Hoe komt het dat je jezelf eenzaam en lichtelijk somber kan gaan voelen bij het horen van goede muziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (8)

Denk zelf dat het met de tekst te maken kan hebben, die je ergens mee associeert. Geluiden en tonen ben ik zelf ook nog niet achter, misschien hoog/laag verhouding of iets dergelijks? Ritme..? maar daarom had ik deze vraag ook al gesteld met gelukkig een aantal antwoorden :)

http://www.goeievraag.nl/vraag/hoort-verwerken-hersenen-gevoel.247074
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@impie, mooi antwoord vind ik. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Why the -?! Thanks, Carsch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zat wel in de richting. Mineurakkoorden en sommige andere geven een melancholisch gevoel.
Ook bij muziek zonder tekst kan dit optreden. Muziek creëert een bepaalde sfeer voor wie er gevoelig voor is: vrolijkheid, energie, eenzaamheid, natuurgevoel en nog veel meer. Daarom wordt voor gelegenheden bepaalde muziek uitgekozen, sombere of feestelijke enz.
Maar ik hoop dat je niet van alle goede muziek eenzaam wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hansu, mooi antwoord .
Het kan te maken hebben met de omstandigheden waarin je op dit moment verkeerd. Wanneer je verdriet hebt, klinkt en voelt mooie/goede muziek anders, dan wanneer je b.v. verliefd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn, dat je normaal niet echt 'luistert' naar muziek : het gewoon als een soort achtergrondgeruis hebt. Je bent druk bezig met van alles, en daarbij 'staat er muziek aan'.

Naar goede muziek luister je geconcentreerd, zonder afleiding, en als je dat niet zo gewend bent, kom je jezelf tegen. Je bent op dat moment ook alleen, en alleen-zijn moet je leren waarderen. Veel mensen ervaren dat in het begin als 'eenzaam' zijn, maar naar mate je een betere 'beste vriend' wordt van jezelf, ga je het meer en meer fijn vinden om bij jezelf 'thuis' te zijn.

Ik kan uit ervaring zeggen, dat de enige keren dat ik me 'eenzaam' voel, is, als ik me onbegrepen voel tussen veel mensen, die het allemaal verschrikkelijk naar hun zin lijken te hebben, en ik verveel me eigenlijk een beetje, en wou, dat ik iets zinnigs kon gaan doen ipv. hier staan met een glas in m'n hand terwijl ik geen dorst heb, en blahblah over dingen die me niet echt interesseren.

Als ik alleen ben, heb ik dat gevoel nooit.

En m'n gedachten dwalen heerlijk mee met de goede muziek, waar ik helemaal in kan onderduiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek werkt op je gevoel, emotie. Vooral goede klassieke muziek kan veel in je los maken. Maar dit kan ook het geval zijn bij andere soorten muziek, dit is voor iedereen verschillend. Het kan ook te maken hebben met een bepaald instrument wat je hoort en waar je een bepaalde toon, ritme, klankkleur in herkent.

Dit in combinatie met je gemoedsstemming kan muziek je dan net vrolijk, triest, blij weemoedig maken. Maar ook kun je er door worden opgepept, strijdlustig worden, dit alles weer afhankelijk van welk instrument(en) je hoort, de toonhoogte en dergelijke.

Het kan ook te maken hebben met bepaalde gebeurtenissen die in je onderbewustzijn naar boven komen wanneer je je bij het horen van bepaalde muziek die gebeurtenis weer herinnert.
12 jaar geleden
ik weet niet wat je goede muziek noemt, maar eucje denkt

waarschijnlijk is het een herinnering, gevoel/emotie die de muziek oproept bij je.

dit moet maar net sporen bij de emotie die hier voor het horen van het liedje had.

vind jij bv een lekker vlot vrolijk swingend nummer goed, en lig je in bed met je griepje beroerd te zijn, dan hoef je hier niet bepaald blij van de worden natuurlijk.

heb je een liedje wat speciaal was voor jou en je ex, maar is het nét uit, dan zal je ook niet blij worden van het liedje wat ooit zo leuk en positief was.

kortom: welke emotie/gedachte speelt er, en wat roept het liedje bij je op. het is de combinatie die effect heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt, omdat die muziek op dat moment bij jou een gevoelige snaar raakt, om het maar even "muzikaal" te verwoorden ;-)
Het roept emoties bij je op en kennelijk bij jou die van somberheid en eenzaamheid.
Het triggert iets in je, misschien onbewuste / bewuste herinneringen uit je jeugd, waar je wat melancholisch/ verdrietig van wordt.
Maar net zo goed kan muziek je juist vrolijk maken en je goed doen voelen.
Dat is het mooie van zowel muziek als ook kunst: het doet iets met je vanbinnen.
Je zou kunnen uitzoeken voor jezelf, wát dat gevoel precies inhoudt voor je: waar ben je met je gedachten bijvoorbeeld, als je die muziek hoort.
Dus proberen, om je dat gevoel bewust te worden: wat zit erachter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt een gedachte van somberheid is dan kan soortgelijke muziek ook gespeeld zijn op een moment dat er eenzaamheid of rede voor somberheid was. Als je het nu weer hoort, word je eraan herinnerd (onbewust). Dat heet triggeren. Je hebt ook muziek waar je blij van wordt of andere emoties opwekt.