Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt tinnitus snel erger?

Ik heb sinds een paar maanden last van een piep in mijn oor, gelukkig alleen in hele stille ruimtes (bijv. 's avonds in bed). Ik weet niet precies waardoor dit gekomen is, vuurwerk, harde muziek, kaakoperatie? Maar mijn vraag is, als je eenmaal tinnitus hebt, wordt het dan ook sneller erger?. Bijvoorbeeld bij geluidsniveaus waarbij je er normaal gesproken geen last van had.

1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over het algemeen blijkt tinnitus niet erger te worden. De psychische toestand van een persoon met tinnitus heeft wel invloed op de sterkte van het geluid en de irritatie die dit geluid oplevert
Beschadigingen van haarcellen in het laatste gedeelte van het gehoororgaan kunnen tinnitus veroorzaken. Deze kunnen wél groter worden als deze weer worden blootgesteld aan harde geluiden. Dan kan de tinnitus toenemen. Dus als je met carnaval meedoet: oordopjes in!
Bepaalde aandoeningen, zoals hartziekten, hoge bloeddruk, hormoonveranderingen en bepaalde medicijnen kunnen ook bijdragen aan de verergering van tinnitus.

Tinnitus kan ook veroorzaakt worden door stress: dit is relatief onschuldig omdat de haarcellen van het gehoororgaan niet beschadigd zijn. Door meer stress kan de tinnitus (tijdelijk) erger worden.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 februari 2023 07:26: bron
SimonV
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding