Heel veel? Meeste laten het niet zien of andere weten hoe ze zichzelf blij maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kun je wat cijfers vinden over (onder andere) jongeren en depressie: http://www.nationaledepressietest.nl/nl/wat-is-depressie/depressie-in-cijfers.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De farmacie geeft hierop een ander antwoord dan de werkelijkheid is
Ik kan er nog steeds boos over worden. Ik heb als enquetrice meegewerkt aan een enquete waarbij aangetoond moest worden dat 7% van de bevolking depressief was. Dat kwam de verkoopcijfers van de anti-depressiva zeer ten goede.
Ik vond dit niet bepaald een vrij onderzoek.
Alle verdrietelijkheden die een mens maar kan ervaren, werden als depressie vertaald.

Je hoort er tegenwoordig wel veel meer over praten. Maar ik ken zelf geen enkele depressieve jongere, ook niet van horen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steeds meer, zolang het ondergaan van deze ervaring wordt gesteld als voorop lopen bij.

Toegevoegd na 28 seconden:
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrikbarend veel...(psycholoog)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel heel veel, maar het nadeel is dat de testen hierop nergens op slaan. Omdat een deel dat depressief is geen zin heeft om hierover te praten en de test dus zal maken alsof ze heel gelukkig zijn en een ander, heel groot deel de test gewoon maar invult om ervan af te zijn. Dat is een groot nadeel aan het testen van die leeftijdscatogorie. Meestal zijn de testen ook zo duidelijk in welke richting ze wijzen dat de antwoorden met gemak te manipuleren zijn.
Maar ik denk dat veel jongeren zich in meer of mindere mate depressief voelen, nadeel is wel dat ook de hormonen hierop van grote invloed zijn en jongeren zijn hier nu meestal veel gevoeliger voor. Het is niet voor niets dat stoornissen als borderline alleen maar geconstateerd mogen worden na de leeftijd van 18 jaar, omdat de pubertijd zelf dezelfde klachten voort kan brengen zonder dat er psychisch iets blijvends aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Dale omschrijft een depressie als volgt: Geestelijke stoornis gekenmerkt door bedroefdheid, pessimisme
en een gebrek aan zelfvertrouwen.

Onder deze omschrijving zou je zeer veel jongeren kunnen schuiven. Ook ouderen, overigens..

Uit vele gesprekken met jongeren is mij wel bekend dat er heel veel verdriet onder de jongeren leeft. Soms duurt dat slechts enkele dagen..en is dat meer een kortstondig gevoel van neerslachtigheid.

Volgens mij kun je echter pas van een depressie spreken als de periode van neerslachtigheid een wat langduriger karakter heeft..of gaat krijgen..

Aantallen daaromtrent zijn mij niet bekend. Wèl weet ik dat er zeer veel van zijn..want..

Gedurende vele jaren heb ik met zeer veel neerslachtige jongeren contact onderhouden teneinde ze weer wat op weg te helpen..de depressieve jongeren zijn er dus wèl.

Het enige antwoord op je vraag: Hoeveel jongeren aan depressies lijden, moet derhalve zijn: Veel en veel te veel..

Groet,

Ton