Meerdere yaz 24+4 pillen vergeten maar wil wel de placebos innemen, kan dat?

Hoi!

Ik heb nu al een aantal maanden achter elkaar de yaz pil doorgeslikt (dus geen placebo's ingenomen).
Nou ben ik aan het begin van de 2e rij een keer de pil vergeten, toen heb ik er meteen 2 tegelijk genomen. Als het goed is, was er toen niets aan de hand.
Nu ben ik aan het einde van de derde rij nog een pil vergeten. Deze heb ik toen meteen zonder de bijsluiter te lezen ingenomen.
Ik snap dat mn enige keuze is dat ik de placebos moet overslaan maar ik wil eigenlijk wel graag ongesteld worden, omdat ik de pil nu al zo lang heb doorgeslikt.
Ik heb de pil van vadaag overigens nog niet ingenomen. Mag ik ook al aan de placebo's beginnen of is dat niet aan te raden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ik snap het eigenlijk niet helemaal. Je bent in de 2e week van de strip/maand een pil vergeten. Als je die - op tijd, zoals de bijsluiter zal aangeven binnen 12 uur - alsnog hebt genomen, is er inderdaad niets aan de hand.

Dat was vorige week, en deze week ben je weer een keer je pil vergeten. Die heb je ook alsnog geslikt, als ik je goed lees. Dat is er toch ook maar één geweest, of niet? Dan heb je dus niet 'meerdere' pillen vergeten. Dat je in de tweede week ook al een pil vergeten was, maakt hiervoor niet uit.

Nu vertel je er niet bij dat of je ook seksueel actief bent (geweest). Als je de pil alleen slikt vanwege menstruatieklachten of om je menstruatie te reguleren, dan geeft het niets. Hooguit kun je dan je onttrekkingsbloeding iets eerder krijgen als je eerder stopt met slikken (maar je geeft niet aan hoeveel pillen je nog in je strip had).

Als je seksueel actief bent en dus de pil (ook) gebruikt als bescherming tegen zwangerschap, is het natuurlijk relevant of je beschermd bent tegen zwangerschap. Je kunt er dan óf voor kiezen om gewoon door te slikken en de placebopillen over te slaan, dan is er ook niets aan de hand en ben je gewoon beschermd. Of je maakt nu je week af en gebruikt zeven extra pillen uit je nieuwe strip, en begint daarna aan je placebopillen. Dan verschuif je je onttrekkingsbloeding met ongeveer één week. Je bent dan ook gewoon beschermd, omdat je dan nog een extra week doorslikt en dan werkt het net als wanneer je een pil vergeet in je tweede week. Denk er dan trouwens wel om dat je niet daarna die al aangebroken strip van één week hervat: je moet wel steeds minimaal drie weken achter elkaar de pil slikken om beschermd te zijn. Je zult dan dus ook weer wat langer door moeten slikken, of je begint na je verlate stopweek gewoon aan een hele nieuwe strip.

Wil je hoe dan ook nú die stopweek houden, dan heb je natuurlijk nog een prima beschermingsoptie als alternatief of als extra verdedigingslinie voor als je toch seks wilt hebben: condooms. Je kunt gewoon de strip afmaken en dan aan je placebopillen beginnen zoals je van plan was, en twee weken condooms gebruiken. Je kunt de condooms dan eventueel achterwege laten nadat je weer minimaal zeven dagen je pil slikt.

