Welke aandoening komt het dichtst bij het niet direct (binnen gemiddelde normen) reageren op een vraag of opmerking in een gesprek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (7)

Het antwoord is: Autisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat, het staat gewoon in de trefwoorden!
Dat is geen aandoening.

Er is geen standaard tijd voor het reageren, misschien een gemiddelde tijd, maar daarvan afwijken heeft niets te maken met een aandoening.

Mensen zijn niet 'gemiddeld' dus buiten het gemiddelde vallen is heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heheh... @leerdam Ik geef die plus wel voor je ;) Ik ben het eens met het ideaal, vandaar de +, maar het is wel een beetje een mager antwoord natuurlijk. Uiteraard zijn we allemaal verschillend etc., maar ondanks de in de vraagstelling gebruikte term "normen" is toch wel duidelijk wat de vraagsteller bedoelt. Als je tenminste wel eens een gesprek hebt proberen te voeren met iemand die gewoon niet soepel reageert en dan zodanig dat het een beetje ziekelijk overkomt, zeker als die persoon dat anders wel doet. Dat bestaat wel degelijk. Er kunnen enorm veel oorzaken voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, mijn antwoord is best, kort door de bocht. Ik werk dagelijks bij mensen met een verstandelijke beperking en heb hierdoor veel ervaring met het voeren van gesprekken met mensen voor wie spreken en uiten niet altijd even makkelijk, of zelfs onmogelijk is. Iets later reageren dan 'normaal' laat bij mij dan ook niet direct alarmbelletjes rinkelen, wat idd niet weg neemt dat er wel 'iets' aan de hand zou kunnen zijn.
ADD. Een belangrijk kenmerk van ADD is de verstrooidheid, het met de gedachten ergens anders zijn. Ik herken het wel (in een paar huisgenoten).
Maar het is inderdaad wel mager voor een diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan natuurlijk door enorm veel dingen komen. Mij schieten zo meteen al te binnen:

- oververmoeidheid/insomnia
- drugsverslaving
- depressie
- OCD
- PTSS
- Autisme
- Allerlei hersenaandoeningen, infarcten, hartfalen, problemen met je bloedcirculatie, dat soort dingen
- ... en last but not least: totale, echte dan wel Oostindische, doofheid natuurlijk... :)

... en nog vele, vele andere. Dus het kan een kwestie zijn van dat 'ie een keer moet stoppen met blowen en feesten en eens een keer een nachtje even lekker moet doorpitten, of het kan een psychologisch probleem of een fysiek probleem in de hersenen of een ander deel van het lichaam zijn. Of nog allerlei andere dingen natuurlijk.

Als je je zorgen maakt, probeer eens een wat uitgebreidere beschrijving op te bouwen en dat met een arts te overleggen. Er zijn al genoeg mensen naar de kl*te in hun brein waarbij het niemand wat interesseert, dus als je één iemand kunt helpen waarmee het mogelijk niet lekker gaat dan moet je 't niet laten vind ik. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandoening is een groot woord. Maar ik denk aan onzekerheid of overspannenheid. Als iemand niet meteen antwoordt zou het kunnen zijn dat diegene bang is om iets verkeerds te zeggen waardoor hij /zij voor 'gek staat'.
Of gewoon zó overspannen is dat hij/zijn met z'n gedachten ergens anders is en geen zinnig antwoord kan uitbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het nu over 1 persoon?
Als die persoon vaak niet gelijk reageert kan het ook desinteresse zijn?
Weet je zeker dat die persoon echt geintereseerd is in wat je zegt? wanneer vraag of zeg je iets? Is die persoon aan het lezen (dan reageer ik ook vaak niet gelijk of hoor het gewoon echt niet) is die persoon aan het tv kijken, ook daar kan je heel erg in opgaan. Hoe vraag je het? kijken jullie elkaar aan? Sta je dichtbij de persoon of juist wat verder af?
Allemaal factoren waar je rekening mee dient te houden. Een advies geven is daarom zeer moeilijk aangezien jouw vraag te summier van informatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat voorlopig eerder "bedachtzaamheid" noemen dan "een aandoening".
Soms is het gewoon een diep na denken wat iemand doet voordat die zijn of haar mond een keertje open doet.

In deze maatschappij waar het gros van de mensen haasthaasthaast heeft en veel mensen in onverstaanbaar hoog tempo "ratelen" kan een normaal tempo wel opeens traag lijken en een traag tempo een slakkengang.