Hoe laat je iemand spreken over zijn gevoelens als diegene het onder geen enkele voorwaarden eruit krijgt?

Oke, misschien een beetje een persoonlijk verhaal. Mijn vriendin is vroeger enorm gepest en is daar tot op de dag van vandaag nog van ondersteboven. Ze heeft hierdoor erg vaak last van boze buien en dit werkt natuurlijk ook door op onze relatie. Sterker nog, door deze ervaring zegt ze dat ze helemaal niet gelukkig is in het leven. Ze heeft het geprobeerd bij een psychiater, maar is hiermee geen stap verder gekomen. Ze zegt dat ze geen klik voelde met de desbetreffende vrouw en wilt het niet nog een keer proberen, omdat ze niet gelooft dat iemand maar voor 100 procent kan gaan begrijpen wat ze voelt. Ze zit er enorm mee en is door deze ervaringen als persoon ook erg veranderd. Sindsdien is ze enorm aan het opruimen geslagen, heeft een enorm kort lontje en toont haar echte gevoelens niet, tegen niemand niet. Ze blijft altijd, onder welke omstandigheden dan ook, om zichzelf groot te houden. Het klinkt raar, maar ik zou haar het liefste willen 'breken', zodat ze een keer echt haar gevoelens gaat uiten en dan ook bij een persoon die haar vooruit kan helpen zodat ze weer de rommel gaat maken die ze vroeger maakte, weer kan lachen en geen zorgen meer heeft. Dit is namelijk wat ze zelf ook wilt, ze heeft alleen geen enkel idee hoe. Ik heb alles al geprobeerd en elke benadering van haar probleem loopt op een dood spoor. Is er iemand die weet hoe ik weer 'de oude' weer terug krijg?

Toegevoegd na 10 uur:
het 'breken' bedoel ik niet zo letterlijk, ik bedoel meer openbreken..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook al is je gunfactor groot, dan nog zal zij het zelf moeten willen en doen. Jammer dat er geen klik was tussen haar en haar (vrouwelijke) psychiater maar dat is geen reden om te stoppen met zoeken naar een 'hulpverlener' die haar wel ligt. Zij zal stappen moeten zetten, niet jij. Ondersteunend bezig zijn kan natuurlijk altijd. Succes.
Ritsuka
7 jaar geleden
Het beste kan ze op zoek naar een andere psycholoog/psychiater. Lief dat je haar wilt helpen, maar dat lijkt mij geen goed idee. Lees je zin nog eens, iemand willen 'breken' (emotioneel).
Erna55
7 jaar geleden
Je vriendin heeft professionele hulp nodig. Jammer dat ze het gevoel had dat het niet " klikte" met haar psychiater. Ze geeft zelf aan dat ze niet gelukkig is. Daarom zou het goed zijn om een andere hulpverlener te zoeken. Jij geeft aan haar te willen " breken" , zodat ze zich kan uiten.
Je denkt dat daardoor haar problemen opgelossen.
Maar dat werkt niet zo. Hoe meer je haar pusht, hoe meer ze zich zal willen "beschermen ". Daarmee zal ze zich nog meer afsluiten en meer vluchten in schoonmaakdrang.

Antwoorden (1)

Zorg eerst dat je haar volledige vertrouwen hebt. Vertel haar ook eens wat, iets wat je niet zovaak met iemand deelt, en laat haar ook weten dat ja haar vertrouwelijke informatie verteld. Je kunt ook vragen wat zij leuk vind om te doen, om dit vervolgens met haar te gaan doen. Zorg dat ze je beschouwd als een echte vriendin door dik en dun. Nu kun je voorzichtig! vragen naar haar verleden. Let op, doe het wel voorzichtig, want voor je het weet ben je haar vertrouwen verloren. Maar als je merkt dat ze praat maar niet verder wil praten, begin dan over iets vrolijks, anders beschadig je haar vertrouwen. Toon echt interesse voor haar, en niet alleen maar medelijden.
Als je echt niets uit haar krijgt, blijf dan niet doordrukken! Je hebt kans dat je zo haar vertrouwenbeschadigd. Vertrouwen dat je op dit moment veel beter kan gebruiken om haar te overtuigen dat ze een nieuwe psygiator zoekt.

Probeer er ook achter te komen of ze het voldoende met haar ouders bespreekt. Dit is ook echt belangrijk!

Toegevoegd na 18 seconden:
Succes!