Kun je ook gedachten hebben zonder dat je jezelf er bewust van bent?

Ik ging zojuist de baby in bad doen en mompelde toen in mezelf: Nou, nou, ze verzinnen het toch allemaal maar!
Ik heb wel vaker van dit soort oneliners in mijn hoofd die ik soms zelfs hardop uitspreek.
Waar komen dit soort oneliners vandaan?
Heb ik zojuist, als voorbeeld, dan onbewust gedacht dat het toch mooi verzonnen is dat er babybadjes bestaan?
Kun je gedachten hebben, in een flits, zonder dat je jezelf bewust bent hiervan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus, dat deze oneliner niet in direct verband staat met waar ik mee bezig was: het was niet een gedachte zoals: 'wat is mijn baby toch prachtig', of 'wat is het gezellig samen', 'is de temperatuur van het badje goed' want dat zijn dan de dingen waar ik bewust mee bezig ben in mijn hoofd op een dergelijk moment.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha; heel herkenbaar. Ik heb het best vaak op de fiets. Dan zeg ik opeens iets hardop, wat helemaal nèrgens op slaat. Een getal bijvoorbeeld laatst. Zie je het voor je? Ik keek betrapt om me heen en heb me die hele dag afgevraagd waarom ik "33" zei. Ik zit nu hardop te lachen, om jouw en mijn verhaal. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Emma, nu moet ik ook lachen :) Het zijn vaak van die rare dingen die ik eruit flap.
Net of juist dat woord of die zin even geventileerd moet worden. Dingen die inderdaad helemaal nergens op slaan.
Mijn oudste zoon kan er wel om lachen als ik er weer eens wat uit flap. Die is het inmiddels gewend.
Amadea
12 jaar geleden
Heb jij dat elke dag, Ria? Voor mij geldt dat dit af en toe een dag ineens voorkomt. Dan weet ik ineens heel diepzinnige uitspraken met moeilijke woorden te melden. Terwijl ik de dag daarna niet begrijp hoe ik daar toch bij kon zijn gekomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: Nee, dit heb ik niet iedere dag. Ik flap er wel dagelijks dingen uit, maar dan weet ik waar ik het over heb. Vandaag viel het me op dat ik iets zei waarvan ik totaal geen idee had hoe ik erbij kwam. Dat verbaasde me. Wat jij zegt herken ik overigens ook wel. Soms kunnen je gedachten een bepaalde wending nemen die opeens tot iets heel diepzinnigs uitmonden. De menselijke geest zit wonderlijk in elkaar! Sibleyras: ik begrijp je reactie niet :)

Antwoorden (2)

Ja, in simpele bewoordingen heet dat: AFWEZIG ZIJN.
Je bent elders met je gedachten maar bent je er zelf niet van bewust. Kan komen omdat je een dromer bent?
In de positieve zin des woords :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ben zeker een dromer, maar wat gek dat ik me hier helemaal niet bewust van ben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor antwoord. Heb ervaring met het fenomeen, komt voor bij herhalende werkzaamheden die ik 'slapende' of 'aandachtloos' kan uitvoeren, zoals bv de afwas doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Scarlet, het was inderdaad tijdens het vullen van het badje en bijbehorende handelingen zoals kleertjes en handdoeken klaarleggen. Iets dat ik slapende kan doen. Ik zal er eens op letten of het meestal van dit soort momenten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb een keer autogereden en heb me er totaal niets meer van herinnerd. Dat was dan niet zo'n karweitje wat je slapend kan doen. Ik weet echt niet meer hoe ik ben thuisgekomen.
Ben hiervan behoorlijk geschrokken en van die tijd af probeer ik mijn gedachten echt te houden bij waar ik mee bezig ben.
Dan is het waarschijnlijk vreemd voor je als ik zeg, dat het grootste deel van je gedachten onbewust/onderbewust is?
Je bent je maar een klein deel bewust of half-bewust, anders zou je tot niets meer in staat zijn zelfs!
En daar komen dat soort gedachten dus vandaan die je noemt. Het lijkt helemaal ergens op te slaan, en hoeft zeker ook niet te slaan op iets, waar je op dat moment mee bezig bent.
Heel herkenbaar!! :-)))

Wat info over gedachten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedachte

en over het onbewuste:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onbewuste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant :)
Ik ken en begrijp wel het feit dat ik soms een bepaalde gedachte heb waarvan ik niet weet hoe ik ertoe kwam. Maar wanneer ik mijn gedachten dan terug ga halen, kom ik er altijd wel weer uit. Zo kun je uien kopen, vervolgens aan iemand denken die van uien houdt, vervolgens weer aan iets wat je met diegene hebt meegemaakt en ineens in gedachten op een terrasje in Spanje zitten ;)
Maar goed, dan valt het vaak wel terug te halen. Interessanter vind ik het wanneer ik iets denk of uitroep waar ik geen idéé van heb waar het vandaan komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je bent je ook niet bewust van je onderbewuste....
De werking van de hersenen vind ik ook zeer interessant en de wetenschap staat nog in de kinderschoenen op dit gebied ;-)