Persoonlijk begrijp ik trouwens niet waarom zoveel vrouwen een stopweek houden, medisch gezien is dat totaal onnodig namelijk. Als je klachten krijgt bij langer doorslikken, zou ik dat gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Bij de yaz is dat ingebouwd, omdat er placebo's bij zitten. Maar als je dan nog niet kunt onthouden dat je elke dag een pil moet slikken, dan is het als anticonceptiemethode voor vraagstelster kennelijk niet de juiste keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je precies Amadea, wat is er ingebouwd? Ik weet hoe de Yaz werkt, maar niet wat je hier bedoelt, vrees ik. En als VS vaker pillen vergeet, zou ze inderdaad misschien beter een andere methode kunnen kiezen. Er is tegenwoordig genoeg mogelijk, zowel afgeleiden van de combinatiepil (o.a. anticonceptiepleister en nuvaring) als progesteron-only methodes, zoals het hormoonspiraaltje, prikpil of implanon (anticonceptiestaafje). Hoewel die laatste methodes niet praktisch zijn als je graag je onttrekkingsbloeding wilt behouden (sommige vrouwen willen dat blijkbaar, hadden die mannen blijkbaar toch gelijk toen ze de pil ontwikkelden met stopweek!)
Amadea
10 jaar geleden
De placebotabletten zijn toegevoegd, zodat je niet vergeet op tijd met een nieuwe strip te starten. Als er geen stopdagen zouden zijn heb je geen placebo's nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea: maar met 'stopweek' bedoel ik hier 'placeboweek'. Suus kan natuurlijk ook gewoon de placebopillen niet nemen, maar goed: dan kun je net zo goed een pil nemen die die placebopillen niet heeft. Als je dan op een minder handig moment je pil vergeet (wat inderdaad kan gebeuren), zul je toch echt zelf even moeten googelen met de placebopillen, geen pil slikken of de yaz-pillen slikken. Gelukkig had VS zich dat al gerealiseerd, ze was heus niet van plan om blind de strip door te slikken zonder daarbij na te denken. @Suus: ik bedoelde het trouwens niet vervelend, meer feitelijk: als je inderdaad vaker je pil vergeet, zou een andere methode misschien een betere keus zijn. Ik slik zelf dagelijks genoeg medicatie en ben nog nooit mijn pil vergeten, maar als je verder geen medicatie gebruikt en je wilt ook eens spontaan ergens kunnen blijven logeren of een nacht doorhalen of wat dan ook, kan ik me voorstellen dat het lastig is om elke dag aan die pil te denken. En die stopweek is een apart verhaal, veel vrouwen houden puur een stopweek omdat er een hardnekkige fabel rondgaat over dat het beter zou zijn om af en toe een stopweek te houden "om je baarmoeder eens schoon te maken",of zoiets. Door de pil bouwt het baarmoederslijmvlies zich echter niet of nauwelijks op, dus er valt ook niets "schoon te maken". Gevoelsmatig hebben veel vrouwen het idee dat het menstruatiebloed zich gaat 'ophopen' ofzo zonder stopweek. Ik ben dus voorvechtster voor het achterwege laten van die stopweek waar dat mogelijk is: als je er klachten van krijgt is het een ander verhaal, zo zijn er ook vrouwen die heel snel doorbraakbloedingen krijgen als ze te lang doorslikken. Maar voor het overige vind ik het onzin om een stopweek te houden die vaak klachten geeft, verwarring oplevert, maandverband of tampons noodzakelijk maakt én de pil minder veilig (immers: hoe meer je doorslikt hoe minder het ertoe doet als je een keer je pil vergeet), dus bij bijna elke vraag die hierover gaat, noem ik er nog even bij dat doorslikken medisch gezien volstrekt onnodig is. Maar zoals gezegd: als je er klachten door krijgt, is het een ander verhaal. Maar als je dus geen condooms of iets anders wilt gebruiken en wél seks wilt hebben, kun je misschien maar het beste inderdaad een extra strip slikken. Dat is tenminste wel de meest veilige manier, en dan zit je niet met een half-aangebroken strip straks. Maar één week extra is qua bescherming dus ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O wacht, je bedoelde met die 'meerdere pillen' dus inderdaad dat je in week 2 één pil vergeten was en nu weer één, toch? Bij "meerdere pillen" denk ik namelijk aan meer dan één pil achter elkaar, of in elk geval in dezelfde (pil)week vergeten. Op zich is het niet relevant dat je eerder in week 2 ook al een pil vergeten was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Suus: dat is een idee dat veel vrouwen hebben, maar ook dat gaat niet op. De onttrekkingsbloeding ontstaat omdat je stopt met de pil, en heeft weinig van doen met een gewone menstruatie. Het kan dus heel goed zijn dat je wél een onttrekkingsbloeding krijgt in je stopweek als je zwanger bent, en andersom kan tijdens de stopweek - zeker bij langdurig gebruik - soms geen onttrekkingsbloeding meer optreden terwijl je dan toch niet zwanger bent. Het feit dat je juist bij langer doorslikken meer last krijgt van je huid kan ik niet verklaren, maar als je de pil mede gebruikt vanwege acne of een onrustige huid, is het waarschijnlijk beter om wel een methode die afgeleid is van de combinatiepil te gebruiken. De progestageen-alleen methodes (zoals de prikpil, hormoonspiraal, staafje) hebben niet dat positieve effect op huidklachten als de combinatiepil kan hebben. Maar dan nóg zijn er genoeg opties, ook opties waarbij je dus wel een stopweek kunt houden als je dat om de één of andere reden prettig vindt. Je hebt het dan over de anticonceptiepleister of de nuvaring. De pleister plak je op je huid en de ring breng je vaginaal in, beiden vervang je één keer per week en je kunt na drie weken een stopweek houden zoals je gewend was, óf een x-tal extra weken het middel door blijven gebruiken. Met deze methodes hoef je niet elke dag aan je pil te denken en ben je bovendien beter beschermd als je een keer last hebt van overgeven of diarree. Misschien toch iets om over na te denken? Er is tegenwoordig een veelvoud van methodes beschikbaar, dus er is eigenlijk voor elke vrouw wel iets te vinden wat bij haar past.