Hoe kom ik van het gevoel af, dat ik in dienst sta van mijn eigen leven?

De laatste tijd heb ik steeds meer het gevoel, dat ik geleefd wordt.
Steeds vaker gebruik ik de zin "Ik Moet"
Een paar voorbeelden:
Ik moet nog:
stofzuigen, dweilen, afwassen, mn administratie opruimen, bollen planten, bloembakken maken / kopen, sporten, de was doen, auto wassen etc.
Het lijkt wel dat ik geen tijd voor mezelf heb. Dat er altijd wel iets boven mijn hoofd hangt, dat er nog iets gedaan moet worden.

Als ik er over nadenk zou dat niet moeten kloppen, ik ben single, werk fulltime en heb geen verplichtingen. Ik zou toch ergens gewoon eens klaar moeten zijn voor mijn gevoel.

Laatst heb ik voor het eerst een dagje voor mezelf genomen en ben ik naar de sauna gegaan. Heerlijk ontspannend, maar op het moment dat ik mijn huis weer binnen stapte,was dat gevoel weg.

Het wordt steeds moeilijker om de energie op te brengen om mijn "moetjes" af te werken...
En als ik het nu in mijn eentje al dit gevoel heb, hoe moet het dan als ik ooit een gezin krijg?

Hebben jullie tips hoe ik hiermee om moet gaan, of hoe ik mijn leven meer kan stroomlijnen?

Toegevoegd na 49 minuten:
Kijk je zou denken dat ik een perfectionist ben..... nou verre van dat. In uitstellen ben ik ook een kei.
Als ik het geld had had ik een schoonmaakster genomen.
Ben verschrikkelijk efficient en als ik me kwaad maak kan ik het hele huis, grondig schoonmaken in 4 uur.
maar het probleem is dat zodra je een taak af hebt, de volgende zich weer aandient...
ik zou mijn vrije tijd volledig kunnen vullen met moetjes...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Vergaat de wereld als je het stofzuigen eens een dagje uitstelt?
Ik weet dat het lastig is, heb hier ook lang mee gezeten, maar het gaat nu beter. Zet elke dag een wekker voor bijvoorbeeld 20 minuten, in die tijd ga je dingen opruimen. Tijd om? Rest komt morgen.
Ivana
12 jaar geleden
Perfectionisten kunnen behoorlijk uitstellen. Het idee dat je niet alles tot in de puntjes kunt afwerken, kan ook leiden tot uitstel en vooruitschuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook dat hoeft niet. het gaat niet er niet om dat het spik en span is... maar het moet toonbaar zijn.
teveel aandacht er aan besteden, is zonde van de tijd. Bv auto wassen. je stapt in je auto, rijdt naar de wasstraat haalt hem er door heen en rijd weer terug. 20 min... maximaal... dus dat gevoel slaat compleet nergens op. hoe krijg je dus zin om naar de wasstraat te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist @Ivana, het is zo moeilijk om even een doekje langs dingen te halen zodat het schoon is, want dat is voor je gevoel niet voldoende, dan kan je de klus nog niet afstrepen, want die is nog helemaal niet klaar, dus doe ik vaak maar niets. Want er zit niks tussen alles of niets..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ontzettend herkenbaar wat je hier schrijft, zie het bij mezelf ook steeds maar erger worden.
ik woon wel samen en heb de mazzel dat mijn vriend het overneemt.
(ookeen beetje pech, want zo doe ik het dus nooit)
Het is voor hem gewoon totaal niet eerlijk, hij heeft het druk zat met verbouwen etc en toch kan ik me er niet toe zetten (meestal)
Nog een punt....we hebben een baby......je zou denken dat dat m het dan wel doet....niet dus, ik wordt al moedeloos als ik er aan denk en weet niet waar ik beginnen moet.
soort paniekaanval bijna en dus gebeurt maar de helft. denk dat het grote eiereten hem zit in discipline en motivatie.
(en dus proberen niet stil te staan bij het feit dat als je klaar bent je opnieuw moet beginnen) heel veel sterkte, weet hoe het voelt en ik duim mee voor een gouden tip:)
Ritsuka
12 jaar geleden
Te veel denken, te weinig doen. Kies gewoon 1 kamer en ruim die op, denk niet aan de rest dat je nog moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besef dat je de dingen nu als moeten ervaart ook voor het grootste deel voor jezelf doet. Je wilt zelf een schoon huis, schone kleren, bloemen verzorgen, bloembakken kopen enz. In dat opzicht maak je een heleboel tijd voor jezelf. Maar je wilt iets leukers doen. Misschien moet je daarom eens nadenken waarom je dat persé wilt. (Oké die schone kleren dat zou ik niet veranderen).
Ritsuka
12 jaar geleden
Lees de Libelle van deze week eens, staat een heel artikel in, precies over wat jij hier beschrijft.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
je auto wassen hoeft alleen maar als je 'm wilt verkopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisLeClerc Hahahahahaha
Ik kom bijna niet meer bij van het Lachen joh.... tjonge jonge toch ;-) Hopelijk trek jij die regel niet door voor jouw huis, kledij en jezelf? Make My Day zeggen ze dan... Bedankt voor deze ludieke bijdrage... hopelijk kan de vraagsteller er ook behoorlijk om lachen en relativeert ze daardoor haar 'moet' obsessie. Ik ben ermee weg want ik 'moet' nog naar de bakker ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, eerst nog een + geven voor deze vraag.
Niet omdat het moet maar omdat het fijn aanvoelt dat het kan en mag ;-) Liefs

