Kiezen narcisten er zelf uiteindelijk voor om zich narcistisch te gedragen?

Kiezen narcisten er zelf uiteindelijk voor om zich narcistisch te gedragen? Of kunnen ze het ook "gewoon" niet doen als ze dat willen?

Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
in: Psyche
4.3K

Het beste antwoord

Nee.
Een narcist heeft een overdreven gevoel van eigenwaarde en een gebrek aan zelfreflectie en zelfkritiek. Dat is geen keuze die narcisten maken.
Dit betekent dat ze nooit zullen toegeven dat ze narcistisch zijn, laat staan dat ze dit gedrag kunnen of willen veranderen.
Correctie: er zijn narcisten die wel kunnen (h)erkennen dat ze narcist zijn.
Toegevoegd op 20 juni 2023 05:46: tekst
SimonV
10 maanden geleden
Antoni
10 maanden geleden
@SimonV, 'nooit' is volgens mij een te sterke omschrijving. Er zijn zoals bij vrijwel alle aandoeningen gradaties in de aandoening. Ik ken een boek dat geschreven is door een (Nederlandse) narcist. Ik kan de titel alleen nu even niet terugvinden. In het boek schrijft hij in ieder geval dat hij beseft dat zijn gedrag vaak negatief is voor de mensen om hem heen en dat hij probeert daar rekening mee te houden, niet altijd even succesvol, maar toch.
SimonV
10 maanden geleden
Je kunt je dan afvragen of dit een echte narcist is, of iemand met narcistische trekken.
"Hij probeert daar rekening mee te houden": dat is iets wat een narcist dus juist niet zal doen...
Thecis
10 maanden geleden
@SimonV
Ze kunnen het wel, ze vielen het alleen niet zo. Verschil tussen natuurlijk en cognitief gedrag.
Thecis
10 maanden geleden
Kijk ook maar eens naar Sam Vaknin. Dit is een professor die alle 7 trekken heeft van een narcist. Hij is zich er zeer van bewust.
Er is zelfs een documentaire waarin hij als expert uitleg geeft over de 7 trekken en uiteindelijk blijkt hij die 7 zelf ook te hebben. Is een heel interessante docu (alleen kan ik het zo snel op Youtube niet vinden, Sam Viknin heeft wel een eigen channel zag ik zojuist. Viknin heeft overigens ook een relatie, maar dat kost hem heel veel moeite (kwam in de docu voorbij)).
Thecis
10 maanden geleden
Gevonden! Egomania uit 2007. Het is wel een slechte kwaliteit video.
https://www.youtube.com/watch?v=RPetvNv1V40 Kleine correctie, er zijn 9 kenmerken van narcisme (in de klassieke opvatting). Niet 7.
SimonV
10 maanden geleden
Bedankt voor de zinvolle reacties.