maar bewustworden is genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
liveisgreat
12 jaar geleden
dit is to the point!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Heel mooi gezegd!!

Andere antwoorden (7)

Door er over te vertellen. Daardoor wordt het minder pijnlijk en kun je het makkelijker vergeten & vergeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Fiederieke's avatar zegt! :)
Je vergeet ze niet zo maar, en dat zou misschien wel niet de bedoeling kunnen zijn. Je hebt van die acties wellicht iets te leren en inzichten op te doen.
Het begint door het jezelf te *vergeven*.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie, puntjesgevers..
Het is goed dat je ervan geleerd hebt en dat je je er achteraf voor schaamt is ook prima. Het is een onderdeel van je leven, dus het vergeten zal niet lukken. Eventueel zou je er eens met een psycholoog over kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vergeet je niet, is niet mogelijk helaas. Mensen zijn geen computers met een delete-knopje ;-)
Dus is het raadzaam er wat mee doen als je er last van hebt.
Dat kan door bijvoorbeeld:
- die acties met de persoon/personen te bespreken die erbij betrokken zijn geweest
- aanvaarden/accepteren, dat je die acties in het verleden hebt gedaan. "Gedane zaken nemen geen keer" is een spreekwoord: zet er en punt achter en laat het los.
- Doe een ritueel, bijvoorbeeld: schrijf alles op, tot in de kleinste détails, en verbrandt het, waarbij je zegt dat je ervan hebt geleerd en dit in de toekomst niet meer zult doen.
- Is dit alleaal niet mogelijk voor je/werkt het niet en blijf je er last van houden in je dagelijkse leven, dan is een gesprek met een psycholoog misschien een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een delete-knopje... Ik wil!!!
Maar dan ook dat je wrl precies kunt aangeven wát. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (spijtig van dat knopje, maar van de andere kant: dan zou er ook geen leermomentje in zitten) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij drukte ik waarschijnlijk steeds per ongelijk op het insert-knopje. +1 (die hou je nog tegoed dan - nog onder de 100 p. :´(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Euc!
Zo af en toe op dat delete-knopje kunnen drukken lijkt me een uitkomst!!! Ondanks dat leermomentjes zat ;-0 Facet ;-)
Niet huilen, komt vanzelf en ik ben niet bij GV voor de puntjes, maar om kennis tot mij te nemen....hoe klinkt dat??? hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je wel een punt webske! ;-) deleteknopje hoef ik niet hoor, man heb er van die acties bij hahaha. toen ik net ontdekt had dat ik ADD had en echt niet de enige ben met dit soort acties heb ik het een keer op een site openbaar gemaakt waar dit soort acties verzamend en openbaar gemaakt werden. geweldig!!! wat een opluchting was dat! maar ja, je hebt acties en acties natuurlijk: die van mij zijn geen geheim en kan er zelf ook wel om lachten (als is het niet áltijd op het moment zelf) ;))
kan me ook indenken dat er acties zijn die erg pijnlijk kunnen zijn en een soort van geheim moeten blijven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn dan van die gRimlachjes als een boerin met behoorlijke kiespijn hè? ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja zoiets..!! :)
vergeten kan niet, maar je kan er anders over gaan denken.

wat is die actie?
waarom kwam je tot die actie?
voor wie is het beschamend?
waarom til je er zo zwaar aan?
denk je dat je het kan voorkomen?
hoe kan je het voorkomen?
denk je van tevoren weer een situatie te herkennen waar mogelijk zo'n actie op volgt?
etc.

als ADD-er heb ik regelmatig acties waarvan ik denk: ARGHHH, s c h a a m!!!!!

doe er zelf maar wat luchtig over, geef toe dat ik niet handig ben, en probeer de volgende keer wat meer op te letten.

weet niet over welke acties je het hebt, maar misschien dat dit antwoord je een beetje op weg kan halen en de frustratie en schaamte er wat vanaf kan halen.

