Zeker weten! Verreweg de meeste medicijnen komen tegenwoordig kant en klaar uit de fabriek maar soms is er maatwerk nodig en wordt er van de apotheker gevraagd om zelf een medicijn samen te stellen. Vaak gaat het om een zalf met een bepaalde combinatie en verhouding van werkzame stoffen maar ook pillen en capsules met een op het individu afgestemde samenstelling is mogelijk. Zelfs lichaamseigen stoffen, zoals gal bij een afsluiting van de galwegen, kunnen door een apotheker tot pillen worden verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, mits hij daar zijn diploma's heeft voor gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo niet, dan is het toch geen apotheker?
De tijd dat elke apotheker alle medicijnen zelf bereidde is voorbij.
Tegenwoordig worden de meeste geneesmiddelen industrieel gemaakt. Toch maken apothekers nog steeds op kleine schaal zelf medicijnen. Bijvoorbeeld als het benodigde middel niet in de handel is, of als het niet in de goede dosering verkrijgbaar is. Als het nodig is, zorgt de apotheker voor een geneesmiddel op maat. Eén op de twintig afgeleverde medicijnen is maatwerk.