Dromen....

Ik slaap heel slecht omdat ik mijn dromen onthou. Ik weet als ik op sta nog zeker vier dromen na te vertellen. Ze zijn ook zo echt dat ik soms realiteit en dromen door elkaar haal omdat ik droom over dagelijkse gebeurtenissen.

Hoe kan ik beter slapen. Van slaappillen tot dromenvangers heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet.
Je slaapt slecht omdat je dromen onthoudt? Maar je droomt toch alleen als je slaapt? Dan slaap je toch juist wel goed? Luidt je vraag eigenlijk: "Hoe kan ik slapen zonder te dromen". ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromenvangers zijn ook gewoon onzin, wel mooi overigens maar werken doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of droom ik zonder dat ik slaap?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet dagdromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar droom je over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je probleem, ik droom ook veel, realistisch en ik onthou ze ook... Ook ik word sochtends wakker zonder helemaal uitgerust te zijn omdat je het gevoel hebt eerder druk bezig te zijn geweest ipv uit te rusten... Daarbij kunnen sommige levensechte dromen je ook een raar gevoel geven, juist omdat het zo echt lijkt. Ik heb helaas geen idee hoe je het kunt stoppen, tis mij ook nog niet gelukt... goede vraag in elk geval...

Het beste antwoord

Je draait het om: omdat je slecht slaapt, onthoud je je dromen.
Na de droomfase zou je min of meer soepel door moeten 'glijden' naar de volgende slaapfase. Maar sommige mensen worden tussendoor even wakker - de meesten merken daar niets van omdat ze gelijk weer inslapen, maar sommigen worden echt Wakker - bijvoorbeeld omdat ze moeten plassen niet lekker liggen, het te warm of te koud hebben of iets dergelijks.
En als je echt wakker wordt, weet je dus ook dat je net gedroomd hebt, en zeker als dat nare of vreemde dromen zijn onthoud je die ook (ik vroeg me vannacht af wie toch dat idee had bedacht van de lichtreclame naast de maan en hoe ze dat deden ;p).
Dat je over dagelijkse dingen droomt, is ook logisch: in je slaap verwerk je al die dingen, ruim je alles van de dag op als het ware. Hoewel al die dingen wel op een volstrekt onlogische manier dooreen gehusseld kunnen worden ;-)
Ik weet dat ikzelf onrustiger slaap, en dus meer dromen onthoud, als ik teveel slaap of een erg drukke dag gehad heb. Zou zoiets bij jou kunnen meespelen? Heb je een goede "slaaphygiëne"? Dus: ruim voor je naar bed gaat tv en comp etc uit, liefst op vaste tijden gaan slapen en opstaan, frisse lucht in je slaapkamer, niet te warm slapen en dergelijke?
Als je dat allemaal doet en je slaapt nog steeds zo onrustig, zou je je eventueel tot een slaapkliniek kunnen wenden, er zijn er meerdere in Nederland, gewoon even Googlen op slaapkliniek, dan weet je wat er in jouw buurt is.
Welterusten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dromenvanger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromenvanger helpt helaas niet, heb hem ook gereinigd met wierrook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens blijkt uit dat dromenvangers ook echt helpen. Ze helpen alleen de portemonnee van de verkoper!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ze zijn wel mooi! ;]
Omdat je dromen onthoudt hoef je nog niet slecht te slapen, of zijn het heel nare dromen?
Het zou kunnen dat je met wat te veel spanningen hebt te maken; in dat geval zou je wat ontspanningsoefeningen kunnen doen of yoga.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien leuk om te leren lucide dromen, dat is dat je weet dat je op het moment aan het dromen bent, en dan kan doen in je droom wat je maar wilt.

