kun je de pil in combinatie met de morning after pil innemen?

Ik las ergens dat, door de morning after pil te nemen het de werking van de normale pil verlaagt. Ik slik de pil gewoon maar ben alsnog een beetje bang, want het condoom is laatst gescheurd. Zou de morning after pil juist meer of minder bescherming bieden in combinatie met de pil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
57.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je de pil normaal slikt, is het nergens voor nodig om MAP te nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de pil normaal slikt, is het condoom alleen een bescherming tegen geslachtsziekten en hoef je, zoals Ritsuka al zegt, helemaal geen MAP te gebruiken. Tenzij je je pil geregeld vergeet. Maar dan wordt het tijd voor een ander voorbehoedmiddel.

Het beste antwoord

Als je iets 'ergens' leest dan is het handig om te vermelden waar dat was maar ik kan er in ieder geval niets over vinden behalve dan dat je, als je de map (morning after pil) hebt geslikt enorm misselijk kan worden. Het kan zelfs zo zijn dat de map niet werkt als je binnen 3 uur na die map moet overgeven en dat kan ook een reden zijn dat de gewone pil niet meer goed werkt. Verder kan ik dus niets vinden over een eventuele verminderde werking van de gewone anticonceptiepil.

Als het condoom gescheurd is bestaat de kans op een zwangerschap maar juist de gewone pil moet dat tegengaan. Die twee anticonceptiemiddelen zouden samen veilig genoeg zijn (soms vergeet je de pil, soms scheurt het condoom). Toch kun je ook zwanger raken als je alleen de pil op een GOEDE manier gebruikt en om het helemaal uit te sluiten kun je dus, in geval van een gescheurd condoom, een map slikken. Ik zou ook nagaan waarom het condoom scheurde en of jullie iets verkeerds deden want als het vaker fout gaat krijg je toch wel steeds een enorme stoot hormonen binnen wat eigenlijk al niet nodig is omdat je de pil slikt.

Als je de map eens gaat slikken omdat je één of meer pillen vergeten bent dan is de gewone pil pas weer veilig als je die een week hebt geslikt dus als deze situatie zich eens voordoet moet je dus dubbel opletten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dit antwoord is niet volledig je vergeet de gevaren van de morning afterpil .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deed jij dat wel dan? Verder was het de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! ik heb de MAP uiteindelijk maar niet ingeslikt.

Andere antwoorden (2)

Als je de pil volgens de regels slikt is het zeker niet nodig om een morning afterpil te slikken en dat moet je dus ook echt niet doen. Deze pillen zijn uitsluitend bedoeld om te gebruiken als je zonder pil en condoom of als de stuk is gegaan te gebruiken en zijn echt niet aan te bevelen in andere gevallen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar een kennis van me slikte ook gewoon braaf de pil in en nu heeft ze buikje. Nu ik weet dat het mij misschien ook kan overkomen ben ik toch wel een beetje bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kennis heeft niet braaf de pil geslikt, misschien heeft ze een keer diarree gehad of moeten overgeven.
De morning after pil is een hormonen bom, die neem je alleen in noodgevallen het is namelijk echt niet goed voor je. De pil en condoom zijn prima voorbehoedsmiddelen, de morning after pil, is géén voorbehoedsmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euh nelly3: daar moet ik je corrigeren. Het komt ECHT voor, zwanger worden terwijl je braaf de pil gebruikt en niet ziek bent geweest. En het condoom biedt ook geen garanties, zelfs niet wanneer je de MAP achter de hand hebt.
Als je het spelletje speelt, kun je hoe dan ook in de prijzen vallen. De kansen zijn klein, maar ze zijn er wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt @stippel, er is een hele kleine kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als Amadea: geen antwoord op de vraag.
De anticonceptiepil bevat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen. Deze hormonen zorgen ervoor dat:
- er geen eicel uit de eierstokken vrijkomt.
- het slijm aan de ingang van de baarmoeder minder doorgankelijk wordt voor zaadcellen.
- het baarmoederslijmvlies ongeschikt wordt voor innesteling van een bevruchte eicel.

Dus als je 'de pil' op de juiste tijdstippen slikt en niet ziek bent geweest is het totaal overbodig om ook nog een Morning After Pil te slikken. Er kan in principe geen eicel bevrucht worden, dus er is geen kans op zwangerschap. De enige kans die je hebt bij een gescheurd condoom is het oplopen van een seksueel overdraagbare aandoening. En daar helpt een MAP niet tegen. Laat je daarom, als je niet zeker bent van de gezondheid van je partner, onderzoeken bij je huisarts of een SOA-polikliniek.

De effectiviteit van de MAP is minder dan die van andere vormen van anticonceptie. Je
loopt, als je die als enige middel zou gebruiken, de kans alsnog zwanger te worden. Hij is echt alleen geschikt voor noodgevallen. De MAP veroorzaakt geen blijvende gezondheidsproblemen, maar je kunt wel last hebben van bijwerkingen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag. Kun je het in combinatie innemen ja of nee? Dit omdat het de werking van de 'pil' zou verminderen of zou het juist meer bescherming bieden? Het antwoord dat het niet nodig is is dus geen antwoord.
Amadea
11 jaar geleden
Dat mag je dan ook wel bij het eerste antwoord melden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, jouw antwoord kwam binnen in mijn mailbox, die andere was er toen al.