Antwoorden (15)

Wat voor mij wel werkt is dingen agenderen. De dingen die ik moet doen maar ook vrije tijd.
Ik maak per week een agenda waarin ik ook vrije tijd zet en dan per dag een lijstje van wat ik die dag moet doen dus ook de huishoudelijke dingen. Door bijvoorbeeld alleen in het weekend te wassen hoef ik dus door de week niet te denken aan de was.
Vind het zelf soms ook lastig vol te houden maar als ik merk dat mijn hoofd weer vol loopt met dingen die ik moet ding dan ga ik vanzelf weer lijstjes maken.

En als je op de dag een taak gedaan hebt dat ook afvinken, werkt bij mij heel bevredigend.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Goede tip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, maar wat als je de was wel moet doen? Dan voel je je dus toch weer niet tevreden. Ik denk dat je dat gevoel beter aan kunt pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ juist kimberly, daar ligt het probleem. het is het gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je meerdere keren per week een volle trommel hebt als single, dan heb je toch een probleem....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijstjes werkt bij mij ook uitstekend. Bijna dagelijks maak ik er wel een paar. En wat niet gedaan is schuift door naar het lijstje van morgen :lol:
De kern is en blijft echter wel loslaten, ook als je weet te structureren.
Dit zijn dwangmatige gedachten. Sommige mensen halen hier een vorm van veiligheid uit of houden op die manier "controle" over hun leven of bv angsten. Het lijkt me verstandig hier met je huisarts over te praten. Die kan je dan door verwijzen naar een psycholoog, Die kan jou helpen om op een andere manier met je gedachten om te leren gaan waardoor je meer controle krijgt over je dwangmatige gedachten en je wat meer rust in jezelf kunt vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Geinig, we schrijven hetzelfde. Van mij krijg je de verdiende plus, want hier draait het om. Ik geloof alleen, dat mensen het vaak zelf kunnen oplossen als ze meer inzicht hebben in hun beweegredenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat er mensen zijn die het zelf kunnen oplossen of beter mee om leren gaan. Vaak zijn er ook mensen die het niet zelf kunnen rationaliseren waardoor het vaak erger wordt of dat ze de ene "neurose"vervangen voor een andere. Ook kan iemand bv een lichte of ernstige persoonlijkheids stoornis hebben als bv borderline. Ik zeg niet dat dit bij de vraagsteller ook het geval is, daarvoor hebben we te weinig info :) Bedankt voor je reactie.
Ivana
12 jaar geleden
We hebben haar gezamenlijk misschien wat tools aangereikt. Nu gaat ze misschien even zitten met een kop koffie en de mogelijkheden rustig overdenken. Zijn we weer een stap verder. (Leuk om als oud mens het woord "tools" te gebruiken. Moet ik van grinniken.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Modern dus :) en wat is oud ... Ik zeg altijd, je stopt niet met spelen als je oud wordt, je wordt oud als je stopt met spelen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja was het maar zo makkelijk. Het is alleen zo jammer dat alle psychologen die ik al heb bezocht, me willen vol stoppen met Antidepressiva. En daar beginnen we niet aan... de oplossing ligt niet in het onderdrukken van de gevoelens. En dan willen ze niet meer met me werken omdat het vaak buiten het tekst boek valt.
Dus dan stel ik, maar hier de vraag om te inventariseren, wat hier de visies zijn en kijken of ik hier iets mee kan.
een invalshoek die ik nog niet had gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet voor alle dwangmatige handelingen zijn gelijk antidepressiva nodig dus ik kan me goed vinden in je tegenstand daar tegen. Hebben ze dan een diagnose vastgesteld die ervoor zorgt dat je deze dwangmatige handelingen hebt ? Het is je manier van denken die veranderd moet worden om deze dwang gevoelens te kunnen onderdrukken tot een voor jou dragelijk niveau. Als je verder geen persoonlijkheids stoornis hebt dan zou ik ook de medicatie weigeren en doorzoeken tot je een psycholoog vindt die gewoon met je manier van denken aan de slag wilt gaan zonder gelijk naar medicatie te willen grijpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mobie1980: waarom willen psychologen, dat je antidepressiva neemt? Is dat vanwege die dwanghandelingen (zijn het wel dwanghandelingen?) of bijvoorbeeld vanwege angsten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze willen dat ik AD neem omdat ( wat ik heel moeilijk vind om te begrijpen..) ik weinig emotie toon en ook voel.
