Wat heeft Aids met vaccinatiea te maken?

Als je dit zo leest, dan lijkt het alsof Aids mede dankzij vaccineren komt. http://www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-kritisch-prikken/faq-veel-gestelde-vragen/faq-43/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het enige verband wat die twee dingen met elkaar kunnen hebben, is dat de ziekte Aids via een geïnfecteerde injectienaald die opnieuw gebruikt wordt op een ander persoon kan worden overgebracht. Maar dat gebeurt bij vaccinaties absoluut niet.
Er bestaat alleen een kritische vereniging die denkt dat nieuwe ziektes, waar Aids er een van is, kunnen ontstaan doordat mensen gevaccineerd zijn tegen andere aandoeningen.
Amadea
11 jaar geleden
Ik denk dat hier iets anders wordt bedoeld dan aids die overgebracht door het gebruik van besmette naalden.
De vereniging stelt dat het natuurlijk afweersysteem waarover ieder mens beschikt, minder goed functioneert door allerlei vaccinaties (o.a. tegen kinderziekten, maar ook ter voorkoming van griep etc.). Door dat verzwakte afweersysteem zou het HIV-virus makkelijker overgedragen kunnen worden. Hoewel de vereniging zeer kritisch staat tegenover alle vaccinaties, is het zeker een feit dat sommige mensen volkomen immuun blijken te zijn voor het HIV-virus.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een + omdat je goed uitlegt wat deze vereniging beweert. Wel een kanttekening: het klopt niet dat ons immuunsysteem door vaccinaties zou "verzwakken". In werkelijkheid wordt het juist versterkt: ik ben nu bijvoorbeeld immuun tegen hepatitis, een ziekte waarmee ik in een natuurlijke situatie misschien nooit in contact zou komen. Mijn immuunsysteem heeft dus meer moeten doen (namelijk: immuniteit tegen hepatitis opbouwen) dan het anders zou hebben moeten doen.
Pieter2011
11 jaar geleden
De vereniging (niet ik) beweert dat door vaccinatie het lichaam minder hard hoeft te "vechten" tegen een ziekte dan wanneer er niet is gevaccineerd. Daardoor worden minder (wat men noemt) T-geheugencellen opgebouwd en is men vatbaarder voor ziekten. Wat HIV betreft: in het oerwoud is men gestuit op mensen die nooit gevaccineerd zijn, maar over een natuurlijke afweer tegen het HIV-virus beschikken. Er wordt onderzoek gedaan hoe dat precies komt.
Dat er een vaccin tegen HIV gevonden zou zijn is onzin. Het gaat om Truvada; een middel dat al jaren wordt toegediend bij HIV-patienten. Men heeft nu "ontdekt" dat dit medicijn eventueel als preventief geneesmiddel kan worden toegediend, wat in 44 - 73% van de gevallen effectief zou zijn.
Aids gaat via seksueel contact en bloed. Dus een bloedtransfusie of een besmette naald voor een vaccinatie. Maar er is nergens iets bekend over dat mensen een vaccinatie hebben gekregen tegen een of andere virus of ziekte die als gevolg de mens met aids heeft besmet.