In de regel : door hem te vervangen door een andere gewoonte. Na drie maanden tot een jaar is de oude gewoonte uitgesleten en de nieuwe routine.
Als je bijvoorbeeld nagels bijten wilt afleren, of roken, moet je elke keer als je de aandrang voelt iets anders gaan doen.

Gewoontes veranderen we eigenlijk om de haverklap en zonder veel gedoe. Zo kun je jarenlang elke morgen een boterham met kaas eten, en dat zonder gedonderd van de ene dag op de ander vervangen door drinkontbijt. Of jarenlang om 6 uur opstaan, en met pensioen van de ene dag op de andere pas elke dag om 8 uur uit bed.

Pas als het gaat om dingen waarvan we weten dat ze niet zo goed voor ons zijn, en die we eigenlijk liever wel zouden blijven doen, wordt het een probleem. Dan noemen mensen het graag 'verslaving', maar het enige waar je feitelijk slaaf van bent, zijn je eigen gedachten. De kunst is echter precies hetzelfde : vervangen door ander, minder schadelijk of ongewenst gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je bewust gaan worden van die gewoonte, telkens als het weer gebeurt, zeggen tegen je zelf, oja, daar heb je het weer, niet ontkennen of verdringen, maar "simpel"alleen opmerken en dan proberen om je aandacht dan weer te houden bij hetgeen je aan het doen was. Of juist heel bewust je aandacht ergens anders naar toe te brengen, en dit steeds maar weer herhalen.
En probeer niet jezelf te verwijten als je het toch niet tegen kon houden, mild zijn voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gewoonte betekent iets voor je. Als je die weghaalt, moet er wel iets voor in de plaats komen. Als je in een stress-situatie ineens met lege handen staat, is de kans groot dat je teruggrijpt naar wat je al kent.

Lastige gewoonten zijn gedragingen. Ze worden aangeleerd, maar kunnen dus ook worden afgeleerd!

Maak een lijstje met leuke dingen die je kan doen. Hang deze op en kies als je de 'slechte' gewoonte voelt opkomen uit een van deze leuke dingen.

Zie je goede voornemens niet als een straf, maar bekijk het vanuit een positieve hoek.

Houd een dagboek bij met alles wat je doet. Ook dingen die niets te maken hebben met je lastige gewoonte. Hierdoor krijg je meer zicht op je handelingen en kun je er bewuster mee omgaan.

Geef jezelf een schouderklopje als het een tijdje goed gaat. Beloon jezelf met iets leuks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gewoonte is vaak aangeleerd gedrag dat ooit een reden van ontstaan heeft gehad. Er was een reden om je mogelijk te beschermen en daarvoor heb je het jezelf aangeleerd. De kunst is te kijken of je je voor kunt stellen wat de aanleiding is geweest. Vervolgens kun je kijken of die aanleiding er nog steeds is of dat het helemaal weg is. In dat laatste geval is het dan aanleren van een nieuw gedrag en daarvan merken dat het werkt. Hierdoor ontstaat vertrouwen op wordt het op den duur normaal.