Ze struikelen er telkens over dat ik dingen kan vertellen of praten, heel matter of fact. ik kan mezelf los koppelen van een situatie.
Wat ik als groot voordeel zie aangezien ik dan meerdere kanten van een probleem kan bekijken. Maar dat vinden zij geen goed iets, want als mens/ vrouw moet je voelen en emoties hebben.
Ok het heeft ook een negatieve kant. maar dat is weer een ander onderwerp. het heeft niets te maken met dwangmatige gedachtes/ handelingen. want dan zou het iets kunnen helpen om de druk te verlagen. En in mijn wereld moet je een probleem oplossen. en niet onderdrukken met AD.
En dan is mijn instelling: als je me dan toch handen vol met geld kost. zal je ook moeten werken voor dat geld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank voor je reactie.
Ik ben geen psycholoog.... wat ik effe totaal niet begrijp is, waarom ze AD aanraden, als je al naar hun idee weinig emoties toont en voelt; AD vlakt gevoelens/emoties af... ????
Dat lijkt me zo'n tegenstelling???
Ivana
12 jaar geleden
Misschien ben je meer gebaat bij Hapto-therapie. Hapto-therapeuten werken anders en staan veel dichter bij de werkelijkheid van de mens. Ze vinden zichzelf ook niet zo belangrijk! Mijn derde dochter is hapto-therapeute. Ik word altijd stil van de rust die zij uitstraalt en de simpele oplossingen die zij te bieden heeft, naast het inzicht wat daaruit spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ wendyH.... ja dat doet het ook en dan zou ik een zombie worden. nee dank je wel @ Ivana.... Ja dat is iets wat ik wel wil proberen. Maar daar wil ik eerst wat meer onderzoek voor verrichten. om echt te begrijpen en intensief er mee bezig er kunnen gaan. Een intieme vriend vertelde me een keer zijn ervaringen en hoe het hem geholpen heeft en dat leek veel op mijn verhaal. Zal eens kijken of ik een goede hier in de buurt kan vinden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AD ?? Het klinkt me meer in de oren als een vorm van ADD dan een depressie ; en daar kun je op betere manieren mee omgaan dan medicijnen (alleen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AD als afkorting van antidepressiva ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat staat er toch ook ? Alleen wat ze beschrijft klinkt me meer in de oren als een vorm van ADD (een afkorting die daar toevallig op lijkt) dan op een depressie - waarvoor het voor de hand zou liggen antidepressiva te slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo lees zou het passen. ADD. Maar dat zou een positief ding zijn... Daar kan je mooie dingen mee doen.
Je bent waarschijnlijk een perfectionist. Die vinden op ieder uur van de dag dingen die "niet recht liggen". Ze kunnen niet vrij zijn zonder dat alles op zijn plaats ligt en geordend is.
Dat is een karaktertrek die je eerst bewust moet worden, voordat je er iets aan kunt doen.

Ik ben ook zo iemand, maar mij stoort het niet. Toch gaat dat op den duur van kwaad tot erger. Voor ik het huis verlaat om boodschappen te halen, moet de aanrecht netjes zijn en de stoelen worden recht geschoven. Nog even de kranten recht leggen en oh, jé, de deur staat nog op een kier.
Fobisch is dat.

Ga er eens voor zitten en kijk eens hoe je dat kunt doorbreken. Wat echt belangrijk is en wat er gebeurd als je de wasbeurt van de auto een week verschuift.

Een ander kan jou niet veranderen. Als je ontevreden bent met je eigen functioneren, moet je je doen en laten op een rustige manier uit elkaar rafelen en kijken waar de fobische inslag zit.
Ik hoor je al zeggen: Ja, maar het moet wél gebeuren. Een ander doet het niet voor me! Ik ken dat en ik ken dat gevoel.