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt petatje, huisartsen en zelfs gynaecologen hebben tijdenlang geroepen dat die stopweek toch echt nodig is. De gynaecologen weten inmiddels wel beter, maar er zijn nog steeds huisartsen de dit zo aan hun patiënten vertellen. Echt ontzettend jammer, want waarom zou je jezelf die maandelijkse bloeding aan willen doen? Als ik naar mezelf kijk ben ik er ook nog eens ziek van, maar het is ook gewoon erg onhandig. Kijk, als je de pil NIET slikt dan hoort de menstruatie (helaas, zou ik zeggen) gewoon bij het vrouw-zijn en is het een volkomen natuurlijk iets, maar als je tóch hormonen slikt die je natuurlijke cyclus platleggen, doe het dan ook meteen goed. De bloeding tijdens de stopweek is net zo onnatuurlijk als die pil zelf, en de waarde ervan is echt schromelijk overschat. Met de ontwikkeling van de pil was juist die stopweek iets wat vrouwen over de streep kon trekken, o.a. omdat er vanuit de kerk nogal wantrouwig naar die anticonceptiepil werd gekeken, maakte juist die stopweek - en dus het maandelijks 'ongesteld' worden - dat je de pil kon slikken zonder dat de omgeving dit zou vermoeden. Ook was men niet zo overtuigd van de veiligheid van de pil als nu (logisch, al het nieuwe wantrouwt een mens) en vonden vrouwen het geruststellend om elke maand 'ongesteld' te worden zodat ze konden controleren of ze niet toch zwanger waren. Maar dat is dus iets wat, zoals ik hierboven uitleg, niet klopt.
Amadea
10 jaar geleden
"Ook was men niet zo overtuigd van de veiligheid van de pil als nu". Daar zet ik dikke vraagtekens bij. Want het gebeurt ontzettend vaak dat hier op Goeie Vraag door een jongedame wordt gevraagd 'of ze veilig is' of dat er kans is op zwangerschap omdat er geen condoom gebruikt is. Er schort dus nog veel aan de voorlichting over het pilgebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Amadea, maar dat is denk ik meer onwetendheid. Ik kan me goed voorstellen dat toen de pil voor het eerst op de markt kwam als eerste medicijn dat zwangerschap kon voorkomen, toch met nóg meer wantrouwen naar de pil werd gekeken als nu. Ik denk dat de twijfel die veel jonge meiden hebben bij het gebruik van de pil meer voortkomt uit twijfel of hun éigen juiste gebruik ervan, en minder aan het middel an sich. Want hoewel ik zelfs wel eens vragen langs heb zien komen die impliceren dat de vragenstelster denkt dat de pil niet beschermt voor zwangerschap tijdens de stopweek (wat natuurlijk extreem onwetend is: als je een middel slikt zou je je toch moeten verdiepen in wat het doet en als je een béétje begrijp wat het doet, moet je dit weten), denk ik toch dat het merendeel van de mensen er wel van overtuigd is dat bij correct gebruik de pil inderdaad een goede bescherming biedt tegen ongewenste zwangerschap. We zijn als maatschappij denk ik wel over een gevoel van "zo'n pil kan toch nooit echt werken/denk je écht dat je dan gewoon seks kunt hebben zonder zwanger te raken?" heen.
Amadea
10 jaar geleden
De leukste vraag in dat kader is tot nu toe hoe vaak je seks kunt hebben voordat de pil niet meer werkt.... ;- )
Amadea
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/seksualiteit/sex-pil.352516
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ja, die kan ik me nog herinneren, Amadea! LOL @Suus: de pil is natuurlijk zo bekend en zo vaak gebruikt, dat andere alternatieven - waarvan intussen genoeg bekend is over de betrouwbaarheid - haast wat onder zouden sneeuwen. Er is goede informatie verkrijgbaar (ook online) over alle mogelijke alternatieven. En zoals ik schreef: er zijn zoveel alternatieven, dat er bijna voor iedereen wel iets geschikts te vinden moet zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, Suus: je had nog niet mijn vraag beantwoord hoeveel pillen je nog moest die laatste week op het moment dat je er één vergat, maar dat is bij deze pil wel extra relevant. De discussie ging daarna een beetje een andere kant op en zo vergat ik even dat ik hier nog op terug wilde komen, maar als je er nog maar één of twee moest, ben je nog steeds gewoon veilig. De pil is namelijk veilig wanneer je hem minimaal 21 dagen achtereen slikt, en daarna maximaal 7 dagen een stopweek houdt. De Yaz heeft een verkorte stopweek, maar de werking is verder exact hetzelfde. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld de één na laatste pil van je strip zou vergeten, je gewoon veilig bent, zélfs als je daarna ook nog de laatste pil niet zou nemen. Dan heb je namelijk nog steeds maar een stopweek van 6 dagen en heb je 22 dagen je pil geslikt, dus ben je nog altijd beschermd tegen zwangerschap. Nog één pil eerder (dus de op twee na laatste) kan dus ook nog. Zat je vergeten pil nóg eerder in de strip, dan moet je inderdaad een extra week slikken (minimaal), óf aanvullende maatregelen nemen (condooms) als je seks wilt hebben de komende 10-14 dagen.