Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe moet je propranolol gebruiken bij een rijexamen?

Ik ga morgen afrijden, van een vriend heb ik 3 tabletten gekregen. Maar mijn vraag; hoeveel moet je er innemen, en hoeveel tijd van te voren? Ik wil er vandaag al 1 slikken, vlak voor de rijles, om te kijken hoe ik erop reageer.

Toegevoegd na 1 uur:
Iedereen zegt; niet gebruiken. Maar, als je naar de huisarts gaat dan krijg je het óók gewoon mee als je zegt dat je moet afrijden. Veel mensen krijgen dit als medicijn, maar dan in tabletten van 70 mg ofzo. Mijne zijn maar 10 mg, dus echt speciaal voor examenvrees etc. Ik vraag mij af; zijn er mensen die dit ook hebben gebruikt en in welke mate moet je het dan gebruiken en hoeveel van te voren? 1 pilletje, een uur van te voren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet de bedoeling om dergelijke antihypertensiva te gebruiken voor die doeleinden, zelfs al werkt het tegen de zenuwen. Dit medicijn kan, zeker in het begin van gebruik, duizeligheid veroorzaken. Als je dan op de weg bent (zeker als onervaren automobilist), kan je ongelukken veroorzaken. Je mag het bovendien niet gebruiken als je bekend bent met hartaandoeningen (met name ritmestoornissen) of astma/andere longaandoeningen, dit kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Ik raad je sterk af het te proberen, maar als je het dan toch wilt proberen, doe het dan ná je rijles. Als je er heftig op reageert kun je een risico zijn voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van anderen. Nogmaals, net als de rest van de mensen hier, ik raad je sterk af het te gebruiken zonder advies van je huisarts. Drink vooraf een kopje thee. Iedereen vindt het spannend, dat heeft geen medicijnen nodig.

De huisarts schrijft meestal twee of drie tabletjes van 50 mg voor, om de eerste een of twee dagen aan het medicijn te wennen, een tablet 's morgens zal hij dan wellicht op de examendag voorschrijven. Maar beter vraag het hen ZELF. 10mg propranolol is erg laag gedoceerd.Je zult dan rustig kunnen zijn omdat je gelooft dat het werkt. Dus een placebo-effect (had ik misschien niet moeten vertellen maar ik houd niet van voor de gek houderij) Raadpleeg DUS je huisarts, ook al heb je al pillen. Hij (M/V) kan je dan de juiste dosering voorschrijven en zien of je reden hebt tot onverwachte bijwerking. Propranolol is GEEN snoepgoed. Doe je voorzichtig? Succes!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100