Ik hoor mijn zoon zeggen: moessie, er zijn ook nog hulpen in de huishouding hoor, die je kunt inschakelen! Maar ik wil het in eigen hand houden. Perfectionist.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij krijgt van mij ook een + :) en ik reageer even op je reactie bij mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ik maar een perfectionist., Dan zou ik er minder moeite mee hebben. Dan is er een duidelijke drijfveer. en dan kan je zonder klagen je taken afwerken.
hihihi,
Ivana
12 jaar geleden
De drijfveer is voor een perfectionist niet altijd bekend.
Ivana
12 jaar geleden
Mij werd dat pas duidelijk, nadat mijn volwassen kinderen mij er op wezen. En dat was dus erg laat, ik had dat gedrag van altijd maar bezig zijn al jaren en jaren. Nooit geen rust en altijd maar de druk van werk dat nog gedaan moet worden. Ik kan het nog steeds niet laten, maar moet er nu om lachen omdat ik weet dat het in mezelf zit en niet in de buitenwereld die de klussen aandraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als je geen perfectionist bent, kan je je ergeren aan het feit dat er wéér een afwas staat, wéér een kattenbak schoongemaakt moet worden.
flyingcrow
12 jaar geleden
juist!
Mag je van jezelf alleen gelukkig/blij zijn als je alles klaar of af hebt? Het leven zit vol dingen die gedaan moeten worden, maar probeer ze eens op een andere manier te zien ipv als grote bergen. Het zijn je vijanden niet. Maak jezelf niet wijs dat je alleen kunt genieten als je vrij bent, op vakantie bent of naar de sauna gaat. Als je geen werk zou hebben zou dat een enorme leegte geven. Probeer meer te zien op het positieve en geniet gewoon eens van een was doen onder genot van je lievelingscd. Je bent nu eenmaal nooit klaar en dat geeft ook niet. Maak aan het einde van de dag eens een lijstje met wat je vandaag allemaal gedaan hebt en wees daar blij mee. In plaats van te kijken naar wat je allemaal nog meer had moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt groot gelijk, maar bij een perfectionist (en dat is ze volgens mij) overheerst de gedrevenheid en dat laat weinig ruimte voor plezier en vreugde bij kleine werkzaamheden.
Plus hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geeft ook niet echt plezier gezien haar vraag. Het beheerst haar leven en moet los zien te komen van het dwangmatige gevoel. Kan ze evengoed nog zat dingen doen,maar ook de rust vinden in zichzelf als ze een keer tijd voor haar zelf wil nemen en zichzelf toe kan staan een "verplicht"klusje over te slaan.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat Kimberly hier de kern te pakken heeft. Mobie1980 is te streng voor zich zelf. Het zou goed zijn als je leert om liever voor jezelf te zijn. Want jij bent gewoon goed zoals je bent! En als je liever voor jezelf bent, mag je die stomme stofzuiger best eens laten voor wat het is. Zeker als je dan zo aardig voor jezelf bent om lekker languit op de bank die hele leuke film te gaan kijken. Vroeger had ik een koelkastmagneet op de koelkast met de tekst: My house was clean yesterday, sorry you missed it! (Mijn huis was gisteren schoon, sorry dat je het gemist hebt). Vond ik een geniale tekst. Vreemd genoeg gaf mij het wel een soort van rust. Het hielp in ieder geval om het huishouden en andere dingen die moeten niet zo serieus te nemen.
Maar een psycholoog zou je daar ook mee op weg moeten kunnen helpen. En dan een praktisch ingestelde psycholoog die je opdrachten/oefeningen meegeeft, waar je mee aan de slag kunt. Heb ik ook gehad. Dat werkte heel goed. De ene psycholoog is de andere ook niet. Ik vond op internet dit: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/44129-zelfcompassie-leren-houden-van-jezelf.html . Wellicht herken je daar wat in en kun je daar ook op voortborduren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n tegeltje, "Sorry my house is a mess. It's the maids day of."
en daar onder heb ik geschreven " sinds 2005"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet kan doen waar je van geniet, geniet dan van wat je doet.
Reddie
12 jaar geleden
@pokemon, dit was precies wat ik in gedachten had.
Je kunt ook genieten van stofzuigen, schoonmaken, etc.
Doe het met je hart/gevoel. Duik helemaal in de bezigheid die je doet, en vergeet even al het andere. Dat komt straks wel weer. Of morgen.
@mobie1980
flyingcrow
12 jaar geleden
Hoe kun je nu genieten van stofzuigen,schoonmaken etc,het zijn gewoon rotklussen voor mij persoonlijk,en hoemeer ik geprobeerd heb (ja dat heb ik geprobeerd)hoe sjagrijniger ik daardoor wordt,Laat mij tuinieren,en ik ben gelukkig!Ook het onkruid wieden en schoffelen,.Beste Reddie de eerste die het lukt om mij het huishoudelijk werk leuk te laten vinden,zal ik zeer dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf ook nogal perfectionistisch, wilde eerst ook elk stofje weghebben, en dan nog valt er altijd weer meer nieuw stof, zucht... En nu is alles hier stoffig, rommelig zelfs, maar ik heb meer tijd voor dingen die ik leuk vind en word niet meer zo gestrest van die huishoudelijke klussen.. Tja
@flyingcrow: als je er echt zo'n hekel aan hebt zou je een hulp in de huishouding kunnen overwegen..;)
Gewoon...niet doen. En dat moet je leren. Door...het niet te doen.
Makkelijk gezegd, maar toen ik je stuk las, was het alsof ik het zelf had geschreven., een aantal jaar geleden.
De knop in je hoofd moet om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een probleem te willen oplossen is het belangrijk eerst inzicht te hebben in wát er nou eigenlijk speelt. Want een probleem aanpakken, terwijl er een onderliggende andere oorzaak is, is misschien dweilen met de kraan open.
Zoals ik dat doe: ik stel mezelf vragen en geef zo eerlijk en open mogelijk antwoord. Door jezelf vragen te stellen en erover na te denken kom je vaak tot een heleboel inzichten, die je kijk op dingen kunnen veranderen.
Wat mij helpt, is opschrijven (computer), dan kan je niks vergeten en kan je het altijd weer nalezen en eventueel aanvullen.

