Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welke SSRI geeft geen tinnitus als bijwerking?

Ik moest met paroxetine stoppen vanwege behoorlijke bijwerking tinnitus? Hetzelfde gold voor escalitapram.
Er is nu sertraline voorgeschreven. Ik zie echter daar bij bijwerkingen ook tinnitus staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle SSRI antidepressiva vermelden tinnitus als een mogelijke bijwerking. Dit betekent niet dat ze altijd tinnitus veroorzaken of vergroten, maar het is mogelijk (kans 1:1000). Je kunt stoppen als je tinnitus krijgt. Dan verdwijnen de symptomen doorgaans. Je kunt dan een andere proberen die misschien beter werkt. Het effect is overigens dosisafhankelijk. Alleen ongebruikelijk grote doses leiden meestal tot tinnitus. Daarnaast hoeft niet de SSRI verantwoordelijk te zijn voor het oorsuizen maar de problemen die aan de depressie ten grondslag liggen. Stress is een bekende trigger voor tinnitus en daarom is in veel gevallen de stress van de ziekte vaker dan het medicijn de oorzaak.

Bronnen:
https://www.quora.com/Is-there-a-treatment...
https://www.quora.com/Is-there-any-SSRI-th...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100