Kan ik mentaal te snel zijn opgegroeid?

Vroeger was ik altijd snel van begrip, voelde me al iets volwassener dan andere kinderen en irriteerde me snel aan kinderachtig gedrag.

Ik heb niet echt de tijd genomen om echt een kind te zijn (qua gedrag) en werd al op jonge leeftijd vrij serieus. School ging voor spelen, ik maakte toekomstplannen en meer.

Het gevoel wat ik nu heb, is dat ik het zonde vind dat ik me nooit echt bewust als kind zijnde vermaakt heb. Zo te zeggen: "te snel opgegroeid".

Is dit iets wat meerdere mensen hebben, of is het een bekend probleem dat mensen spijt krijgen dat ze hun kindertijd niet optimaal benut hebben?
Kan ik letterlijk mentaal te snel opgegroeid zijn en hier spijt van hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Reddie
7 jaar geleden
Wat denk je dan wat je precies gemist hebt?
Erna55
7 jaar geleden
Je iriteerde je als kind aan het " kinderachtige" gedrag van anderen.
Nu vind je het jammer dat je je er niet bij aangesloten hebt. Maar je zou je diep ongelukkig gevoeld hebben wanneer je met hen gespeeld zou hebben.
Het gevoel dat je "iets" gemist hebt, wordt mogelijk ingegeven omdat je nu denkt dat je dat speelse toen wel gewaardeerd zou hebben. Alsof iemand je vertelt dat hij gisteren genoten heeft van de spruiten.
Je houdt niet van spruiten maar vind het jammer dat je ze gisteren niet ook gegeten hebt, " want dan had je ervan kunnen genieten" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb soms ook wel het idee dat zoiets met mij gebeurd is. Nu merk ik er minder van aangezien er steeds meer kinderen om mij heen ook wat volwassener gaan gedragen. Ik niet al te veel vrienden omdat ik in de brugklas niet met mijn klasgenoten omging en school voor liet gaan, waardoor ik nu bijna geen vrienden heb. Misschien ben ik daardoor me ook wat volwassener gaan gedragen, ik weet niet of dit ook zo bij jou is, maar je bent dus in ieder geval niet de enige.

Het beste antwoord

Of je er spijt van hebt hangt van je zelf af, dat kan een ander niet bepalen (maar ik lijk uit je stukje wel af te leiden dat dat voor jou zo voelt). Ja, als je je hiervoor veel hebt laten leiden door school en prestatiegericht hebt gewerkt, is het niet zo gek dat je nu voelt dat je een deel van je kindertijd hebt gemist. Je vertelt er niet bij hoe oud je nu bent, maar of je nou 16 of 26 of 60 bent.. je bent nooit écht te oud om nog leuke dingen te ervaren en geluk te zoeken in "spelgedrag". Doe gewoon wat je leuk vindt, en laat je niet meer leiden door wat anderen vinden dat je (niet) moet doen. Echt, ik ken al zo veel mensen die hun leven hebben weggegooid (hun woorden) en liever hun hart hadden gevolgd.. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er spelen bij het opgroeien zoveel zaken mee, dat het niet mogelijk is om een oordeel te vormen. De plaats in het gezin, de regels, de financiële mogelijkheden en het eigen karakter.
Terwijl iedereen zich in mijn jeugd aan 'de Beatles' vergaapte, ging het langs me heen. Discoavondjes heb ik nooit bezocht en kleding gaf ik niet om. Ben in de oorlog geboren, dus er was geen geld, er waren geen spullen. Ik heb me aangepast, mijn zus klaagt er nu nog over. Ieder kind is anders en wat voorbij is kan je niet terugdraaien. Geniet, maar doe het dan nu.