Vraagje in jouw situatie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: stel, het is perfectionisme; is perfectionisme misschien een gevolg van iets anders? Bijvoorbeeld van het willen hebben van contrôle/macht?
En is dat dan misschien het gevolg van wéér iets anders, bijvoorbeeld van angsten/fobieën?
En is dát dan eerder de kern van het probleem dan het perfectionisme?
Zo ja, dan kan je proberen om achter de oorzaken van die angsten te komen, misschien met hulp van een goede deskundige.

Je gaf aan, dat het gaat om een gevoel. Gevoelens kan je onderbrengen in 4 hoofdgroepen, allemaal beginnende met een B: Boos, Bang, Bedroefd en Blij.
In bovenstaand voorbeeld dus Bang (angsten/fobieën), maar dat is natuurlijk niks meer of minder dan een voorbeeld.
Belangrijk lijkt mij dus, om de onderliggende gevoelens in kaart te brengen, anders blijft het probleem waarschijnlijk bestaan. Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Mobie , ik ken dat fenomeen. Ik heb ADHD , en moet iedere dag iets constructiefs doen . Anders "mag" ik van mezelf , 's avonds niet gaan zitten en 'n biertje nemen . Dit heeft me HEEL ver gebracht . Ik ben ZEER tevreden met de resultaten van mijn acties. Ik ben echter ook specialist in het uitstellen van "rotklusjes". Mobie , stel ook 'ns dingen uit en probeer iedere dag te "plukken" en ook te genieten .Je kan via deze site evt. contact met mij opnemen. Ik kan hier niet in extenso alles toelichten . Veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk als ik single zou zijn dat ik het zelfde probleem zou hebben. Sterker nog ik zou ook vrijwilligerswerk doen.
Ik heb altijd huiswerkbegeleiding willen doen of in een buurthuis werken lijkt me ook gaaf. Maar allerlei klussen in huis doen en moetjes.....
Ja, ik denk dat daar het probleem ligt.
Als je alleen bent wil je toch bezig zijn of je hebt het gevoel dat je alles in evenwicht wil hebben.
Heb je een partner dan breng je samen alles in evenwicht.
Hiermeer zeg ik niet zoek een partner..
Want als je single bent en wilt blijven of de ware komt maar niet is dit geen makkelijke oplossing.
De periode dat ik single was gaf me reden om veel te doen in het zoeken naar de balans...
Maar je kunt voor jezelf ook een lijst maken die echt nodig zijn. Moet je elke dag stofzuigen of kan dat 1 keer per dag, is een voorbeeld...
Moet je elke dag afwassen, lijkt me wel, moet elke dag kleren wassen of wacht je tot de trommel vol is, kan ook...
In iedergeval op papier zetten wat echt belangrijk is en wat later kan of absoluut overbodig is.
Leuke dingen doen zoals sporten moet je gewoon doen maar als je thuis komt dan niet weer opnieuw energie steken in allerlei klussen of moetjes..
Je hebt gekozen voor leuke dingen dus moetjes hoeven niet alleen de puur noodzakelijke van je lijstje.
Door deze activiteiten schriftelijk of digitaal bij te houden zorg je zelf voor een balans in je leven.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Tijd voor jezelf' is een verzinsel van deze tijd. Op de bank zitten en contempleren over het leven, het heelal en de rest maakt jouw geen completer of meer tevreden mens. Dingen waar je energie uit haalt, die maken dat je jezelf energieker voelt.

