Wat is de beste ervaren therapie voor een schizofreen?

Kan een schizofreen genezen van een juiste therapie als het een goede ervaren therapie is door andere schizofrenen.Is het dan mogelijk om helemaal te genezen.Heb gehoord dat vrouwen er meer van genezen dan mannen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Tot op heden bestaat er nog geen eensluidende genezing voor schizofrenie; niet door artsen en niet door mede-schizofrenen:

Het ultieme geneesmiddel?
Bij schizofrenie is er sprake van een verstoorde dopaminebalans in de hersenen. Met de huidige anti-psychotica is deze dopaminebalans tijdelijk weliswaar te corrigeren; schizofrenie genezen doen ze nog niet. Steeds meer onderzoekers zijn echter hun de hoop gaan vestigen op een medicijn dat de afgifte van glutamaat reguleert.

Glutamaat is een stof die bij zowat alle hersenprocessen een beslissende rol speelt. Mensen met schizofrenie zouden naast een teveel aan dopamine ook een verstoorde glutamaatbalans hebben, waardoor hun hersenen gebrekkig zouden functioneren. Een geneesmiddel dat zowel de afgifte van glutamaat reguleert, als die van dopamine stillegt, zou mensen die lijden aan schizofrenie misschien zelfs weleens volledig symptoomvrij kunnen maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. Mag ik aanvullen dat er ervaringen zijn met combinaties van medicatie en Integratieve (soms Integrale) therapie die de lijder verlichting brengen tot een niveau van weer binnen redelijke grenzen kunnen functioneren?
Schizofrenie hangt samen met een overactiviteit in het zesde en zevende chakra. Deze chakra's kun je enkel rustig openen wanneer je eerst goed gegrond bent in het eeerste en tweede chakra. Het erste en tweede chakra gaat over een veilige verbinding met je fysieke realiteit, maar ook met je emoties.. Als hier blokkades op zitten, dan kun je bij het openen van je zesde en zevende chakra (wat gaat over visie hebben en je verbonden weten met een groter geheel) je verliezen in fantasieën en denkbeelden, omdat je deze niet meer kunt verbinden/toetsen aan de realiteit.

Wat dus helpt is 'aarden'. Letterlijk, bewegen, voeten op de grond, maar ook voelen wat je hierin tegenkomt en veiligheid ervaren vanuit je omgeving.. Even je andere werkelijkheid te 'parkeren' tot het moment dat je hier wel klaar voor bent.. en het daardoor ook meer als kwaliteit, gedoceerd in kunt zetten.. en niet vanuit een existentiële angst..

Een juiste therapeut vinden hiervoor is moelijk, omdat niet veel mensen dit totalplaatje begrijpen en het afdoen als iets geks wat met medicijnen onderdrukt moet worden..

De keus is aan jou!

Soms is tijdelijke medicatie een oplossing.. er moet wel voldoende bewustzijn zijn en draagkracht uit je omgeving om 'het proces' aan te kunnen gaan..