Hoe kom ik van mijn winterdepressie af?

Ik ben een enorme kerst/winterhater (en alles van sinterklaas, kaarsen, donker, kou, sneeuw, wintervoedsel etc.) en ik voel de depressieve stemmingen alweer aankomen. Ik zit hier al mee van kleins af aan en het eist nu wel zijn tol. Heeft iemand tips voor mij of een effectief middel wat werkt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Heb je echt winterdepressie, of voel je je slecht bij de feestdagen en de winterperiode? Ik vraag dit omdat het om twee heel verschillende dingen gaat.

Antwoorden (4)

In de winter valt die beweging voor veel mensen vrijwel stil. Vooral als we niets anders doen dan thuis zitten en enkel het huis verlaten om boodschappen te doen (per auto) en naar het werk gaan (per auto). Door de bloedsomloop flink te stimuleren door beweging, daardoor flink moeten ademhalen en daardoor een regelmatige toevoer van zuurstof creëren, krijgen onze hersencellen een grondige voeding van zuurstof. Ieder mens knapt er van op!

Hersencellen willen een regelmatige toevoer van zuurstof!
Door onze hersencellen van voldoende zuurstof te voorzien gaan ze weer als normaal functioneren. Een fikse wandeling in een behoorlijk stevig tempo is dus een uitstekende manier om de winterdepressie aan te pakken. Elke dag een uur stevig doorwandelen zou binnen afzienbare tijd goede resultaten moeten opleveren. Helemaal interessant aan deze theorie is de wetenschap dat mensen met een depressie een tekort aan zuurstof in hun lichaam vertonen!

Iedereen die een depressie heeft, of depressief is, heeft een verlaagde Vitamine D gehalte. Voorkomen van een depressie kan betekenen dat we het tekort aan Vitamine D moeten aanvullen. Een eerste stap om van de depressie af te komen is het tekort aan vitamine D in ons lijf aan te vullen.

Hoe komen we aan Vitamine D?
Vitamine D zit in:
Alle vette vis (Zalm, sardines, haring en bv makreel)
Zonlicht
Levertraan
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat wordt vis eten! Dankjewel!
Cryofiel
7 jaar geleden
Vis eten kan nooit kwaad. Maar overdrijf niet, vooral natuurlijke vis (wilde vis) die aan de top van de voedselketen staat bevat veel schadelijke stoffen, waaronder kwik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor vitamine D raad ik aan om gewoon bij de apotheek een supplement te halen, die je 1x per week inneemt. Voor mij werk dit enorm veel en met alleen voeding ga je het niet redden in de winter, simpelweg omdat er een te groot tekort (niet per se tekort, maar ook niet overschot) is dat aangevuld moet worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh en mocht de apotheek dat niet willen verkopen (sommige eisen een receptje, de ander geeft het gewoon mee) dan zou je kunnen vragen aan de dokter of hij/zij een bloedtest wilt afnemen om te kijken hoe het met je vitamine D zit. Ik had een tekort namelijk.
Mocht dat niet kunnen, heb je in de winkel ook allerlei keuzes aan vitamine D.
Cryofiel
7 jaar geleden
Neem niet zomaar vitamine D, dat kan schadelijk zijn. Laat eerst vaststellen OF je een tekort hebt.
Gebruik een daglichtlamp, dat werkt voor je lichaam als zonlicht.

"Lichttherapie bij depressie/wintertijd:
Veel mensen hebben baat bij lichttherapie in de donkere dagen van het jaar. Met een daglichtlamp krijgt u op regelmatige tijdstippen een bepaalde dosis kunstmatig licht binnen krijgt. Het licht dat u opneemt lijkt erg sterk op natuurlijk zonlicht. Meestal is een sessie van tussen de 20 en 30 minuten al voldoende om uw gebrek aan licht op te vangen. U voelt zich hierdoor vrolijker en opgewekter. Als u vooral moeite heeft met opstaan."

Kachel aan zodat je het niet koud krijgt, vrolijk zomers muziekje aan en 's avonds gewoon een lekkere salade eten zoals je in de zomer ook zou doen. Er is niemand die jou kan verplichten om winterse stamppot te eten, kerstversiering op te hangen en sinterklaas te vieren.

Jas aan, muts op, sjawl om, stevige schoenen aan en lekker een stevige wandeling maken door het bos met oranje herfstblaadjes.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!!
Cryofiel
7 jaar geleden
Lichttherapie werkt bij winterdepressie. Maar dan moet je wel een winterdepressie hebben, en moeten de klachten niet een andere oorzaak hebben. Aan de andere kant: ook al hebben de klachten een heel andere oorzaak, zo'n daglichtlamp kan verder geen kwaad. Alleen niet vlak voor het slapengaan gebruiken, dan slaap je niet goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op wintervacantie naar zonnig land
Zie deze link even.
Ken iemand die dit ook heeft en het werkt echt volgens haar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken wel meerdere mensen die hier ook last van hebben. Zij hebben de oplossing gevonden... ieder jaar gaan ze een week/10 dagen naar de zon toe! Dat schijnt geweldig te helpen.

Lichttherapie, ander antwoord, helpt ook, kan je proberen.

Antwoord

Ga in de winter op ZON-vakantie... dat schijnt HET antwoord op deze problemen te zijn.
(In principe zou je nog kunnen kiezen ... wintersport hoog in de bergen... maar je hebt een hekel aan sneeuw en kou!) Dan doe je zoals de meeste mensen, kies voor een warme zon-vakantie, zij leven daar helemaal van op.