Is niet sociaal zijn een ziekte?

Ik heb dus geen vrienden of een vriendin en in het contact met anderen ben ik niet echt goed. Het meeste sociale contact haal ik uit mijn familie en mijn werk. En als ik dan om me heen kijk en dat het voor andere mensen anders is dan voor mij, dan vraag ik mezelf af of er niks mis met me is of dat ik gewoon zo ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
10.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je hebt sociale contavten, dan ben je dus sociaal. Als jij verder geen behoefte hebt aan meer sociaal gebeuren, dan is er toch niks aan de hand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen is anders :) Zolang je functioneert, is er geen reden voor paniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je wel sociaal vaardig op je werk en bij je familie?

Antwoorden (5)

Laat je niet aanpraten dat er iets mis met je zou zijn iedereen is anders. Er zijn mensen die zichzelf ontzettend goed gezelschap vinden, er zijn ook mensen die altijd iemand anders nodig hebben als gezelschap, en veel mensen zitten daar tussen in. mag allemaal, zolang je er jezelf prettig bij voelt. Als dat niet het geval is , moet je proberen jezelf te verandere, zo niet: Wees blij met jezelf je familie en je collega's
12 jaar geleden
Nee dat is geen ziekte.

Ik heb hetzelfde.

En mijn dokter zegt dat ik niet ziek ben.
Pas nog een heel onderzoek gehad, longen, bloed etc,
alles was goed.

Maar serieus:
Als jij het prima vindt zo, dan is dat prima.
Lekker alleen zijn. Geen gezeur, geen gedoe.
Druk genoeg en je voelt je goed.

Als jij het eigenlijk wel anders zou willen,
dan is dat nog steeds geen ziekte, maar misschien
kun je dan eens op zoek naar mensen ......op allerlei manieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou een psychische aandoening kunnen zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ja, Platje,
zo'n hoofdletteraandoening zeker? Misschien lijdt ik wel aan het hele alfabet.
Je moet je er wel goed bijvoelen.
Als dat zo is ?
Geen probleem joh.
12 jaar geleden
Nee er is niets met jou.
Je bent zo als je bent.
Dit is jou manier van leven en zo ga je ermee om.
Iedereen heeft zijn eigen manier van leven en iedereen doet dit op zijn specifieke en unieke manier.
Dus van een ziekte is geen sprake.
12 jaar geleden
Niet sociaal zijn is geen ziekte. Ieder mens is anders: sommige mensen maken heel gemakkelijk contact, anderen vinden het lastig, en weer anderen hebben er gewoon weinig behoefte aan. Sommige mensen zijn heel extravert, anderen heel introvert, en en de meesten zitten daar ergens tussenin. Net zoals sommige mensen heel lang zijn en anderen vrij klein, en er net zo min iets mis is met klein zijn als met groot zijn. Hooguit is het in sommige situaties wat lastig als je extreem groot of extreem klein bent, net zoals extreme extraversie of introversie soms even lastig kunnen zijn. Maar dat maakt het nog geen ziekte.

Als jij het als een probleem ervaart dat je weinig sociale contacten hebt, kun je specifiek deze contacten opzoeken, bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij een sportvereniging of hobbyclub. Mocht het zo zijn dat je het vooral heel moeilijk vindt om contacten te leggen, dan zou je eventueel een sociale vaardigheidstraining kunnen volgen bij een instelling voor maatschappelijk werk of geestelijke gezondheidszorg.

Tenslotte: er zijn ook mensen die als gevolg van een psychische stoornis heel moeilijk contact maken. Dan zijn er wel meer symptomen dan alleen niet zo goed zijn in sociale contacten. Ook in die gevallen kunnen bovenstaande adviezen goed werken, maar soms is meer hulp gewenst. Mocht je denken dat er bij jou meer aan de hand is, vraag dan je huisarts eens om advies.