Tijd voor jezelf is ook tijd om je tijdens je werk bewust te zijn van de goede dingen die je doet. Tijd voor jezelf is jezelf bewust dingen gunnen. Voor wie werk je eigenlijk? Voor wie sport jij eigenlijk? Voor wie poets je eigenlijk? Voor jezelf! Het is allemaal al voor jezelf. En je hobby's zijn ook voor jezelf.

Als je meer tijd wil hebben om leuke dingen te doen, kun je overwegen om een paar uurtjes minder te gaan werken of om een hulp in de huishouding te nemen die in die 4 uurtjes jouw huis grondig schoonmaakt. Dan heb je meer tijd om andere 'voor jezelf-dingen' te doen.

Klinkt een beetje zweverig, ik weet het. Misschien is een cursus mindfulness wel wat voor jou, dan leer je al die neuzeldingetjes die nu 'moeten', ook waarderen om wat ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooooooooooooi!!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt totaal niet zweverig Stippel, integendeel. Heel helder en duidelijk, daar zou ik als vraagsteller wel wat mee kunnen.
Schrijf eens alles op en praat er met iemand over. Er zullen vast wel moetjes zijn die weg kunnen. Als je het een beetje op orde hebt, dan zou ik aan de overgebleven moet dingetjes beginnen. Gebruik hiervoor Ical of google agenda. Dan kan je je dag indelen met het uur. Ik gebruik dit en het is nu veel overzichtelijker in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer herkenbaar probleem, dat je eigenlijk alleen kunt oplossen door het los te laten. Want het huishouden is nu eenmaal geen project met een begin, een midden en een eind, maar een eindeloos perpetuum mobile dat nooit echt af is en zeker nooit ophoudt. Nutteloosheid ten top - tot je het ook echt een paar jaar niet doet ; dan wordt het nut er van wel HEEL duidelijk.

Maar sommige dingen moeten, hoewel ze zeker af en toe noodzakelijk zijn, lang niet zo vaak als we ons soms laten vertellen.

VOOR WIE ' moeten' al die dingen die je zegt dat ' moet' . Voor jezelf ? Of voor anderen, om de schijn op te houden ? En wat schiet je er per saldo mee op ? Als je dat weet, scheelt dat vaak al de helft.

De enige mogelijke reden waarom je ' in dienst staat van je leven' kan eigenlijk alleen maar zijn dat je leven dus te gecompliceerd is, je te hoge eisen stelt of geen duidelijke keuzes hebt gemaakt. Vaak is het een kwestie van teveel spullen hebben en teveel verplichtingen aangaan. En dan is het letterlijk : hoe meer je hebt, hoe meer je moet. Of : hoe minder je hebt, hoe minder je hoeft.

Werken moet ; je moet tenslotte de kost verdienen, dus dat staat buiten kijf. En daar heb je ook een paar noodzakelijke spulletjes voor nodig (kleding, evt auto). Ook om te wonen / slapen / eten etc, heb je wat basisdingen nodig. Maar daarbuiten zal het je verbazen hoe ontzettend veel spullen en activiteiten je buiten kunt. En dat scheelt bergen werk en stress. Maar : dat heeft ook nadelen. Bij elke keuze die je maakt moet je dus de balans opmaken, en kijken of je het werk en de zorgen / verplichtingen die er bij horen, mede wilt accepteren.

Zo te horen moet bij jouw thuis even goed de bezem er door ; en dan niet alleen om op te ruimen / schoon te maken. Chaos in je huis is chaos in je hoofd, en vice versa.

Je kunt je vrije tijd volledig vullen met verplichtingen, waarbij je overigens zelfs de leukste dingen als een verplichting kunt gaan zien, of je kunt je hele vrije tijd vullen met leuke dingen - waarbij je het risico loopt daar al vrij snel geen ruimte meer voor te hebben. De kunst is de balans te vinden - en dat moet je zelf doen.