we zijn allemaal mensen, we maken allemaal fouten dus probeer er een lesje uit te trekken en reken het jezelf niet zo zwaar af is mijn tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkennen... yep! (reserve) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waardering zonder een plusje zeg me meer dan een plusje hoor ;-) dus bedankt voor je leuke reactie, en de waardering (met denkbeeldig +je) ff een tip want zie dat je vaker hebt over het nog niet kunnen plussen: als je genoeg punten hebt moet je niet als een bezetene gaan plussen want dat zien de mods en kunnen ze denken dat het vriendjespolitiek is. (alsof hier gezellige mensen zitten, whoaha) ;-))
als ze dit denken kan je voor een bep. periode niet meer plussen of minnen of reageren, en dat zou mega jammer zijn. (hoop dat je hier een bepaalde actie mee kan voorkomen)
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dan, ik zal deze plus op de plusbank zetten, maar ja, daar kan wel eens rente over komen... ;-)
Gelukkig kun je 1x plussen op iemand per vraag (en dus ook per antwoord) heb ik begrepen, dat scheelt. Oh, maken mensen hier toch wel wel vriendjes dan? Dus niet alleen maar droogkl*terige antwoorden en reacties daarop? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha aan rente doen we niet dus dat scheelt. vriendjes, belachelijke opmerkingen: je kan van alles aantreffen hier :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heejheej: kleppen/beppen mag niet hè!!! Kijk maar effe in de regeltjes. Niks gesellie, alleen het droge-stof-werk.
En Facet: Eucalypje = Eucalypta = Heks = Toverkol hè!!!
KIJK UIT!!
;-)))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zie ik die woestijnrat niet zo gauw op een bezem springen... maar je weet nooit natuurlijk, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had vandaag ook acties waarvan ik nu denk O___O
je niet schuldig voelen. schuldgevoel is slecht voor je gezondheid. schuldgevoel is nutteloos, je kan de klok niet terugdraaien. doe nu je wat je nu kan doen. daar heb je veel meer aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loslaten. Accepteren dat je niet perfect bent, dat je net als iedereen ook weleens fouten maakt, blundert, de mist ingaat.
Over x tijd zullen sommige dingen waarvan je nu nog rood uitslaat als je eraan terugdenkt, hilarische verhalen zijn.
En sommige blijven altijd een beetje ehm... minder geschikt om op een feestje eens gezellig te vertellen ;-)
Maar geloof me, iedereen heeft zulke herinneringen. Probeer ze maar een plekje te geven, ergens in de ladekast 'genânte momenten'. En dan eens in de zoveel tijd de boel doorsnuffelen, of sommige momenten er al uit kunnen, om te verhuizen naar de ladekast 'besmuikt grinniken'.
(Ken je dat verhaal van dat kind dat vol vuur aan de man van de clubleidster staat te vertellen dat hij vast wèl een lieve dierenarts is, in tegenstelling tot die Hele Nare Gemene dokter O. waar ze een keer was en die vond dat haar kat maar een spuitje moest? Terwijl die kat helemaal opgeknapt was en nu jaren later nog leefde? Dokter O. was Héél Gemeen!!!
Waarna ik de tuin uitliep, me nog eens omdraaide om te zwaaien, en het bordje zag: "Dokter O., dierenarts" ... Heb me járen kapot geschaamd. Ook al was ik een kind. Ook al snapte ik mijn emotie. Tot ik besefte: misschien heeft ie daardoor wel ontdekt dat ie iets voorzichtiger moet omgaan met kinderen in zijn praktijk. Waarom zou ik me schamen omdat hij lomp was geweest? Maar ja, het kriebelt nog altijd als ik eraan terugdenk ;p En dit is dan een 'simpel' voorbeeldje ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kende ik niet, dat verhaal, maar nu wel ;-))))) Achossie....
+ voor alles!!!