Dat is erg lastig te beoordelen door de gemiddelde Nederlander. Een psychiater stelt deze diagnose pas na grondige beoordeling en gesprekken. Zo in het dagelijks leven kunnen we dus niet verwachten, dat iedereen zomaar ook zo'n goede diagnose kan stellen. Meestal weet je dus niet of je met een psychopaat te maken hebt.
13 jaar geleden
dat kan je niet altijd weten. niet iedereen die aan psychopathie lijd weet dat zelf of heeft een diagnose.

en ook al zou de persoon in kwestie het zelf wel weten is dat nog geen garantie dat hij/zij dat ook eerlijk zegt.

maargoed vragen is nog altijd de beste optie.

verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aandoening herkennen is namelijk geen eenvoudig
karwei. De maskers die psychopaten kunnen opzetten
zijn bijna net zo divers als de symptomen die ze vertonen – onverantwoordelijkheid, leugenachtigheid, sadisme, jaloezie, machtswellust, narcisme en flink wat
meer. Opvallend is wel dat bijna alle psychopaten dol
zijn crisissituaties en conflicten. Daarin gaan ze steevast verder dan tegenstanders. Vergelijk een confrontatie met een psychopaat maar met het bij sommige
jongeren in de VS populaire spel chicken contest. Twee
chauffeurs rijden met hun auto's op elkaar in – en dan
maar zien wie het eerste uitwijkt. Bij een psychopaat
weet je vooraf al dat hij het niet zal zijn. Niet in die
auto stappen dus. ‘Vervang de gevoelens die je binden
aan de psychopaat – liefde, medelijden, haat en schuld
– door een afstandelijke gelijkmoedigheid.’ Dit kan
wat oefening vergen
fremar
13 jaar geleden
Dat merk je door hetgeen hij zegt en NIET zegt , en door z'n gedrag . Door wat hij doet en NIET doet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en WAT doet of zegt een psychopaat dan wel of niet?
als iemand ervan overtuigd is dat ie god is, zegt dat ie ontvoert is door een buitenaards wezen, zegt dat ie net elvis heeft gezien in de plaatselijke super of zegt dat ie achtervolgd word door de CIA heb je met een psychopaat te maken.

als je het niet onderzoekt of test kom je er meestal kom je er meestal nooit achter dat een bep persoon een psychopaat is. voordat iemand een psychopaat is doorloopt deze verschillende fases. als deze fases zijn doorlopen kan je een diversiteit aan psychopaten krijgen. (van de gevaarlijke gek die iedereen afgeknalt, tot het type dat zegt dat je uit het gasfornuis stemmen kan horen om 3 uur in de nacht)

iemand kan langzaam in zijn fantasie wereld verdwijnen zodat deze werkelijkheid geworden is. hij leeft los van het hier en het nu, en de logica is zoek.
je hebt de gevaarlijke (kennen we allemaal uit het nieuws) en de minder gevaarlijke (bv mensen die die zeggen dat je uit je gasfornuis stemmen kan horen)

-een psychopaat kan gaan stalken omdat hij denkt dat je wat erg gaat overkomen en wil niets meer dan je beschermen.
-ze kunnen anderen ervan gaan overtuigen dat wat hun zien echt is.
-iemand kan iemand zien als hun lotgenoot (jij ziet ook wat ik zie, help dan tegen het gevaar)
-een psychopaat kan je zien als een bedreiging (en wil je uit de weg ruimen)
-een psychopaat kan zich machtig voelen en boven alles staan, zeer sterk zijn in zijn overredingskracht en met uitleg en theorien (waar geen touw aan vast te knopen is) -een psychopaat kan zich niet verplaatsen in andere en geen schuldgevoel en medeleven voelen (op de normale manier)
-een psychopaat vind de rest van de wereld gek, maar niet HIJ!
-een psychopaat kan denken dat ie boven de wet staat. de enige regels waar hij zich aan houdt zijn zijn eigen spelregels.

voor meer info zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt eerder kenmerken van een psychose, een psychoticus hoeft geen psychopaat te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat ook bij kán. een simpele volledige checklist die je ernaast kan houden bestaat niet. Een psychose kan een kenmerk zijn van verschillende psychische ziekten, waaronder trauma, depressie, manisch-depressiviteit, persoonlijkheidsproblematiek en schizofrenie. Bij een psychose kan je last hebben van positieve symptomen. Dit zijn ervaringen die er eerst niet waren, maar erbij gekomen zijn. Je kan deze onderverdelen in: •hallucinaties en/of
•wanen en/of
•verwardheid (in de war zijn, desorganisatie). http://www.helpikhebeenpsychose.nl/wat-is-psychose
Als diegene met een kettingzaag achter je aan komt rennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens denk ik dat ze dwanggedachten hebben en niet helemaal 100% zijn. Dus denk ik dat je er een zal herkennen aan dwangmatig en nerveus gedrag...

Niet allemaal, maar ga maar na: Als je dwangmatig gedrag hebt en iemand verbied je dat om te doen dan wordt je wel een beetje gek en misschien zeggen die mensen wel:''Ik moet dit doen bij die persoon..anders gebeurd er iets''