Hoe moet je propranolol gebruiken bij een rijexamen?

Ik ga morgen afrijden, van een vriend heb ik 3 tabletten gekregen. Maar mijn vraag; hoeveel moet je er innemen, en hoeveel tijd van te voren? Ik wil er vandaag al 1 slikken, vlak voor de rijles, om te kijken hoe ik erop reageer.

Toegevoegd na 1 uur:
Iedereen zegt; niet gebruiken. Maar, als je naar de huisarts gaat dan krijg je het óók gewoon mee als je zegt dat je moet afrijden. Veel mensen krijgen dit als medicijn, maar dan in tabletten van 70 mg ofzo. Mijne zijn maar 10 mg, dus echt speciaal voor examenvrees etc. Ik vraag mij af; zijn er mensen die dit ook hebben gebruikt en in welke mate moet je het dan gebruiken en hoeveel van te voren? 1 pilletje, een uur van te voren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
46.4K

Antwoorden (11)

Ga niet experimenteren!!!
Het is een beta blocker dus echt wen beste medicijn!!!
Ga anders naar je huisarts vandaag en vraag daar medicatie die geschrikt is voor je..
Je kunt niet zomaar iets nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk: NIET dus.

Propranolol is geen valeriaanpilletje om rustig te worden.

Propranolol behoort tot de bètablokkers. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.

Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk, angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, migraine, een te snelle schildklierwerking, angstgevoelens en gespannenheid, essentiële tremor (trillen) en hartinfarct.

Maar nooit bij gespannenheid voor een examen of wat dan ook.
En altijd onder regelmatige controle van de arts.

Je mag er ook nooit zo maar mee stoppen!

Als je toch gaat experimenteren met onbekende pillen
moet je hier niet vragen hoe dat moet.
Dan kun je alles wel gaan slikken op eigen houtje
en hopen dat je niet van je houtje gaat...........

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier is de bijsluiter:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Propranolol.aspx?mId=10704&rId=94

Lees daar het hoofdstuk
"Angstgevoelens en gespannenheid".

En veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorr, Momo, maar ze schrijven het wel degelijk WEL voor voor faalangst / examenvrees, hoor. Maar niet zomaar. Dan moet je vaak echt al een geschiedenis hebben van steeds maar zakken door de zenuwen. En je moet er tijdig mee beginnen ; niet de dag zelf. Dan kun je namelijk last hebben van bijverschijnselen die je niet wilt hebben, zoals duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid, diarree en misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is het uitgeschreven voor de schoolexamens op de havo. Maar ik kreeg er zo'n raar gevoel bij toen ik ze inslikte dat ik er na 1 week al mee was gestopt. Voelde me heel erg zwak. Ze schrijven het echt nog steeds uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn bijzondere verrichtingen op de motor in heel mijn leven niet zo goed gedaan. En ik kan er ECHT niet tegen als er iemand op mijn vingers kijkt.
Had ik dit bij mijn gewone rijbewijs gebruikt was ik ook in 1 keer geslaagd. Wel even de bijsluiter lezen en op tijd van te voren in nemen. Heel fijn, je lichaam raakt gewoon niet in paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Marleen, dat zag ik ook toen ik de bijsluiter las,
vandaar de toevoeging.
Niet innemen voor je rijles, Propranolol, krijg je op voorschrift van een arts, het is gevaarlijk dit te gebruiken als je het niet voorgeschreven hebt gekregen van een arts, zeer onverantwoordelijk van die vriend van je om je dit te geven.
Haal liever een rustgevend middeltje bij de drogist of apotheek, op basis van valeriaan, of uit de Bach rescue serie, daar heb je iets aan, maakt je ook niet suf.
Lees hier iets over Propranolol:
www.apotheek.nl/Medische_informatie/.../Propranolol.aspx?mId...

