Heb ik een overdosis genomen?

Hoi, een tijdje geleden heb ik ongeveer 18 paracetamol geslikt in 1 avond achter elkaar, daarvoor had ik in ongeveer 4 weken tijd op 4 momenten ook rond de 10 a 13 paracetamol geslikt. Ik werd er slap en wazig van. Het is inmiddels al een poos geleden en besef me maar al te goed dat ik wel dood had kunnen zijn?

Maar ik vraag mij af of ik nu schade aan mijn lever heb? Ik heb er echt helemaal niks van gemerkt en daarom besefte ik ook niet echt wat ik aan het doen was. Kan het zijn dat er gewoon niks aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ga naar je huisarts toe en zoek hulp. Zomaar veel paracetamol nemen is niet gezond en lost je problemen niet op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoeveel mg zat er in 1 tablet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zat 500 mg in één tablet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En heb inmiddels hulp en alle vertrouwen en motivatie die ik nodig heb om weer gelukkig te worden :) @Ritsuka
Ritsuka
5 jaar geleden
Goed om te horen dat je hulp hebt gezocht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is inderdaad veel meer dan de dagelijks toegestane dosering.
Goed dat je hulp hebt!
Als je je zorgen maakt, bespreek dat dan ook gewoon.
Gewoon even bloedprikken voor de leverwaardes.
Het is gelukkig geen langdurige aanslag op de lever geweest.
Levers hebben ook een herstellend vermogen.

Antwoorden (1)

"Leverbeschadiging (leverfalen, acute hepatitis) kan reeds optreden na doses van 6 g (bij kinderen > 140 mg/kg lichaamsgewicht), hogere doses veroorzaken irreversibele levernecrose. Ook is leverbeschadiging gerapporteerd na chronisch gebruik van 3–4 g per dag."
Je hoeft geen bijwerkingen te krijgen van paracetamol zoals leverbeschadiging maar de kans daartoe is niet gering .
Wil je veilig spelen laat dan eens een bloedonderzoek doen.
fremar