Zo kan je misschien beter dromen en realiteit uit elkaar houden. Of je er ook beter van gaat slapen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had nog niet eerder van lucide dromen gehoord. Maar het klinkt interessant. Ik ga me er wat in verdiepen. Bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is simpel te leren.
gewoon elke 5 - 10 minuten nagaan hoe je ergens terecht bent gekomen(kost je maar 1 of 2 seconden in je hoofd, gewoon even nagaan waar je 5 of 10 minuten daarvoor was. in dromen kan je namelijk nooit herinneren hoe je er terecht bent gekomen, je bent opeens op een plek en er gebeuren bepaalde dingen.
dit kan zo echt lijken dat je er niet aan denkt hoe je er terecht bent gekomen. als het je lukt om in het gewone leven om de paar minuten na te gaan hoe je ergens terecht bent gekomen dan zul je deze gewoonte ook in je dromen toepassen uit automatisme. het helpt trouwens ook om je meer bewust te worden van je omgeving waardoor je vaker de weg ergens heen terug kunt vinden omdat je uit je zelf nagaat hoe je op een bepaalde plek terecht bent gekomen. dit koste mij ongeveer een weekje om te leren. de voordelen zijn:
meer bewust waar je bent als je niet droomt.
je dromen onder controle omdat je weet dat je droomt en je dus kan laten gebeuren wat je wilt.
en vanwege deze controle kan je dus ook geen nachtmerries meer krijgen want je kan zelf de superheld gaan spelen en het kwade in de dromen verdrijven, jij bent dan immers de god in je eigen droom. het nadeel is dat dromen weinig verassend meer zijn omdat je immers zelf bepaald wat er in dromen gebeurd. weeg de voordelen af tegenover het nadeel, want als het eenmaal is aangeleerd leer je het bijna niet meer af van wat ik gehoord heb.
Mischien helpt het als je je dromen opschrijft
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dagboeken vol. Zou er een boek van kunnen schrijven, denk alleen niet dat mijn dagelijkse beslommeringen een bestseller zouden zijn. Maar bedankt voor de tip
anneliez
13 jaar geleden
Och het hoeft niet gelijk een bestseller te worden (zelfs geen boek, daar ligt de Slegte al vol mee, ik bedoelde allen dat je door het schrijven misschien wat afstand kunt nemen van je dromen en ze daardoor minder worden
Elke nacht maak je een slaapcyclus een paar keer mee, in elke cyclus komt de REM-slaap een keer voor. Dit is de fase van je slaap waarin je ogen snel bewegen en waarin je het meest droomt. Als je veel dromen onthoudt, is de kans groot dat je telkens tijdens je REM-slaap wakker bent geworden. Tijdens deze fase slaap je niet echt diep, daarom word je vrij makkelijk wakker, en als dat gebeurt is de kans groter dat je de droom onthoudt dan als je wakker wordt wanneer de droom al is afgelopen.

Als je beter wil slapen werkt het misschien om iets te gebruiken dat een lekkere, niet te sterke geur verspreidt (zoals een lavendelkaarsje). Als het goed is slaap je dan rustiger en heb je minder last van nare dromen. Verder helpt het ook als je gedurende de dag jezelf moe maakt, zodat je als je je bed in kruipt diep gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet kunnen slapen heeft voornamelijk te maken met gedachten die nog blijven ronddwalen en nog niet zijn verwerkt. Kennelijk neem je niet vaak de tijd om die gedachten te gaan verwerken. Je kunt ze heel goed onder controle krijgen en gaan verwerken. Een goede methode hiervoor is mediteren. Elke keer voor het slapen gaan. Je zult merken dan de steeds gemakkelijker met een leeg hoofd in bed zult kruipen. Dan zijn de gedachten verwerkt. Oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kon ook een paar weken heel slecht slapen. Toen ging ik even 5 minuten yoga'en voordat im ging slapen, hielp echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk willen de dromen je iets vertellen over zaken die jou in het dagelijkse leven bezig houden. Je kunt aan droombeelden symbolen geven die een betekenis kunnen hebben in jouw dagelijks leven. Daar zijn ook boeken voor te vinden al moet je ze met een korreltje zout nemen. Ga eens bij jezelf na at de dingen zijn die je in het dagelijkse leven na laten denken. Kijk eens of van de droomsymbolen een puzzel te maken is die een verhaal vormen die parrallel loopt met de gedachten in jouw wakkere leven. Succes.