Kan ik een test aanvragen bij de huisarts, voor een wespen/bijen fobie om uit te sluiten of ik allergisch ben?

Van de zomer heb ik een erge allergische reactie gehad, op vermoedelijk medicijnen. Nu ben ik bang om nog zo'n reactie mee te maken, en durf niet echt naar buiten te gaan o.i.d. Kan ik om mezelf gerust te stellen, hiervoor een test aanvragen of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (1)

Bij een allergische reactie zou je het weten als dat ivm een bijen- of wespensteek was. Want die steek VOEL je. En in het geval van een bijensteek moet je ook nog de angel verwijderen.
Daarnaast zegt hoe je de eerste keer reageert op een daadwerkelijke steek vaak niet eens veel over een allergie: de eerste keer gebeurt er vaak niets, en de tweede keer kan blijken dat je overgevoelig of zelfs allergisch bent (je lijf moet even 'wakker' worden om te kunnen reageren op dat gif, dat gebeurt de eerste keer, waarna de volgende keren te fel gereageerd wordt).
Mijn 1e wespensteek: niets aan de hand. Mijn 2e, in m'n bovenarm: m'n hele arm zwol op (tot aan de lymfeklieren), ik werd beroerd, maar na een tijdje ging het wel over.
Waarschijnlijk heb ik een lichte overgevoeligheid - maar het _kan_ zijn dat ik bij een 3e steek nog heftiger reageer.
Als jij geen reden hebt om aan te nemen dat je allergisch bent voor bijen/wespen, maar je durft niet buiten te komen omdat dat _misschien_ wel zo zou kunnen zijn, dan lijkt het me zinvoller iets aan je fobie te doen dan om te proberen iets te ontdekken dat nu misschien nog helemaal niet aantoonbaar is, als het er al is.
Bovendien zou zo'n test je niet geruststellen want je kunt weinig ontlenen aan de uitslag.

Geheel los daarvan: bijen steken alleen in nood, val jij ze niet lastig, dan vallen ze jou ook niet lastig.
Wespen zijn iets vervelender: die kunnen steken en gaan dan niet dood zoals bijen, dus die steken 'makkelijker'. Groot voordeel: meestal heb je alleen last van ze als ze ophouden met nectar drinken en overschakelen op suikerhoudend spul zoals onze limonade, zo vanaf augustus.
Makkelijke preventietips: kijk even op een stoel of je niet op een wesp gaat zitten; koop in een huishoudwinkel zo'n dop voorop glazen en bekers (kan een rietje door, dan kan er geen wesp in je drinken komen); als je wespen in de omgeving hebt, hang dan een wespenval op (tuincentra, huishoudzaken, zelf maken); ga als je een wesp ziet niet wild lopen zwaaien, want dan loop je juist meer kans op aangevallen te worden; en koester alles in je omgeving wat wespen eet.