Helpt Temesta, Xanax om echt ontspannen te blijven tijdens kleine ingreep?

Ik overweeg een oolidcorrectie aan de bovenste oogleden bij een oogarts. De ingreep zelf gebeurt onder plaatselijke verdoving maar aangezien ik nogal rap in paniek schiet, willen ze me een kalmeringspilletje geven om rustig te blijven tijdens de ingreep. De ingreep zal ongeveer 40 minuten duren. Helpt zo een pilletje echt tegen paniek en bang zijn? Ik heb vooral "schrik" voor het horen wat ze aan't doen zijn en het idee dat ze aan je ogen bezig zijn. Narcose is helaas geen optie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je hebt aangegeven dat je gauw in paniek raakt. daar houden ze rekening mee en zij weten het beste wat ze jou daar voor kunnen geven.
dan zou ik daar op vertrouwen. je bent echt de eerste niet! veel mensen hebben dit probleem. succes!
Cryofiel
6 jaar geleden
Natuurlijk helpt zo'n middel! Anders zouden ze dat immers niet adviseren. Sterker nog... waarschijnlijk is dit zelfs het beste middel dat bekend is.
Z512099
6 jaar geleden
Koptelefoon of oortjes in combinatie met Temesta...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het klinkt heel tegenstrijdig; maar hoe relaxter je bent als je dit middel krijgt, hoe beter het werkt. dat is heel erg moeilijk, weet ik zelf ook.
maar het is wel zo.
koptelefoon/oortjes met je favoriete muziek is ook een heel goed idee!.
misschien kun je ontspanningsoefeningen doen.
en denk vooral aan het resultaat!

Antwoorden (1)

Het zijn twee vergelijkbare middelen, maar er zijn wel verschillen:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/lorazepam?product=temesta#!
http://www.apotheek.nl/medicijnen/alprazolam?product=xanax#!
De een werkt binnen een uur, de andere binnen enkele uren.
Belangrijk verschil want Xanax een uurtje van te voren werkt mogelijk nog net niet tijdens de ingreep.

Verder werken ze vergelijkbaar een beiden ruim 8 uur, dus je kan het ruim van tevoren innemen en het werkt dan dus ook al ruim voor de ingreep.

Ook werken dit soort middelen juist goed bij eenmalig en kortdurend gebruik.

Als je echt veel stress hebt zou je kunnen vragen of je een dag van te voren al een pilletje mag proberen.

Heb je ervaring met dit soort medicijnen of kan je bijvoorbeeld zeer goed tegen alcohol dan kan een iets hogere dosering beter zijn.