Kunnen calciumtabletten of calciumhoudende medicijnen de werking van andere medicijnen belemmeren?

Vandaag hoorde ik van een thuiszorgmedewerkster, dat ik calciumhoudende tabletten Calci Chew D3 pas tenminste 4 uur na andere medicijnen mag innemen, want calcium belemmert de opname van die medicijnen in het bloed. Als dat zo is, dan zou volgens mij vitamine D3, dat in die tabletten zit, ook niet in het bloed worden opgenomen. Of vergis ik mij daarin? Ik ben en leek op medisch gebied, maar ik redeneer logisch. En mag ik wel melkprodukten, waar ook calcium inzit, wel gelijk met de medicijnen innemen? Dus dan toch maar de gewone medicijnen gelijk met die calciumhoudende tabletten innemen?

10 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je zoeken op wisselwerking op de bijsluiter:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Calcium_Sandoz_Forte.aspx?mId=10704&rId=1175
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag dit aan de apotheek

Antwoorden (1)

Volgens de bijsluiter van Calci Chew kan dit:

Calcium carbonaat kan de opname van tetracyclines (een type antibiotica) beïnvloeden wanneer ze
gelijktijdig ingenomen worden. Neem daarom tetracyclines tenminste 2 uur vóór of 4-6 uur na de
inname van Calci-Chew D3 in.

Neem geneesmiddelen die bisfosfonaten (gebruikt voor de behandeling van osteoporose) bevatten
tenminste 1 uur vóór de inname van Calci-Chew D3 in.

Calcium kan het effect van levothyroxine verminderen. Neem levothyroxine daarom tenminste vier
uur vóór of vier uur na Calci-Chew D3 in.

Het effect van chinolone antibiotica kan verminderd zijn als ze tegelijk met calcium worden genomen.
Neem chinolone antibiotica twee uur vóór of zes uur na het innemen van Calci-Chew D3 in.

Andere geneesmiddelen die Calci-Chew D3 kunnen beïnvloeden of door Calci-Chew D3 beïnvloed
kunnen worden zijn: thiazide diuretica (gebruikt bij de behandeling van verhoogde bloeddruk of
vochtophoping (oedeem)) en hartglycosiden (gebruikt bij de behandeling van hartstoornissen).
fremar