Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe komt het dat je ergere nachtmerries krijgt wanneer je ziek bent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik krijg vaak nachtmerries als ik het warm heb in bed. (Al ben ik er nog niet helemaal uit of het misschien niet andersom is; ik krijg het warm omdat ik nachtmerries heb.) Ik denk dus dat het kan komen door koorts.

Als je ziek bent zit je niet lekker in je vel, je kunt je hondsberoerd voelen. als je hier de hele dag aan denkt hoe beroerd je bent kan je hier inderdaad over dromen. Niet in de letterlijke zin maar iets in je dromen heeft hier allicht mee te maken, niet de koorts alleen!

misschien is het een lichte vorm van ijlen... zie hierover de uitleg op deze site over dit onderwerp. Wanneer koorts heel hoog is, tast het ook de hersenen iets aan. De hitte is zo hoog dat eiwitten in cellen bijna gaan ‘koken’. Dat kan leiden tot ijlen of stuiptrekkingen. Geen paniek, dat hoort nu eenmaal bij hoge koorts. Zorg dat de koorts niet uren boven de 40 graden komt. Tot de 40 graden is niet direct nodig om het te onderdrukken, want het lichaam is gewoon bezig de rommel op te ruimen. (met dank aan Loenie)

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/oorzaak-ijl...

misschien ook wel omdat bij erg ziek zijn het genezingsproces zoveel energie kost dat je tijdelijk geen energie meer hebt om je hersens/gedachten onder controle te houden, en je daardoor rare dingen gaat denken/zien/ meemaken in je nachtmerries. Ziek zijn is ook een aanslag op je lichaam en best naar om mee te maken en datmoet je dan weer verwerken in je dromen wat kan leiden tot nachtmerries? Dus net niet zo ziek dat je hardop gaat ijlen, maar in je dromen zit je er toch dicht tegenaan. Ik ken het ijlen wel van mezelf en de nachtmerries ook. Die overgang is soms erg dus bij mij, vandaar kom ik bij deze stelling waar ik geen bewijs voor heb, het is enkel gebaseerd op eigen verhalen. Grtoetjes Toegevoegd na 2 minuten: ik bedoelde: die overgang ligt soms erg dicht bij elkaar voor mij tussen erge nachtmerries bij ziek zijn en ijlen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100