Toegevoegd na 4 minuten:
De link werkt niet, ik heb er nog 1, maar deze bevat minder goede informatie:
www.propranolol.nl/

Toegevoegd na 2 uur:
Dit middel mag niet voor niets, niet in drogisterijen verkocht en in apotheken zonder recept afgegeven worden, denk je dat je dit toch moet gaan gebruiken, al gaat het om een lage dosering, doe dat dan in overleg met je huisarts. Zeker het innemen van medicatie van een ander is zeer onverantwoordelijk, wees dus verstandig en doe dit niet. Ook kleine hoeveelheden kunnen bij jou totaal verkeerde bijwerkingen veroorzaken, je bent vast slim genoeg om dat te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Propanolol wordt wel voorgeschreven bij ernstige examenvrees. Zie website met de meest patiëntvriendelijke bijsluiter van de KNMP:

Propranolol wordt gebruikt bij ernstige examenvrees en plankenkoorts.

Het is wel aan de arts om te beoordelen of je deze medicatie kan en mag gebruiken. Hij weet je medische geschiedenis, ander medicatiegebruik, etc.?

Tevens weet hij hoe je in dit geval en hoeveel (dosis) je moet slikken.

Misschien kun je even telefonisch overleggen?

Advies: vraag je huisarts of je het mag gebruiken, hoeveel en wanneer je moet slikken en hoe je weer moet stoppen(moet je het afbouwen, of mag je ineens weer stopppen).
Misschien dat hij/zij ook nog even je bloeddruk wil controleren van te voren.

In ieder geval succes morgen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet de bedoeling om dergelijke antihypertensiva te gebruiken voor die doeleinden, zelfs al werkt het tegen de zenuwen.

Dit medicijn kan, zeker in het begin van gebruik, duizeligheid veroorzaken. Als je dan op de weg bent (zeker als onervaren automobilist), kan je ongelukken veroorzaken. Je mag het bovendien niet gebruiken als je bekend bent met hartaandoeningen (met name ritmestoornissen) of astma/andere longaandoeningen, dit kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid.

Ik raad je sterk af het te proberen, maar als je het dan toch wilt proberen, doe het dan ná je rijles. Als je er heftig op reageert kun je een risico zijn voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van anderen.

Nogmaals, net als de rest van de mensen hier, ik raad je sterk af het te gebruiken zonder advies van je huisarts. Drink vooraf een kopje thee. Iedereen vindt het spannend, dat heeft geen medicijnen nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts schrijft meestal twee of drie tabletjes van 50 mg voor, om de eerste een of twee dagen aan het medicijn te wennen, een tablet 's morgens zal hij dan wellicht op de examendag voorschrijven.

Maar beter vraag het hen ZELF.
10mg propranolol is erg laag gedoceerd.Je zult dan rustig kunnen zijn omdat je gelooft dat het werkt.
Dus een placebo-effect (had ik misschien niet moeten vertellen maar ik houd niet van voor de gek houderij)

Raadpleeg DUS je huisarts, ook al heb je al pillen.
Hij (M/V) kan je dan de juiste dosering voorschrijven en zien of je reden hebt tot onverwachte bijwerking.

Propranolol is GEEN snoepgoed.

Doe je voorzichtig?

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken krijg je propanolol / betablokkers alleen op recept van de huisarts mee ; heb je dan niet gekregen, dan is daar vermoedelijk een reden voor. (Zelf heb ik het op recept, voor de bloeddruk, maar dan praten we over 5 (!) mg ! 10 lijkt me dus al aardig wat.....)

Het kan als kalmeringsmiddel gebruikt worden, maar dan wel over langere tijd. Je moet er namelijk een 'spiegel' van opbouwen in je bloed. 's Morgens een pilletje nemen zal weinig doen - behoudens natuurlijk het placebo-effect. en je moet er aan wennen ; de eerste dagen kun je wat bijverschijnselen hebben zoals duizeligheid, en dat is tijdens een rij-examen ook niet handig.

Als je het van de huisarts krijgt, is dat ruim tevoren en meestal niet voor een éénmalige gebeurtenis, maar voor het verminderen van algemene angstklachten, hoge bloeddruk en migraine-profylaxe. Ook kent het medicijn een rebound-effect bij het stoppen, zodat je het daarna weer moet afbouwen. Voor korte periodes zoals examenvrees krijg je juist vaak de veel hogere doses , omdat die een direct effect op de hartslag hebben. Dit is dus al niet dezelfde pil die je anders zou krijgen. Maar experimenteren met tien van deze pilletjes zou ik niet doen.

