Is het gevaarlijk om energy drank te drinken als je anti-depressiva gebruikt?

Ik weet dat hier in feite geen medisch advies wordt gegeven, maar ik vraag me toch af of bovenstaande interactie problemen kan veroorzaken. Over het algemeen is hier weinig over te vinden en ook in de bijsluiter staat hier niets over beschreven. Het gaat om Mirtazapine (tetracyclische antidepressiemiddelen) in combinatie met bijvoorbeeld 1 blikje energy drank maximaal per dag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.6K
SimonV
8 jaar geleden
Het lijkt me totaal niet gevaarlijk. Energy drank bevat vooral veel caffeïne en caffeïne heeft weinig effect op mirtazapinegebruik. http://www.depressionforums.org/forums/topic/19658-mirtazapine-and-caffeine/ Als het gevaarlijk was, zou er wel iets op internet over te vinden zijn.
Googelend op bijvoorbeeld:
effects remeron caffeine
effects mirtazapine energy drank
gaven bij mij geen echte hits...

Antwoorden (2)

Wat ik daar op diverse fora over lees is dat het afhankelijk is van de uitwerking die cafeïne op jou heeft. Er zit behalve veel suiker namelijk ook veel cafeïne in energiedrank. Van het slikken van Mirtazapine kom je in principe al aan, dus een stoot suiker er nog extra bij is niet aan te bevelen. Maar als het gaat om één blikje per dag en je krijgt dagelijks genoeg beweging dan zal dat meevallen.
Wanneer jij echter die dag ook nog cola en koffie drinkt, dan is de kans aanwezig dat je hyperactief wordt door een te grote dosis cafeïne. Gevaarlijk is dat weliswaar niet, maar omdat ook slaperigheid een bijwerking is van Mirtazapine en je vervolgens door alle cafeïne niet in slaap zou kunnen vallen raak je oververmoeid en dat is weer slecht voor je depressie waar je het medicijn voor slikt.

Dus: één blikje per dag kan, mits je geen andere cafeïnerijke drankjes drinkt, en je voor voldoende beweging zorgt.
Amadea
8 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, dan had het wel in de bijsluiter van mirtazapine gestaan, en dat staat het niet.

In theorie is er wel een lichte interactie tussen caffeïne (en dus energiedrank, wat dat zijn zo 4 koppen koffie wat caffeine betreft...) en antidepressiva: ze hebben effect of dezelfde enzymsystemen in de lever de de medicatie moet afbreken (zie bron 2).

Het is vooral belangrijk hoeveel effect caffeine of je heeft: wordt je er snel onrustig van, dan is het onverstandig energiedrank te nemen. Ook is het onverstandig energiedrank laat op de dag voor het slapen gaan te nemen, omdat dat slapeloosheid kan geven. Depressie kan als symptoom slaapproblemen hebben, en andersom verergert slapeloosheid depressie.

Mirtazapine gevbruik je vaak 's avonds => als je zorgt energydrank 's avonds te mijden voorkom je én eventuele interactie, én kans op slapeloosheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar je wel rekening mee moet houden is dat caffëine voor sommige mensen nogal verslavend kan zijn. Met een blikje energydrink heb je al een aardige stoot te pakken ;-) Lijdt het caffeïnegebruik op den duur tot teveel cafeïnegebruik: dan dan staken zorgen voor symptomen als prikkelbaarheid. Dat is dan weer niet zo wenselijk bij neiging tot depressie. Zaak om dan het caffeinegebruik geleidelijk af te bouwen. Heb je voor jezelf het idee gevoelig te zijn voor caffeineverslaving, dan kun je beter niet aan energydrink beginnen.