hoe kunnen ze je pufjes geven voor copd terwijl niet eens zeker is of ik het heb?

heb 4 dagen in ziekenhuis gelegen omdat ik zo benauwd ben, de arts gaat er gelijk van uit dat ik copd heb, niet eens onderzocht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Misschien wil hij testen of het werkt
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep. Vaak is het sneller om eerst maar eens een middel te proberen dat bij 60% van de mensen werkt. Werkt het middel bij jou? Dan is het prima, jij bent geholpen, en nog snel ook, en dat zonder dure en tijdrovende onderzoeken. Pas als het niet werkt, loont het de tijd en de moeite om een onderzoek te doen.

Antwoorden (2)

Het kan onderdeel zijn van een differentiele diagnose. Misschien denkt de arts aan een aantal oorzaken, en wil hij met de pufjes bevestigen of uitsluiten dat het COPD is.
11 jaar geleden
Die pufjes zijn niet per se een behandeling voor COPD, maar voor meerdere (obstructieve) longaandoeningen, en dienen voor symptoomverlichting.

Je hebt waarschijnlijk een bronchusverwijder en/of inhalatiesteroïden gekregen (bijvoorbeeld salbutamol en/of budesonide) - deze zorgen ervoor dat je bronchiën wijder gaan staan en eventuele zwelling of ontsteking vermindert, zodat je makkelijker ademhaalt en minder benauwd wordt.

Overigens wordt de diagnose COPD gesteld op basis van spirometrie (longfunctietest) en anamnese, plus het bekijken hoe de patiënt reageert op inhalatietherapie, en aanvullend eventueel nog beeldend onderzoek (foto/scopie). Misschien bedoelde je arts dat hij wilde uitsluiten of je COPD hebt, door te kijken hoe je reageert op de medicatie - daar kan ik verder natuurlijk weinig over zeggen.