(Oh, en ik kan je uit ervaring vertellen dat een schoonmaakster niet helpt ; dan MOET je namelijk nog meer ; opruimen zodat de schoonmaakster haar werk kan doen. Geen oplossing, tenzij je een dure stok achter de deur zoekt.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Maar die schoonmaakster: Als je van jezelf al een redelijk opgeruimd type bent en je huis wordt niet bewoond door barbaarse horden (kinderen bijvoorbeeld) stelt dat 'moeten opruimen' niet zo veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ken je duidelijk het probleem niet. Ik had ook toen ik helemaal alleen op mezelf woonde dit probleem al (veel te veel hobby's, veel te weinig tijd, en veel te veel dingen die 'moeten' voor je gevoel. Daar zit hem denk ik ook de crux : als je van jezelf GEEN opgeruimd type bent. En je hebt net zo´n man en twee van die kinderen....... Dan is ' moeten opruimen' hét Zwaard van Damocles dat ALTIJD en OVERAL boven je hoofd hangt. Vooral als de bel gaat........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich ben ik best een opgeruimd typje. ik heb geen snuisterijen op een paar kaarsen en 2 boeddha beelden na. Heb ook geen moeite met weggooien. heb ik het al een jaar niet gebruikt, hoppa weg. Alles in mandjes of weg geborgen, zodat je alles in een keer kan op tillen en schoonmaken.
dus een schoonmaakster zou fijn zijn, puur voor het schoonmaak werk. dan doe ik de afwas wel ( want dat is wel iets waar in pietluttig in kan zijn)
Maar bijvoorbeeld gister avond heb ik weer de hele avond met mn laptop zitten pielen, omdat er door een fout dubbele bestanden waren gecreeerd. en mn itunes door een optimalisatie een deel van een afspeellijst verdween die ik gebruik voor het sporten.
Leuk NEE, maar het moet gebeuren. want hoe langer ik wacht hoe groter de klus wordt. en dan ben ik op een gegeven moment dagen aan het pielen met mn laptop. Dus ik heb mn leven al versoberd, maar toch heb ik het zelfde probleem.
Chaos in je huis is chaos in je hoofd, dat geldt voor mij zeker, daarom is alles zo veel mogelijk geordend Maar het zijn juist die dingetjes zoals het ordenen van mn pc, gaat veel tijd in zitten, maar je moet het doen. want uiteindelijk wordt het leven gemakkelijker en het voorkomt ergenis maar leuk is het niet. en zo is momenteel het een aaneenschakeling van dit soort niet leuke activiteiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik, dat het gaat om je instelling!
Als je aan je laptop gaat frotselen met een enorme tegenzin, met de zak in je lijf, met het gevoel: ALWEEEEER iets doen wat ik niet wil..... dan is er dus geen lol. Dan ben je met je koppie bezig met de problemen van je laptop, schieten je gedachten alle kanten op (en kennelijk niet in het positieve) en máák je er een probleem bij. Als je aandachtig in het nu "effe" dat probleempje oplost, tevreden bent met waar je mee bezig bent, alleen al met het feit, dat je dat ook kúnt, muziekje aan, iets lekkers te drinken of zo erbij, dan maak je er een feestje van voor jezelf.
flyingcrow
12 jaar geleden
Als dat zo gemakkelijk was.....Juist die dingen die zo in tijd tegenvallen,daar zit bij mij altans het probleem.
Jouw eerste stap naar verandering is reeds gezet door het 'moet' fenomeen te herkennen.
De volgende stap is het aanvaarden dat iedereen hier wel eens meet te maken krijgt en dat elk 'hinderlijk' fenomeen sneller verdwijnt als je stopt met je erover druk te maken want... daarmee vergerger je het alleen maar.

Het zou me niet verbazen dat jij opgegroeid bent in een omgeving waar ook al veel 'moest' om welke reden ook.

Om van die 'moet' af te geraken kan je voortaan élke dag Bewust gaan nadenken over hetgeen Jij en alleen Jij graag zou doen indien je helemaal alleen op de wereld zou zijn.
Hoe zou Jij dan de regels bepalen.
Hoe zou Jij dan jouw dag indelen.
Waar kan jij zo intens gelukkig van worden?

Begin dus eens met jezelf aan te voelen bij bepaalde vragen of situaties en hou rekening met hetgeen jouw (buik)gevoel jou zegt.
Leef voor jezelf en jouw welbevinden en niet voor datgene wat de maatschappij ons als 'normaal' door de strot duwt. Onderschat de impact van de mediakanalen zoals radio, TV, krant, magazines, internet enz. niet.

