welke vitamines of medicijnen kunnen een manische episode opwekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Bij juist gebruik geen enkel medicijn. Medicijnen kunnen je wel oppeppen maar niet tot manisch.
Dan kom je eerder uit bij harddrugs als speed of cocaïne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn weten kunnen vitamines geen manische episodes opwekken. Een aantal voedingssupplementen kunnen dat volgens mij overigens wel.

Ginseng en guarana zijn twee middelen waar ik zelf ervaring mee heb. Ik werd er bij normaal gebruik mega druk van en kon niet slapen dus als je gevoelig bent voor manieën kan ik me zo indenken dat deze middelen manische episodes in de hand kunnen werken. Verder heb ik me ooit verdiept in de (bij)werkingen van Sint Janskruid en volgens de door mij geraadpleegde bronnen kunnen middelen waarin dit kruid is verwerkt ook manische episodes opwekken bij personen die daar gevoelig voor zijn.

Wat medicijnen betreft weet ik uit mijn werk in de psychiatrie dat sommige antidepressiva manische episodes kunnen uitlokken.

Als je hier in het algemeen meer over wil weten raad ik je aan informatie in te winnen bij een apotheek en wat voedingssupplementen betreft een goede reformzaak.

Als jezelf in behandeling bent bij een psychiater raad ik je aan hem/haar te raadplegen. Psychiaters zijn over het algemeen ook goed op de hoogte van voedingssupplementen die een psychische problematiek (negatief) kunnen beinvloeden. Een officiël geregistreerde natuurarts is natuurlijk ook een optie.