Ik zeg dus ook : niet gebruiken behalve in overleg met de arts. Ook als je het middel in het verleden geslikt hebt. Er zal en reden zijn geweest waarom de dokter het je niet weer heeft gegeven - of waarom je het hem niet eens hebt gevraagd . En je rijgt het zeker niet " gewoon mee" . Als het zo onschuldig was, lag het wel zonder recept bij de drogist.

Wat het doet is indirect het verlagen van je hartslag, zodat je je minder zenuwachtig voelt wellicht. Niet iedereen kan daar zondermeer tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel met je huisarts en/of apotheker en waarschijnlijk krijg je het zo mee. En ook met een advies hoe te gebruiken. Ik en anderen weten niet welke dosis het beste werkt.

Slik nooit pillen van andere mensen welke deze op doktersrecept hebben gekregen.
Hiervoor zijn diverse reden voor een daarvan, dat soms niet altijd in de pil zit wat op de buitenkant staat.
En soms liegt de dokter in het belang van de patient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de andere antwoorden wordt genoeg gesproken over dat het misschien niet - zonder overleg met een arts- verstandig is dit medicijn te nemen.

Ik heb echter een toevoeging; probeer is bananen. Er zit een stofje in waardoor je ook rustiger zou moeten worden. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn rijexamen. Ook heb je van bijvoorbeeld dokter Vogel verschillende rustgevende producten, deze kun je zo bij de drogist ed halen.

Nog meer belangrijk bij een rijexamen; stap gewoon in de auto met de gedachte; 'Ik doe dit gewoon even!' -zonder dat je onverschillig wordt natuurlijk-.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gebruiken!
Lekker nuchter naar het examen.
Iedereen heeft examen vrees.

Zoek een andere vriend.
Hij is blijkbaar aan een hoop dempers gewend.
Gebruikt hij ook uppers, dat hij je dit zomaar geeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Propranolol word (10mg 1-2dd) wel degelijk voorgeschreven bij (ernstige) faalangst. De lagere dosering zorgt ervoor dat de te verwachten bijwerkingen voor een gemiddeld individu minimaal zijn. Voor hartfalen wordt namelijk een 2-4x zo hoge dosering voorgeschreven.

Propranolol verminderd de werking van adrenaline. Dit komt vrij tijdens de stress die je ervaart wanneer er sprake is van (faal)angst. Door de werking op het hart neemt de (bij angst verhoogde) bloedvoorziening naar de hersenen af, die daardoor minder actief worden, omdat ze minder zuurstof en voedingstoffen ontvangen. Dit zorgt ervoor dat men zich lichamelijk en geestelijk rustiger voelt. Ook de lichamelijke sensaties van nervositeit nemen dus af (trillen, zweten, hypoventileren, etc.).
Het medicijn dient bij faalangst 1 uur voor het examen ingenomen te worden (10 of 20 mg). Als je het voor het eerst gebruikt dan is het verstandig om op een moment eerst eens te ervaren wat het middel precies met je doet.

De valkuil zit er echter in dat dit middel ook de gezonde nervositeit dempt. Als er bij jou geen sprake is van een teveel aan nervositeit kan het middel dus juist averechts werken: je concentratie neemt af en je gaat je vermoeid voelen. Dit is een belangrijke afweging die bij voorkeur door je huisarts moet worden gemaakt: hij kent jou voorgeschiedenis en weet ook of je eventueel allergisch bent voor propranolol.

Kies bij voorkeur eerst voor een kruidenmiddel zoals passiebloem of valeriaan. Dit werkt rechtstreeks op de hersenen en kalmeert zonder dat je je waakzaamheid of concentratie verliest. Mijdt voorafgaand aan het examen ook caffeïne, nicotine of andere stimulerende middelen: deze wakkeren de nervositeit alleen maar aan en werken dus ook averechts als je door je zenuwen al genoeg concentratie en waakzaamheid hebt. Zorg dat je goed slaapt de dag voor het examen. Ga op tijd naar bed en zorg dat je dag-nacht ritme die week aansluit op het tijdstip van het examen. Eventueel zou je de dag voor het examen met opzet erg vroeg kunnen opstaan. Je zult dan ’s avonds echt moe zijn en goed kunnen inslapen.