Kijk eens wat meer naar programma's waarin relax wordt omgesprongen met dagelijkse dingen. Je herkent er vast een groot deel van jouw onvervulde wensen in.

Observeer eens wat Bewuster de mensen die écht Genieten van "Het Leven" want van hen kan je datgene leren wat jij nu als een gemis ervaart.
Vermits een mens een gewoontedier is nemen we dus automatisch uitspraken maar ook gedragingen over van anderen. Het volstaat dus om veelvuldig te kijken naar mensen die wél leven zoals jij wenst te leven. Het volstaat om veelvuldig te praten met mensen die nu reeds leven zoals jij zou willen leven.

Je hoeft geen diepgaande oorzaak-gevolg kennis te hebben om toch heel snel en doeltreffend van 'ongewenste' gewoontes te veranderen. Gewoon kijken en kopiëren oftewel spelenderwijs copy-pasten dus.

Oh ja, er is ook nog een leuk en leerrijk boek van Huub Verlinden "Ont-moet Jezelf"
Zie bijgevoegde link.

Ik heb er destijds heel veel aan gehad toen ik in mijn 'moetjes' periode zat.

Vandaag de dag is er steeds minder wat voor mij 'moet' en dat voelt heerlijk aan als je eerder het gevoel hebt dat het 'mag' omdat je het zelf zo graag wil. Begrijp je en voel je het verschil?

Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies: kijken naar hoe anderen dat wat jij wilt al in de praktijk toepassen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden tenslotte. Verfrissend idee, kan ik zelf ook wat mee ;-)
+
Het is heel moeilijk. Ik ben nu ook alleen (weduwe), maar alles moet nog hetzelfde gaan als toen mijn man er was. Ik heb nu gemerkt dat dat niet kan. Ik ga het werk dusdanig verdelen, zodat ik elke dag wat doe. Dit is ook nog maar sinds kort, want je moet dit leren. Elke dag wil je alles voor elkaar hebben, maarja, je bent nu alleen, en dan lukt dat niet. Het gaat al iets beter, maar valt niet mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een hobby nemen, iets wat je leuk vind en lekker lang mee bezig kunt zijn! Dat kan heel rustgevend zijn en je kunt de hele wereld om je heen vergeten en volgensmij kun je dat wel gebruiken!
Een hobby zoeken is natuurlijk lastig maar er is genoeg te vinden.
Ik raad wel aan om een hobby te kiezen die je binnenshuis kan doen, dan wordt het namelijk nog meer een hobby. Je kunt muziek gaan maken, kunst gaan maken, postzegels/ munten sparen, oude kaarten bestuderen, fietsen, wandelen, enz. Waarschijnlijk valt er nog genoeg te verzinnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schattig.... Maar ik heb zat hobbys maar die resulteren in ufo's UnFinished Objects. Omdat het afwerken vaak een langere tijd nodig heb. En daar heb ik geen tijd voor ivm de moetjes...
Ik heb wat ik noem het "Ik moet"-syndroom gehad: alles wat er moest gebeuren begon bij mij met "ik moet"... Het gevoel dat je kreeg was dat alles wat er gebeurde niet leuk was, maar "moest". Ik had op een bepaald moment het gevoel of ik de hele wereld op mijn schouders had liggen, was nooit meer ontspannen en kreeg een hekel aan alles!
Ik kan je vertellen wat ik gedaan heb om dit tegen te gaan. Iedere keer als ik zei: Ik moet boodschappen doen, dan slikte ik mijn woorden in en zei daarna: Ik ga ....., of Ik wil......, of ik kan ...... Wat mij betreft lijkt het op een soort dwangmatig handelen/aangeleerd gedrag.
Als je thuiskomt van je werk zou je een lijstje moeten hebben met daarop/in volgorde de klussen van die dag. Te beginnen met koken voor de maaltijd en na een uurtje na het eten de afwas en bijvoorbeeld de badkamer schoonmaken. Als je dat kunt doen en je kunt houden aan de door jou zelf gemaakte lijst met klussen, dan zou je hierna dus vrije tijd moeten inplannen tot het slapen gaan. De volgende dag zou je als goede oefening op weg naar huis kunnen denken : Als ik straks thuis ben, WIL ik eerst even de wc schoonmaken of ik ga eerst even koken en tijdens het garen van alles (kookwekker...) kan ik meteen de wc boenen!
Wees niet te streng voor jezelf, maar bedenk dat niet jij er voor het huis bent, maar dat het huis er voor jou is! Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardevol antwoord: zeer praktisch toe te passen en na enige oefening en het je eigen maken werkt het inderdaad super is mijn ervaring.
+!