Waarom worden er vaak SPV-ers ingezet in de GGZ?

Bij de GGZ, FACT teams maar ook wel bij andere instellingen, krijg je vaak een SPV. Er wordt tegenwoordig veel gepraat over Evidence Based Therapieën, maar volgens mij zijn SPV-ers niet opgeleid om deze toe te passen, zeker niet bij ingewikkelde problematiek. Ook zijn SPV-ers volgens mij niet opgeleid om te behandelen en te diagnosticeren. Ik merk dat als je om een psycholoog of psychotherapeut vraagt je een beetje raar wordt aangekeken, alsof je je aanstelt of hoge eisen hebt. Er wordt in ieder geval moeilijk over gedaan. Aan de inzet van SPV-ers zit natuurlijk een financiële component, maar wat is de inhoudelijke argumentatie hierachter?

5 maanden geleden
in: Psyche
tinus1969
5 maanden geleden
Welke inhoudelijke argumentatie verwacht je precies? De financiële component is natuurlijk leidend.
Inekez1
5 maanden geleden
SPV-ers zijn juist wel opgeleid om op deze gebieden cliënten te begeleiden. Niet elke SPV-er is geschoold en gespecialiseerd in elk type cliënt en/of elk soort therapie, maar dat is bij psychologen en psychotherapeuten ook niet het geval. SPV-ers denken en werken juist heel erg vanuit de praktijk van de cliënt, in plaats vanuit de theoretische basis. Je lijkt te denken dat een psycholoog of therapeut altijd beter is, of hoger opgeleid, maar dat is lang niet altijd het geval. https://mentaalbeter.nl/faq/wat-doet-een-sociaal-psychiatrisch-verpleegkundige-spv/

Geef als eerste antwoord