Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Meerdere yaz 24+4 pillen vergeten maar wil wel de placebos innemen, kan dat?

Hoi!

Ik heb nu al een aantal maanden achter elkaar de yaz pil doorgeslikt (dus geen placebo's ingenomen).
Nou ben ik aan het begin van de 2e rij een keer de pil vergeten, toen heb ik er meteen 2 tegelijk genomen. Als het goed is, was er toen niets aan de hand.
Nu ben ik aan het einde van de derde rij nog een pil vergeten. Deze heb ik toen meteen zonder de bijsluiter te lezen ingenomen.
Ik snap dat mn enige keuze is dat ik de placebos moet overslaan maar ik wil eigenlijk wel graag ongesteld worden, omdat ik de pil nu al zo lang heb doorgeslikt.
Ik heb de pil van vadaag overigens nog niet ingenomen. Mag ik ook al aan de placebo's beginnen of is dat niet aan te raden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik snap het eigenlijk niet helemaal. Je bent in de 2e week van de strip/maand een pil vergeten. Als je die - op tijd, zoals de bijsluiter zal aangeven binnen 12 uur - alsnog hebt genomen, is er inderdaad niets aan de hand. Dat was vorige week, en deze week ben je weer een keer je pil vergeten. Die heb je ook alsnog geslikt, als ik je goed lees. Dat is er toch ook maar één geweest, of niet? Dan heb je dus niet 'meerdere' pillen vergeten. Dat je in de tweede week ook al een pil vergeten was, maakt hiervoor niet uit. Nu vertel je er niet bij dat of je ook seksueel actief bent (geweest). Als je de pil alleen slikt vanwege menstruatieklachten of om je menstruatie te reguleren, dan geeft het niets. Hooguit kun je dan je onttrekkingsbloeding iets eerder krijgen als je eerder stopt met slikken (maar je geeft niet aan hoeveel pillen je nog in je strip had). Als je seksueel actief bent en dus de pil (ook) gebruikt als bescherming tegen zwangerschap, is het natuurlijk relevant of je beschermd bent tegen zwangerschap. Je kunt er dan óf voor kiezen om gewoon door te slikken en de placebopillen over te slaan, dan is er ook niets aan de hand en ben je gewoon beschermd. Of je maakt nu je week af en gebruikt zeven extra pillen uit je nieuwe strip, en begint daarna aan je placebopillen. Dan verschuif je je onttrekkingsbloeding met ongeveer één week. Je bent dan ook gewoon beschermd, omdat je dan nog een extra week doorslikt en dan werkt het net als wanneer je een pil vergeet in je tweede week. Denk er dan trouwens wel om dat je niet daarna die al aangebroken strip van één week hervat: je moet wel steeds minimaal drie weken achter elkaar de pil slikken om beschermd te zijn. Je zult dan dus ook weer wat langer door moeten slikken, of je begint na je verlate stopweek gewoon aan een hele nieuwe strip. Wil je hoe dan ook nú die stopweek houden, dan heb je natuurlijk nog een prima beschermingsoptie als alternatief of als extra verdedigingslinie voor als je toch seks wilt hebben: condooms. Je kunt gewoon de strip afmaken en dan aan je placebopillen beginnen zoals je van plan was, en twee weken condooms gebruiken. Je kunt de condooms dan eventueel achterwege laten nadat je weer minimaal zeven dagen je pil slikt. Persoonlijk begrijp ik trouwens niet waarom zoveel vrouwen een stopweek houden, medisch gezien is dat totaal onnodig namelijk. Als je klachten krijgt bij langer doorslikken, zou ik dat gewoon doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100