Als je Antipsychotica slikt, hoe kom je dan uit Psychose?

Zijn dan alle kenmerken direct weg, of gaat het langzaam. En kan het zo zijn dat Antipsychotica totaal geen effect heeft op een Psychose? Zit er dan ook een verschil in tussen een Psychose en iemand met Schizofrenie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Allereerst: een psychose kan voorkomen in verschillende hoedanigheden :
psychotische stoornissen zijn
1)stemmingsstoornissen(zoals depressies,manisch-depressiviteit,borderline,e.d.)
2)bipolaire stoornissen (zoals kortdurende psychosen en,jawel,een ernstige vorm ervan: schizofrenie,een "splijting" van persoonlijkheidsbeleving).

Antipsychotica als medicijn is cruciaal om o.a. een bipolaire aandoening als schizofrenie te beheersen/onderdrukken en kan nimmer zomaar beëindigd worden dan alléén na grondig overleg/onderzoek met/door de behandelend psychiater c.q. met de patiënt bekende huisarts/psychiatrisch verpleegkundige.

Het proces van vermindering of beëindiging van het gebruik van antipsychotica zal uiterst omzichtig en deskundig moeten gebeuren en gefaseerd dienen plaats te vinden en kan alléén geschieden wanneer er duidelijke gedragsverbetering is waar te nemen en een stabiele geestelijke/emotionele toestand is ontstaan bij de cliënt/patiënt die aan een psychose en zéker aan schizofrenie lijdt.

Toegevoegd na 50 minuten:
toevoeging: speciaal voor schizofrenie worden de zgn. thioxanthenen (behorend tot de neuroleptica-medicaties) gebruikt om verlichting /beheersbaarheid van deze aandoening te bewerkstelligen.

Een minder sterk medicijn is reserpine,dat voor lichtere psychische aandoeningen.

I.h.a. zijn bovengenoemde antipsychotica qua werkingswijze wel tot op zekere hoogte effectief,al naar gelang de ernst van de aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antipsychotica werken niet van de een op de andere dag, je moet eerst een bloedspiegel opbouwen (een bepaald niveau werkzame stoffen in je bloed), en dan moet het gaan werken.
Als iemand psychotisch is, kan het zijn dat het ene middel niet goed werkt, en het andere wel, soms is dat uitproberen.

Iemand die schizofreen is, heeft vaak wel psychoses en/of psychotische verschijnselen, maar iemand die psychotisch is of zulke verschijnselen heeft, hoeft niet schizofreen te zijn. (Bij griep heb je koorts, maar koorts betekent niet per se dat je griep hebt, er kunnen andere oorzaken voor zijn.)

Misschien had je deze pagina's al bekeken, maar voor de zekerheid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose

Patiëntenverenigingen met veel informatie:
http://www.anoiksis.nl/
http://www.ypsilon.org/