Zijn er medicijnen die cholesterol aanslag uit de aders verwijderen?

Op een bepaalde ouderdom begint cholesterol neer te slaan op de aderwanden. Vaak het meest in dunne adertjes. Is het mogelijk deze te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn vooral de bijwerkingen die je doen afvragen of het middel niet erger is als de kwaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Chbse: het ligt er maar aan wat je onder 'effectief' verstaat. Uit geen enkel onderzoek blijkt dat gebruikers een dag langer leven dan niet-gebruikers van statines, laat staan gezonder. Die middelen veranderen hoogstens de doodsoorzaak op de overlijdensakte, niet de sterfdatum.

Het beste antwoord

Ja het is "mogelijk".

Door de hoeveelheid cholesterol te verlagen met medicatie is het "denkbaar" dat de aanslag op de aders op termijn kleiner worden. ( bron 1)

Het is niet verstandig deze medicatie te gebruiken als je cholesterol niet te hoog is want:

Naast een te hoog cholesterol kan men ook een te laag cholesterol hebben. Zo wijst Hartenbach erop dat een daling van het cholesterolgehalte kan leiden tot functiestoornissen in de cellen, met als gevolg een achteruitgang. Ook gaat een verlaging ten koste van de productie van cortisol(speelt een rol bij:vertering van voedsel, slaap-waakritme,afweersysteem) waardoor minder glucose vrijgemaakt wordt, zodat allerlei spieren, ook die van het hart, minder kunnen presteren. Bovendien kan er bij een te laag cholesterol een gebrek aan kalium ontstaan wat o.a. invloed heeft op de bloeddrukregeling en de spankracht van het hart.(bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, er zijn verschillende cholesterolverlagende medicijnen. Volgens medische richtlijnen zijn statines de eerste keuze voor een arts. Artsen schrijven ze voor aan alle hart- en vaatpatiënten met vernauwingen in de slagaders, en iedereen met een hoog risico op hart- en vaatziekten. Statines remmen de aanmaak van cholesterol in de lever en zorgen voor:
- verlaging van het cholesterolgehalte met 30-50%
- minder snel geïrriteerde binnenwand van de slagaders
- vertraging van het proces van slagaderverkalking
Het effect is bereikt na 4 tot 6 weken. Je merkt er zelf niet veel van, maar weet pas of statines werken na een bloedonderzoek. En het effect is niet blijvend, je moet elke dag statines blijven nemen om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1, wel verstandig om je te verdiepen in de bijwerkingen van statines. http://www.leefbewust.com/themas/statines_myoglobine.html
Utrecht
11 jaar geleden
Geneesmiddelen verwijderen overigens niet de aanslag of plaque; ze verlagen het LDL Cholesterolgehalte in het bloed waardoor de plaque langzaam weer oplost in het bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of er 'iets' bestaat dat de aanslag weer verwijderd, nadat het kwaad al is geschied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elke dag een glas rode wijn bij het eten is veel lekkerder dan die medicijnen en.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enne, vergoedt de zorgverzekeraar dat ook?
Atherosclerotische plaque bestaat niet uit cholesterol, het is ook geen klont vet maar bestaat voor een flink deel uit weefsel. Ziek ontstekingsweefsel niet op maar in de vaatwand. Er lopen zelfs bloedvaatjes door om het te voeden. In dat zieke weefsel worden inderdaad stoffen uit het bloed ‘ingebouwd’. Die plaque wordt ook wel atheroombrij genoemd en bevat bindweefsel, dode bacteriën en virussen, dode afweercellen, schuimcellen genoemd, een beetje kalk… en vooral: geoxideerd vet van het meervoudig onverzadigde soort dat de margarinebranche ons onder het credo ‘Goed voor hart en bloedvaten’ probeert aan te smeren.

De behandeling is vooral preventief. Vaak wordt bij mensen met een verhoogd risico op hartziekte een statine voorgeschreven, een cholesterolverlager. Dat verlaagt het risico een heel klein beetje bij een gering aantal gebruikers van statines. Langzamerhand wordt duidelijk dat niet de cholesterolverlaging maar de ontstekingswerende eigenschappen van statines het risico verlagen. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat bepaalde soorten fruit het ontstekingsproces kan verminderen, zoals granaatappel en watermeloen.